Z czego wynika wysoka cena produkcji i wymiany akumulatorów w samochodach elektrycznych

Samochody elektryczne nadal kosztują niemałe pieniądze. Ma to w pewnym stopniu związek z cenami baterii. Oto powody.

futurebeat.pl

Agnieszka Adamus

Komentarze

Z czego wynika wysoka cena produkcji i wymiany akumulatorów w samochodach elektrycznych, źródło grafiki: Unsplash | Martin Katler.
Z czego wynika wysoka cena produkcji i wymiany akumulatorów w samochodach elektrycznych Źródło: Unsplash | Martin Katler.

Auta elektryczne powoli zdobywają coraz większą popularność. Widać to chociażby po naszym podwórku. Statystyki jawnie pokazują bowiem, że w Polsce co roku rośnie liczba zarejestrowanych samochodów. Nadal jednak jest to dość droga opcja. Dużą rolę w tym wszystkim odrywa jedna część – akumulator.

W pojazdach elektrycznych wykorzystywane są baterie litowo-jonowe. Niestety nie są one zbyt tanie w produkcji, a dodatkowo z czasem ulegają degradacji.

  1. Do wytworzenia akumulatora potrzebne są trzy pierwiastki – nikiel, lit i kobalt. Rynek pierwszego z wymienionych surowców należy w dość znacznym stopniu do Rosji (mowa tutaj o 11% udziałów). Nie powinno więc dziwić, że po wybuchu wojny na Ukrainie, ceny poszły znacznie w górę.
  2. Koszty produkcji spowodowane zostały również przenoszeniem się fabryk do lokalizacji, w których koszty utrzymania pracownika są wyższe.

W związku z tym baterie są w stanie kosztować nawet 20 000 dolarów. Łatwo więc się domyślić, że wymiana tej części w samochodzie może być znacznym problemem. Sytuacji nie poprawia fakt, że akumulatory mogą uszkodzić się bardzo szybko. Wystarczy, że będzie się ona nagrzewać w wyniku niewłaściwego ładowania.

Dodatkowo, chociaż pojazdy elektryczne wydają się być bardziej ekologiczne, to nie do końca tak jest. Problemem są bowiem właśnie baterie. Zawierają one w sobie wiele toksycznych dla środowiska substancji, więc po wymianie, trzeba je bezpiecznie zutylizować lub przechować. Niestety opracowane do tej pory metody recyklingu nie są zbyt opłacalne.

  1. Tylko recykling baterii samochodów elektrycznych nas uratuje

Oczywiście nadal trwają prace nad alternatywnymi bateriami. W kwietniu chińska firma CATL zaprezentowała model o gęstości energii 500 Wh/kg. Jest nie tylko lżejsza o tych obecnie stosowanych, ale również różni się wykorzystanymi materiałami.

  1. 500 Wh bateria kluczem do elektryfikacji transportu morskiego i lotniczego

 

Agnieszka Adamus

Autor: Agnieszka Adamus

Z GRYOnline.pl związana od 2017 roku. Zaczynała od poradników, a teraz tworzy głównie dla newsroomu, encyklopedii i promocji. Samozwańcza specjalistka od darmówek. Uwielbia strategie, symulatory, RPG-i i horrory. Ma też słabość do tytułów sieciowych. Spędziła nieprzyzwoicie dużo godzin w Dead by Daylight i Rainbow Six: Siege. Oprócz tego lubi oglądać filmy grozy (im gorsze, tym lepiej) i słuchać muzyki. Największą pasją darzy jednak pociągi. Na papierze fizyk medyczny. W rzeczywistości jednak humanista, który od dzieciństwa uwielbia gry.

Recenzje Starfielda są bardzo pozytywne, to gra o kosmicznej skali

Następny
Recenzje Starfielda są bardzo pozytywne, to gra o kosmicznej skali

Amazon Prime Gaming na wrzesień z 7 grami, w tym hitem dla fanów piłki nożnej

Poprzedni
Amazon Prime Gaming na wrzesień z 7 grami, w tym hitem dla fanów piłki nożnej

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl