W tym artykule sprawdzamy, co w momencie premiery miała do zaoferowania karta graficzna Radeon RX 6800 XT. Pochylamy się nad specyfikacją techniczną tego GPU, a także przytaczamy opinie branżowych mediów na jej temat.
Spis treści:
Radeon RX 6800 XT był bezpośrednim konkurentem karty GeForce RTX 3080. W tym tekście pochylany się nad GPU firmy AMD i sprawdzamy jego specyfikację techniczną oraz możliwości, a także przytaczamy opinie branżowych mediów na jego temat.
Ten artykuł stanowi część naszej bazy informacji o kartach graficznych. Jej „sercem” jest nasz ranking wydajności i hierarchia GPU, z którego dowiecie się między innymi, jak pod względem osiągów dana karta graficzna wypada na tle pozostałych.
Wymiary Radeona RX 6800 XT wynoszą:
Powyższe parametry dotyczą wersji referencyjnej opisywanej karty. Wymiary kart od różnych producentów mogą się od nich różnić.
Poniżej przedstawiamy wyniki osiągane przez Radeona RX 6800 XT w popularnych benchmarkach.
Poniżej omawiamy kluczowe technologie wykorzystane w karcie Radeon RX 6800 XT.
Poniżej znajdziecie tabelę prezentującą kilka popularnych modeli karty Radeon RX 6800 XT od różnych producentów. Warto zauważyć, że poszczególne modele różnią się od siebie nie tylko pod względem zastosowanych w nich rozwiązań, lecz również taktowania, co ma bezpośrednie przełożenie na ich wydajność.
Producent | Model | Różnice |
ASRock | TAichi X OC | Najwyższe taktowanie w trybie Boost, wynoszące 2360 MHz. |
ASUS | TUF Gaming OC | System chłodzenia oparty na radiatorze z zatopionymi rurkami cieplnymi i trzech wentylatorach Axial-tech. |
MSI | Gaming Z Trio | Chłodzenie TRI FROZR 2 wykorzystujące trzy specjalnie zaprojektowane wentylatory składające się z par połączonych ze sobą łopatek. |
Gigabyte | Aorus Master Type C | Kartę wyposażono w trzy wentylatory (2x100 mm i 1x100 mm), radiator, w którym zatopiono 7 ciepłowodów, a także płytkę stykową obejmującą GPU i VRAM. |
Zapoznając się z poniższymi opiniami, warto mieć na względzie, że dotyczą one stanu na rok 2020. Radeon RX 6800 XT jest w nich oceniany w porównaniu z innymi kartami z tamtej epoki, a także w oparciu o to, jak radził sobie w produkcjach, które wówczas „rządziły” pod względem wymagań i jakości grafiki.
Digital Foundry (2020):
Ostatecznie Big Navi to duży krok naprzód, na który liczyli fani AMD — zbliżający tę markę do konkurencji z Nvidią bardziej, niż się spodziewano. Jeśli „Czerwoni” zdołają utrzymać swoje karty na półkach sklepowych, może wykorzystać niespodziewany moment słabości rywala. Biorąc pod uwagę, że AMD używa układów GPU produkowanych w technologii 7 nm przez TSMC oraz pamięci GDDR6, zamiast rzadszych układów 8 nm od Samsunga i pamięci GDDR6X, taka możliwość rzeczywiście istnieje.
TechRadar (2020):
Wydajność RX 6800 XT w grach jest zdecydowanie imponująca i momentami stanowi poważną konkurencję dla RTX 3080, jednak jej możliwości w ray tracingu oraz brak rdzeni tensor mocno ją ograniczają w bezpośredniej rywalizacji z „Zielonymi”. (…) Chociaż to jedna z najlepszych kart, jakie AMD kiedykolwiek stworzyło, nadal ma zbyt wiele niedociągnięć, by mogła realnie konkurować z najlepszymi kartami Nvidii.
RX 6800 XT okazuje się nieco wolniejsza od RTX 3080 w tradycyjnym renderowaniu, ale jest tańsza i zużywa nieco mniej energii (chyba że włączysz Rage Mode, wtedy mamy remis). Istnieje wystarczająco dużo gier, w których AMD wypada lepiej, by można było uzasadnić, że to lepsza karta. Dodatkowo, 16 GB VRAM jest zdecydowanie pomocne w niektórych grach, które testowaliśmy — a przynajmniej 8 GB nie wystarcza w niektórych przypadkach.
Z opinii branżowych mediów wynika, że Radeon RX 6800 XT w momencie premiery był jedną z najmocniejszych kart graficznych, kiedykolwiek stworzonych przez AMD. Pod względem czystej wydajności omawiane GPU mogło stanowić konkurencję dla GeForce’a RTX 3080, przy czym na jego korzyść działała korzystniejsza cena. Z drugiej strony gracze noszący się z zamiarem zakupu produktu AMD, musieli brać poprawkę na to, że pod pewnymi względami ustępował on dziełu firmy NVIDIA.
Więcej:Eksperci wycenili Steam Machine i PC od Valve będzie niewiele tańsze od PS5 Pro

Autor: Krystian Pieniążek
Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.