Metaverse to kosztowny bubel, firma znów traci fortunę
Meta odnotowała 2,8 mld dolarów straty netto w drugim kwartale 2022 roku w związku z Metaverse. To kolejny kwartał z gigantycznymi stratami, ale firma wydaje się nadal wierzyć w swoje najnowsze dzieło.

Źródło: Unsplash | Dima Solomin
Choć Mark Zuckerberg stara się roztaczać wizję wspaniałej przyszłości opartej o wirtualny świat Metaverse, to rzeczywistość maluje się w ciemniejszych barwach. Firma Reality Labs, odpowiedzialna za dział VR korporacji Meta, ogłosiła straty w wysokości 2,8 mld dolarów netto w drugim kwartale tego roku. Podobny wynik odnotowano w poprzednim kwartale.

Jest to dość zaskakujące, biorąc pod uwagę stale rosnącą sprzedaż sprzętu oraz oprogramowania do wirtualnej rzeczywistości. Jak donosi portal VentureBeat, w drugim kwartale firma Reality Labs wygenerowała przychód w wysokości 452 mln dolarów. To prawie o połowę więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Aby dodatkowo zwiększyć wpływy, firma ogłosiła podniesienie ceny zestawu Oculus Quest 2 o 100 dolarów.

Pomimo tak niekorzystnego stosunku zysków do strat, Mark Zuckerberg nie zamierza wycofać się ze swojego przedsięwzięcia, które w przyszłości może przynieść miliardy dolarów. Jak wskazał w rozmowie z analitykiem:
Metaverse to ogromna szansa z wielu powodów. Umożliwia pełniejsze doświadczenie interakcji społecznych, w których odczuwasz prawdziwą obecność innych ludzi, bez względu na to, co robisz
Jak na razie projekt nie znalazł jednak zainteresowania wśród nastolatków, a twórcy muszą mierzyć się z wysokimi prowizjami. Twórca PlayStation wprost stwierdził, że to nie ma sensu. Meta może jednak pozwolić sobie na ryzykowne inwestycje, gdyż całkowity dochód netto firmy za drugi kwartał wyniósł 6,69 mld dolarów.
Komentarze czytelników
maciell Senator

Mysle, ze Twoja wizja przyszlosci nigdy sie nie sprawdzi. Widac to zwlaszcza po tym jak zluzowano ograniczenia po Covid. Nie zamkniesz ludzi w klitkach. Bo po prostu ludzie tego nie zakceptuja. Skonczylo by sie to ruchawkami i caly system moglby runac. Prawda jest taka, ze jest nas po prostu za duzo. No, ale ekonomia robi teraz, ze statystyczna rodzina to dzisiaj 2+1. Gdzie jak porozmawiasz/zrobisz wywiad z starszymi rocznikami to kiedys rodzinny wielodzietne to byla normalka.
Jest takie powiedzenie, ze jak cos jest za darmo to znaczy, ze Ty jestes towarem. W przypadku facebooka to zbierane infromacje o Tobie sa sprzedawane. Tak naprawde to my zdecydowalismy sie uzywac facebooka i z calym jego inwentarzem. Nawet ja chociaz dlugo sie bronilem skonczylem zmuszony zalozyc profil ze wzgledu na prace i messengera. Gdybym tego nie zrobil bylbym wykluczony.
frer Legend

Metaverse to jest element dążenia do "nie będziesz nic posiadał i będziesz szczęśliwy". Świat za 20-30 lat może wyglądać tak, że spora część ludzi będzie żyła w wynajmowanych od korporacji mikrokawalerkach 10-15 m2, nie tylko żyjąc w nich, ale może i pracując zdalnie. Oczywiście wszystko zostanie podbudowane kwestiami dbałości o klimat, bo ludzie w hodowli klatkowej będą zużywać mniej energii, a pracując zdalnie tam gdzie się da, ograniczą zużycie energii na transport.
Tylko w tej wizji "idealnego" i "zrównoważonego" świata będzie jeden problem - bez przestrzeni życiowej i perspektyw na przyszłość ludziom zacznie odbijać szajba. I tu właśnie wchodzi metaverse. Marzysz o dużym domu? Nic trudnego, pracuj ciężko dla swojego korpo, a będzie cię stać na zakup wymarzonej nieruchomości (w metaverse) do której będziesz mógł "uciec" po pracy. Marzysz o wyjeździe w jakieś egzotyczne miejsce? Po co miałbyś generować tony CO2 lecąc samolotem jak możesz "przeżyć" to samo albo i więcej przez metaverse?
Facebook ma długą historię żerowania na ludziach i metaverse to jest kolejna odsłona tego procederu.
Szefoxxx Senator

Zapomniałem dodać, że oczywiście żenujący i śmieszny tytuł, od razu widać, że autor nie ma zielnego pojęcia o temacie o którym pisze.
Trzeba było odhaczyć newsa, bo jakiś tam wariant narzekał, że nie piszą o vr. (tak to byłem ja xD)
Szefoxxx Senator

Zabawne, bo arrival już dawno był i bynajmniej technologia jak ich ich obecny sprzęt nie jest martwy i nie był.
Ta na pewno ty wiesz co i jak, więc do nich cv wyślij, że wiesz lepiej...
Vr to będzie rozwój trwający lata, ponad dekadę.
theMaciu Chorąży
Póki co traktuję metaverse jako ciekawostkę, ale kto wie co będzie np. za 10 lat, nie raz już tak było po kilku latach. Mam jednak nadzieję że jak najpóźniej korporacjom uda się to przebić na większą skale