Gusta fanów anime się zmieniają, teraz chcą oglądać więcej silnych kobiet i dorosłych protagonistów, zamiast nastoletnich chłopców w rolach głównych.
Popularność anime rośnie, szczególnie wśród młodszych pokoleń, które są sporą częścią całego fandomu. Nowi odbiorcy mogą mieć wpływ na kształt tego, jak będą wyglądały kolejne serie, a można zauważyć pewne różnice w ich upodobaniach.
Z badania NRG Ceros wynika, że współczesna widownia pragnie większego zróżnicowania wśród bohaterów anime oraz większego uwzględnienia postaci LGBTQ+, osób niepełnosprawnych oraz kultur rdzennych. Te dotychczas rzeczywiście nie miały dużej reprezentacji w produkcjach animowanych z Japonii, choć nie można również powiedzieć, żeby były nieobecne.
„Nie chodzi tylko o to, kto jest reprezentowany, ale też w jaki sposób”. Aż 44% przebadanych osób oczekuje więcej silnych kobiet w rolach głównych. Dotychczas to przede wszystkim nastoletni chłopcy znajdowali się w centrum popularnych serii, choć już można dostrzec pewne zmiany – w Dandadan główną bohaterką jest Momo, silna kobieca postać. Widać więc, że we współczesnych produkcjach twórcy pochylają się nad tym kierunkiem i może on być drogą do sukcesu, patrząc na to, jak lubianą postacią jest Momo.
Ale fani anime chcą zobaczyć nie tylko więcej silnych kobiet. Liczą też na dojrzalsze główne postacie – 38% wyraziło zainteresowanie zobaczeniem dorosłych protagonistów. 16% osób chciałoby również większej widoczności postaci LGBTQ+.
Osobami, które opowiadają się za takimi bohaterami, są przede wszystkim kobiety i młodsi fani, którzy są przyszłością widowni, co może oznaczać, że ich gusta wpłyną na to, jak będą wyglądały anime i mangi.
W badaniu wzięło udział 29 tys. osób w wieku 13-54 lata, w tym 3,5 tys. fanów anime, ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Indii, Niemiec, Francji, Brazylii i Meksyku.
Więcej:Jedno z najbardziej wyczekiwanych anime 2025 roku właśnie przebiło Jujutsu Kaisen w znaczący sposób
1

Autor: Edyta Jastrzębska
Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz kulturoznawstwa. W GRYOnline.pl zaczynała jako jeden z newsmanów w dziale filmowym, obecnie dogląda newsroomu filmowego, gdzie zajmuje się również korektą. Świetnie odnajduje się w tematyce filmowo-serialowej zarówno tej osadzonej w rzeczywistości, jak i w fantastyce. Na bieżąco śledzi branżowe trendy, jednak w wolnym czasie najchętniej sięga po tytuły mniej znane. Z popularnymi zaś ma skomplikowaną relację, przez co do wielu przekonuje się dopiero, gdy szum wokół nich ucichnie. Wieczory uwielbia spędzać nie tylko przy filmach, serialach, książkach oraz grach wideo, ale też przy RPG-ach tekstowych, w których siedzi od kilkunastu lat.