Valve powróci do tematu płatnych modów, zapowiada Gabe Newell
Gabe Newell, współzałożyciel i dyrektor firmy Valve, zapowiedział, że ma zamiar ponownie poruszyć kwestię płatnych fanowskich modyfikacji na platformie Steam. Ostatnia próba w kwietniu 2015 roku zakończyła się spektakularnym fiaskiem.
Pamiętacie jeszcze moment w 2015 roku, kiedy firma Valve postanowiła wprowadzić na Steama możliwość pobierania opłat za modyfikacje do gier? Pomysł spotkał się z głośnymi protestami graczy, co sprawiło, że wycofano się z niego po zaledwie czterech dniach. Ale podczas niedawnego spotkania z prasą Gabe Newell, dyrektor i współzałożyciel Valve, zapowiedział, że firma powróci do tematu – ponieważ moderzy muszą być wynagradzani za wykonywaną pracę.


Fakt, że Valve tak mocno zajmuje się sprawą fanowskich modyfikacji, nie powinien dziwić. Część najważniejszych produkcji tej firmy zaczynała jako mody: wystarczy wspomnieć o Counter-Strike’u, Garry’s Mod czy Team Fortress. Ponadto Valve często oferowało najbardziej utalentowanym twórcom pracę w swoich szeregach.
Nie sprecyzował przy tym, kiedy i w jaki sposób jego przedsiębiorstwo ma zamiar ponownie podejść do tej budzącej silne kontrowersje sprawy. Przyznał jednak, że pierwsza próba wprowadzenia płatnych modyfikacji była fatalnie zorganizowana. „Sytuacja ze Skyrimem (to pierwszy tytuł, w którym zaimplementowano tę możliwość – przyp. autora) była strasznym bałaganem. To nie było dobre miejsce na dodanie tej opcji, a nasze działania były niezdarne i głupie” - stwierdził Newell. Jednak sam fakt, że moderzy nie otrzymują żadnego wynagrodzenia za swoją pracę, nazwał „błędem w systemie”. „Ci ludzie tworzą bardzo cenną dla nas zawartość i uważamy, że powinni mieć z tego jakieś korzyści” - wyjaśnił. „Musimy po prostu wymyślić jakiś sposób, by zgodzili się na to nasi użytkownicy, a jednocześnie system musi być przyjazny dla twórców”. Widać, że Valve jeszcze nie ma konkretnego planu na ponowne wprowadzenie tej opcji, nie spodziewajcie się więc powrotu płatnych modów na dniach. Newell jest jednak najwidoczniej zdeterminowany, by zrealizować w końcu swój pomysł.

Trzeba przyznać, że o ile stwierdzenie, że moderzy powinni być wynagradzani za kreowaną przez siebie zawartość, z pewnością ma sens, ostatnia próba wprowadzenia płatnych modów mogła obrzydzić całą ideę wielu osobom. Valve strzeliło sobie w stopę, implementując tę opcję bez żadnych konsultacji z graczami, i to akurat w Skyrimie – grze znanej ze swojej wyjątkowo aktywnej społeczności moderskiej. „Ta sytuacja dała nam mnóstwo informacji” - wspomina Newell. „Ale sparzyliśmy się i postanowiliśmy poczekać, zanim spróbujemy ponownie”.
Jakie jest Wasze zdanie w całej sprawie? Uważacie, że darmowe mody stały się już nieodłączną częścią branży i wprowadzenie płatności za nie zmieniłoby PC-towe granie na gorsze? Czy zgadzacie się z Newellem, że utalentowani moderzy powinni być wynagradzani za swoją pracę czymś więcej niż tylko satysfakcją i uznaniem społeczności?
Komentarze czytelników
MajsterX4 Pretorianin

Co sądzicie o wypowiedzi tego blogera na temat płatnych modów? : http://yetiograch.pl/gry/platne-mody-przegraly/ . Nie żebym się z nim zgadzał, chcę tylko poznać Waszą opinię.
zanonimizowany1128809 Pretorianin
Nigdy nie istalowałem modów ze Steama, wszystko jest na Nexusie.
Będą chcieli pieniędzy, każdy powinien się tam przenieść.
Nie uważam, że twórcom nie należy się jakieś wynagrodzenie, jednak wolę robić to od siebie. Niektore mody to zwykłe skórki wrzucone w 20 minut, zwykle w większej ilości crashują grę, nie są warte złamanego grosza. Z drugiej strony mod Enderal do Skyrima zapewnił mi dobre 60 godzin dodatkowej rozgrywki, więc chętnie wspomogłem twórców przez opcjonalny tip wbudowany w nexus.
Drackula Legend

Kiedys moderzy albo robili mody z pasji, cgeci zmiany gry pod swoje preferencje lub jako szansa na bycie zauwazonym, czyli pewnego rodzaju inwestycja w siebie. Owszem modowanie pochlania duzo czasu ale niektorym moderom to sodowka do glowy uderza po zrobieniu marnej skorki. Teraz to jeden z drugim chcialby robic mody i miliony juz na tym zarabiac.
Osobiscie mnie to niz ziebi ni grzeje. Za moda nie zaplace zlamanego grosza a nawet jesli zrobia platne mody to pozostanie grup ludzi robiacych to za friko.
Na chwile obecna platnosc za mody to male zmartwienie sceny moderskiej. znacznie powazniejszy jest problem z mozliwosciami moderskimi produkcji, ktore sa ograniczane przez wydawcow. Swietnym przykladem jest tutaj total War.
.:Jj:. Legend

Wolałem stare Valve, które faktycznie popychało branżę nie tylko od strony biznesowej:
zanonimizowany1132483 Centurion
Przy obecnych cenach gier i mnóstwem DLC do nich, teraz jeszcze płatne mody?
Bitch please..