Twórcy Baldur’s Gate 3 nie byli w stanie zrezygnować z jakości, mimo obaw o dokończenie gry. „Nie chcieliśmy akceptować niczego, co byłoby poniżej określonego poziomu”

Swen Vincke przybliżył niezwykle trudny okres tworzenia ogromnego RPG Baldur’s Gate 3. Mimo problemów, Larian Studios nie chciało iść na żadne kompromisy.

Zuzanna Domeradzka

Twórcy Baldur’s Gate 3 nie byli w stanie zrezygnować z jakości, mimo obaw o dokończenie gry. „Nie chcieliśmy akceptować niczego, co byłoby poniżej określonego poziomu”, źródło grafiki: Larian Studios.
Twórcy Baldur’s Gate 3 nie byli w stanie zrezygnować z jakości, mimo obaw o dokończenie gry. „Nie chcieliśmy akceptować niczego, co byłoby poniżej określonego poziomu” Źródło: Larian Studios.

Baldur’s Gate 3 to ogromna gra, w której liczy się praktycznie każda podejmowana decyzja. Wiadomo, że prace nad ową produkcją nie przebiegały idealnie, a Larian Studios mierzyło się z dużymi problemami, szczególnie w początkowej fazie tworzenia.

Dzięki CEO studia odpowiedzialnego za hitowe Baldur’s Gate 3, Swena Vinckego, który wziął udział w odbywającym się w Krakowie wydarzeniu Digital Dragons 2024, dowiedzieliśmy się, iż mimo skali gry i masy treści, którą zespół musiał dokładnie przygotować, nie zdecydowano się na obniżenie jakości zawartości tytułu. Chociaż wydawało się, że przez taki rozmach Larian Studios nie zdoła ukończyć gry w racjonalnym terminie, zespół chciał podjąć ryzyko, aby dostarczyć produkt w jak najlepszym stanie.

Był taki moment, w którym kiedy na to [BG3 – dop. red.] spojrzałeś, myślałeś: „Nigdy nie ukończymy tej produkcji. To niemożliwe”. Powiedzieliśmy sobie jednak: „Nie, gra potrzebuje tych rzeczy, więc musimy to zrobić, musimy stworzyć przestrzeń, aby osiągnęła ona poziom jakości, jakiej potrzebuje. W przeciwnym razie to się nie uda” – powiedział Swen Vincke.

Jak można się domyślić, taka strategia wiązała się z ogromnym ryzykiem – Baldur’s Gate 3 miało nie zostać okrojone z treści cechujących się wysoką jakością, ale mogło się to odbić na budżecie, jaki był przeznaczony na stworzenie tytułu. Sam Vincke przyznał, że rozmiar gry przysporzył zespołowi wielu kłopotów. Deweloper podkreślił, iż nawet mała zmiana w modelu jakiegoś przedmiotu mogła wpłynąć na cały przerywnik filmowy (które trwają w sumie ponad 170 godzin), co tylko dodawało twórcom pracy. Jak wiadomo, belgijskiemu zespołowi ostatecznie udało się „dowieźć”.

Oczywiste jest, że dla deweloperów bardzo ważny jest odbiór nowej gry przez krytyków i samych graczy, dlatego studia zwracają szczególną uwagę na średnią ocen np. w serwisie Metacritic. Odnosząc się do ciągłego dążenia do poprawy wyników procentowych, CEO Larian Studios powiedział:

Podczas produkcji nasuwa się interesujące pytanie: „Kiedy powiedzieć stop?” Kiedy należy stwierdzić, że „anulujemy to i zabieramy się za to od nowa”, a kiedy powiedzieć, iż „będziemy robić to tak długo, aż osiągniemy 90% [średnią ocen – dop. red.]”? [...] [ale my] nie chcieliśmy akceptować niczego, co byłoby poniżej określonego poziomu.

Ostatecznie, mimo problemów wynikających ze skali gry, deweloperzy dostarczyli świetną produkcję, a Swen Vincke dotrzymał swojej obietnicy stworzenia „RPG dekady”. Po sukcesie Baldur’s Gate 3 Larian Studios skupia się na produkcji kolejnych dużych gier, w czym pomoże niedawno otworzony polski oddział studia, którym podekscytowany jest sam CEO firmy (patrz zdjęcie poniżej).

  1. Baldur’s Gate 3 – recenzja. RPG na dychę i na lata
  2. Baldurs Gate 3 – poradnik do gry
Baldur's Gate 3

Baldur's Gate 3

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 3 sierpnia 2023

Informacje o Grze
8.9

GRYOnline

8.3

Gracze

9.7

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2024-05-22
19:06

zanonimizowany1380412 Pretorianin

To chyba oczywiste? Wystarczy zobaczyć co twórcy stworzyli. Nie widzę sensu o tym pisać.

Komentarz: zanonimizowany1380412
2024-05-22
23:13

Sorkvild19 Konsul

Sorkvild19

No super, szkoda tylko, że w trzecim akcie jakość drastycznie spada, miasto przeludnione i zapchane bo wycięto górne miasto a zakończenie było totalnie beznadziejne i dopiero jedna z aktualizacji dodała rozszerzoną końcówkę.

Komentarz: Sorkvild19
2024-05-23
01:52

TraxPL Konsul

Mówią że nie chcieli tracić jakości, podczas gdy każdy kto grał widział że końcówka gry była przyśpieszona i sklecona na ostatnią chwile xD Prawdziwy epilog dodali kilka miesięcy po premierze. A nawet teraz przygotowują kolejną rozbudowe w następnym patchu.

Komentarz: TraxPL
2024-05-23
10:17

Wrzesień Senator

Wrzesień

No spoko. Natomiast uważam, że gracze też nie powinni zgadzać się na kompromisy i nie kupować gier, które nie są dopracowane w dniu premiery.

Komentarz: Wrzesień
2024-05-26
07:51

simon_harrison Centurion

Pomimo tych PRowych bzdur i łykania ich przez społeczność, chyba każdy widział, że po premierze gra była nie dość, że niekończona to nasrana robalami.
Akty, lokacje były totalnie nowrówne. Moim zdaniem najbardziej klimatyczne podziemia bardzo dobrze oddawały klimat tamtego świata.
Natomiast tytułowe miasto w ostatniej fazie gry to pójście na skróty, łącznie z zakończeniem, które było nijakie i bez charakteru.
Ograłem tytuł zaraz po premierze i wciągnął mnie świat od razu i oczekiwania wywindował po przejściu w.w podziemi. Aby na koniec dostać w łeb obuchem i pozostawić niesmak.
Mimo co rusz wychodzących dodatków, w ogóle nie mam ochoty wracać do tej gry. To dziwne bo takie DOS2 przechodziłem 3 razy.

Komentarz: simon_harrison

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl