Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 czerwca 2020, 12:31

autor: Adrian Werner

Twórca Cyberpunka - „gry są z natury polityczne”

Mike Pondsmith, czyli twórca świata Cyberpunk 2077, zabrał głos w sprawie elementów politycznych w grach. Stwierdził, że są one naturalnym aspektem sztuki, ale jednocześnie nie powinny przypominać kazań.

Twórca Cyberpunka - „gry są z natury polityczne” - ilustracja #1
Mike Pondsmith.

Obecność tematów politycznych w grze wywołuje ostatnio duże emocje. Nic więc dziwnego, że podczas rozmowy na panelu GameLab zapytany o opinię na ten temat został Mike Pondsmith, czyli twórca stołowego RPG-a Cyberpunk, który bierze udział również w pracach nad Cyberpunkiem 2077. Jego odpowiedź była wyważona, choć on sam przypuszcza, że zdenerwuje obie strony tej debaty.

Pondsmith stwierdził, że zarówno gry, jak i ogólnie sztuka, są z natury polityczne. Wynika to z tego, że taka jest sama ludzkość, mająca naturalne tendencje do tworzenia struktur społecznych, które okazują się korzystne dla osób na ich szczycie i, jeśli mamy szczęście, także dla ludzi poniżej.

Według Pondsmitha obecnie publiczność często próbuje argumentować, że jakaś dziedzina branży rozrywkowej nie jest polityczna, gdyż postrzega elementy tego typu jako atak na własne przekonania. Ludzie zauważają to jednak tylko wtedy, gdy przesłanie gry jest sprzeczne z ich opiniami. Przykładowo, niewiele osób narzeka na to, że w wielu grach jako żołnierze wysadzamy budynki na Bliskim Wschodzie, ale gdybyśmy robili to jako kobieta, to mogłoby to już wywołać duże emocje.

Mike Pondsmith jest jednak przeciwnikiem tępej propagandy. Uważa, że deweloperzy muszą pozostawić graczom swobodę interpretacji wydarzeń na ekranie. Cywilizacje rozwijają się prawidłowo tylko wtedy, gdy ludzie mają swobodę wyciągania własnych wniosków. Ostrzega, że tworzenie dzieł przypominających kazania jest najprostszym sposobem, aby druga strona stała się głucha na nasze argumenty.

Pondsmith przyznaje, że takie wolnościowe podejście nie jest idealne. Odbiorcy gier często wyciągają inne wnioski niż chcieliby autorzy. Rozwiązaniem jest jednak dialog, a nie próba wciskania graczom na siłę własnych przekonań.

Przypomnijmy, że Cyberpunk 2077 zmierza na pecety oraz konsole Xbox One, PlayStation 4, Xbox Series X oraz PS5. Gra ma się ukazać 19 listopada tego roku, równocześnie na wszystkie platformy sprzętowe.

  1. Oficjalna strona gry
  2. Cyberpunk 2077 na chłodno – analiza nadchodzącej gry CDPR
  3. Cyberpunk 2077 wygląda rewelacyjnie! Widzieliśmy gameplay na E3
  4. Świat Cyberpunka 2020 – przewodnik po uniwersum gry Cyberpunk 2077
  5. Wszystko o Cyberpunk 2077

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej