Trenują AI, by była lepszym graczem; w przyszłości może zastąpić kiepskich kolegów

Towarzysze sterowani przez sztuczną inteligencję w grach nadal pozostawiają wiele do życzenia i wciąż częściej przeszkadzają, niż pomagają. Wkrótce może się to jednak zmienić, a to dzięki badaniom prowadzonym przez naukowców z DeepMind i MIT, którzy starają się poprawić AI postaci sterowanych przez komputer. Idzie im całkiem nieźle.

Marek Makuła

Trenują AI, by była lepszym graczem; w przyszłości może zastąpić kiepskich kolegów.
Trenują AI, by była lepszym graczem; w przyszłości może zastąpić kiepskich kolegów.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
  1. Naukowcy z DeepMind stworzyli sztuczną inteligencję, która nauczyła się lepiej współpracować z ludźmi w grach.
  2. W MIT rozwinięto pomysł, dzięki czemu postacie sterowane przez komputer zaczęły dostosowywać się do stylu gry danej osoby.

Sztuczna inteligencja w grach to obecnie określenie trochę na wyrost. Co prawda postacie kierowane przez AI dobrze sprawdzają się jako przeciwnicy w grach singlowych, jednak kompletnie nie radzą sobie ze współpracą. Wynika to z tego, że na ogół celem AI jest zdobycie jak najwyższego wyniku, a wszystko inne jest dla niej nieważne. Jednak wygrywanie to coś więcej, niż nabijanie punktów.

Badania nad AI mają zrewolucjonizować granie w coopa solo

Badacze z DeepMind postanowili wrzucić swoją AI nazywaną Fictious Co-Play (FCP) do gry Overcoocked, gdzie miała nauczyć się, jak współpracować z ludźmi oraz z innymi sztucznymi inteligencjami, które trenowane były w odmiennych warunkach. Poszło całkiem nieźle – z wyników badań wynika, że AI zaczęła bić rekordy, a gracze „wyrażali silną subiektywną preferencję do współpracy z agentami FCP”, czyli woleli grać z postaciami kierowanymi przez nowatorską sztuczną inteligencję niż z ludźmi (via: PC Gamer).

Nad podobnym zagadnieniem pochylili się również naukowcy z MIT. Zainspirowani dokonaniami koleżanek i kolegów z DeepMind, postanowili pójść o krok dalej i wytrenować sztuczną inteligencję w odróżnianiu stylów gry. AI nie dość, że nauczyła się identyfikować sposób gry swojego partnera, to jeszcze zaczęła się do niego dostosowywać, w określonych przypadkach spychając maksymalizowanie wyniku na dalszy plan.

Naukowcy są na dobrej drodze, by stworzyć sztuczną inteligencję, która nie będzie chaotyczna i nieprzewidywalna. Weźmy takie – wiekowe już nieco – Resident Evil 5. Cała gra zbudowana jest wokół kooperacji dwóch postaci i tak naprawdę nie da się przejść jej samemu. Jeżeli nie mamy nikogo znajomego do pomocy, to pozostają nam dwie opcje – możemy zagrać z obcą osobą przez Internet lub zdać się na sztuczną inteligencję, która pokieruje Shevą. Problem w tym, że inny gracz może mieć zupełnie odmienny styl gry i psuć nam przez to zabawę, a AI na wyższych poziomach trudności radzi sobie fatalnie i wywołuje tylko ból głowy oraz zgrzytanie zębami. Dzięki pracy badaczy z DeepMind i MIT postacie kierowane przez AI będą w przyszłości lepiej dostosowywać się do sposobu, w jaki gramy – bez względu na to, czy zależy nam na zdobywaniu jak najwyższych wyników, czy niespiesznym poznawaniu fabuły.

  1. Oficjalna strona DeepMind
  2. Badania MIT nad sztuczną inteligencją w grach
Overcooked

Overcooked

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 3 sierpnia 2016

Informacje o Grze
7.4

GRYOnline

7.7

Gracze

9.0

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

3

Zbanować Diablo Immortal; społeczność chce wykluczyć grę

Następny
Zbanować Diablo Immortal; społeczność chce wykluczyć grę

The Last of Us Remake również na PC? Plotka sugeruje rychłą premierę

Poprzedni
The Last of Us Remake również na PC? Plotka sugeruje rychłą premierę

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl