Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS

problemy finansowe - newsy i ciekawostki

Netflix zwalnia 150 pracowników, a przyszłość nie wygląda lepiej
Netflix zwalnia 150 pracowników, a przyszłość nie wygląda lepiej

Ignacy Kruk, 18 maja 2022, 11:10

Spadająca wartość akcji Netflixa i ostatnia utrata subskrybentów dają się platformie we znaki. Gigant zwolnił już 150 osób ze względu na cięcia budżetowe i rozważa dalszą redukcję personelu w nadchodzących miesiącach.

SpaceX ma kłopoty, możliwe nawet bankructwo; Elon Musk wzywa do pracy w weekend
SpaceX ma kłopoty, możliwe nawet bankructwo; Elon Musk wzywa do pracy w weekend

Arkadiusz Strzała, 1 grudnia 2021, 14:38

SpaceX ma problemy finansowe i to poważne. Elon Musk wzywa pracowników do pracy w weekend nad silnikami do statku kosmicznego. Nad projektem Starship i całą firmą zawisło widmo bankructwa?

Opera Software w tarapatach. Firma ledwo się trzyma [aktualizacja]
Opera Software w tarapatach. Firma ledwo się trzyma [aktualizacja]

Aquma, 20 stycznia 2020, 10:10

Firma Opera Software - znana najbardziej z rozwijania popularnej przeglądarki internetowej - jest w poważnych tarapatach. Problemy są wywoływane przez działania prezesa koncernu - Yahuiego Zhoua - wątpliwe praktyki związane z aplikacjami pożyczkowymi oraz kurczące się udziały Opery na rynku przeglądarek.

Starbreeze staje na nogi. Przyszłość PayDay pewniejsza
Starbreeze staje na nogi. Przyszłość PayDay pewniejsza

Ender, 6 grudnia 2019, 20:35

Firma Starbreeze, odpowiadająca za serię PayDay, potwierdziła, że stanęła na nogi po tym, jak pod koniec ubiegłego roku była bliska bankructwa. Przyszłość obecnych i kolejnych produkcji spod szyldu PayDay jest więc na razie niezagrożona.

Pathologic 2 okazało się finansową porażką
Pathologic 2 okazało się finansową porażką

Agnieszka Adamus, 24 sierpnia 2019, 11:17

W maju na sklepowe półki trafiło Pathologic 2 – remake wydanej w 2005 roku przygodowej gry akcji. Okazuje się, że produkcja sprzedała się słabo. W wywiadzie dla serwisu DTF przedstawiciele Ice-Pick Lodge przyznali, że liczba pracowników studia została zredukowana, a plany na dalszy rozwój gry odłożono na czas nieokreślony.

Forbes o problemach Star Citizen:  „niekompetencja na kosmiczną skalę”
Forbes o problemach Star Citizen: „niekompetencja na kosmiczną skalę”

Entelarmer, 4 maja 2019, 13:27

Magazyn Forbes opublikował artykuł poświęcony Star Citizen. Z tekstu wynika, że produkcja gry nie przebiega najlepiej, a Cloud Imperium Games mogą skończyć się pieniądze przeznaczone na rozwój tytułu. Powodem ma być „niekompetencja i złe zarządzanie” projektem przez Chrisa Robertsa, marnującego czas i środki studia.

[Aktualizacja] Activision traci doświadczonych dyrektorów finansowych. Akcje spółki spadają
[Aktualizacja] Activision traci doświadczonych dyrektorów finansowych. Akcje spółki spadają

Aquma, 4 stycznia 2019, 08:55

Firma Activision Blizzard poinformowała w dokumencie przesłanym amerykańskiej komisji giełdy i papierów wartościowych, że planuje zwolnić swojego dyrektora finansowego – Spencera Neumanna. Zwolnienie nie jest związane z wynikami spółki.

Twórcom OVERKILL'S The Walking Dead grozi bankructwo
Twórcom OVERKILL'S The Walking Dead grozi bankructwo

Entelarmer, 3 grudnia 2018, 18:15

Firma Starbreeze podjęła kroki w związku z możliwym bankructwem. Szwedzkie studio znalazło się w tragicznej sytuacji po klapie gry OVERKILL'S The Walking Dead i gogli wirtualnej rzeczywistości StarVR. Losy spółki mogą rozstrzygnąć się w najbliższych miesiącach.

Twórcy Agony z problemami finansowymi
Twórcy Agony z problemami finansowymi

AlexB, 26 czerwca 2018, 10:20

Studio Madmind, twórcy piekielnego Agony, borykają się z problemami finansowymi. Tym samym powstanie zapowiedzianej na początku miesiąca nieocenzurowanej wersji gry stało się niemożliwe. W planach jest jednak wydawanie kolejnych patchy.

Zwolnienia u twórców serii Saints Row
Zwolnienia u twórców serii Saints Row

AlexB, 28 września 2017, 09:25

Studio Volition, twórcy między innymi serii Saints Row oraz niedawnego Agents of Mayhem, popadło w kłopoty. W ostatnich dniach zwolniono szereg deweloperów pracujących dla amerykańskiego producenta.

Zwolnienia w studiu The Chinese Room. Deweloper w tarapatach
Zwolnienia w studiu The Chinese Room. Deweloper w tarapatach

Aquma, 25 września 2017, 09:30

Odpowiedzialne m.in. za głośne Everybody’s Gone to the Rapture oraz Dear Esther studio The Chinese Room zwolniło większość pracowników i ogłosiło, że wchodzi w okres ograniczonej aktywności twórczej.

Star Citizen - twórcy dementują pogłoski o problemach finansowych
Star Citizen - twórcy dementują pogłoski o problemach finansowych

Entelarmer, 26 czerwca 2017, 10:40

Ortwin Freyermuth z Cloud Imperium Games wypowiedział się na temat niedawnych doniesień odnośnie niepewnej przyszłości Star Citizen. Jak wyjaśnia, niedawne zaciągnięcie pożyczki nie wynika z braku funduszy, lecz z chęci zaoszczędzenia dostępnych środków, a sama gra została wykluczona z zastawu (co innego Squadron 42).

Twórcom Star Citizen skończyły się pieniądze? [news zaktualizowany]
Twórcom Star Citizen skończyły się pieniądze? [news zaktualizowany]

Adrian Werner, 25 czerwca 2017, 13:47

Znowu powróciła sprawa sytuacji finansowej pracującego nad Star Citizen studia Cloud Imperium Games. Okazuje się, że zespół zmuszony był zaciągnąć pożyczkę na dokończenie produkcji gry.

Sniper: Ghost Warrior 3 z patchem 1.2. CI Games w opałach
Sniper: Ghost Warrior 3 z patchem 1.2. CI Games w opałach

Entelarmer, 17 maja 2017, 11:10

Firma CI Games udostępniła patch 1.2 dla gry Sniper: Ghost Warrior 3 na PC. Aktualizacja naprawia wiele błędów związanych m.in. z grafiką, psującymi się plikami zapisu oraz zamykaniem się aplikacji. Jednocześnie ostatnie doniesienia zdają się wskazywać, że nieudana premiera produkcji storpedowała sytuację finansową wydawcy.

Conan Exiles uratowało FunCom. Studio ujawnia plany rozwoju gry
Conan Exiles uratowało FunCom. Studio ujawnia plany rozwoju gry

Entelarmer, 7 marca 2017, 09:30

Studio FunCom zdradziło garść informacji na temat planów rozwoju gry Conan Exiles w trakcie konferencji GDC 2017. Ponadto w rozmowie z serwisem Endgadget ujawniono, że udany debiut wczesnej wersji survivalowego sandboksa w świecie Conana Barbarzyńcy zapobiegł bankructwu firmy.

Crytek zwalnia kolejnych pracowników
Crytek zwalnia kolejnych pracowników

Movis, 2 lutego 2017, 09:29

Redukcji ciąg dalszy. Tym razem firma Crytek zmniejszyła liczbę etatów w swojej siedzibie głównej we Frankfurcie. W wyniku tego kroku pracę straciło 15 osób.

Crytek zamyka większość swoich filii i wraca do korzeni
Crytek zamyka większość swoich filii i wraca do korzeni

Góral, 20 grudnia 2016, 19:12

Firma Crytek potwierdziła wcześniejsze doniesienia o kłopotach finansowych, informując w przesłanej wiadomości prasowej o zamknięciu kilku swoich oddziałów i pozostawieniu przy życiu tylko dwóch z nich - we Frankfurcie i Kijowie.

Były pracownik firmy Crytek rozpoczął zbiórkę pieniędzy na sprawę sądową o zaległe wypłaty
Były pracownik firmy Crytek rozpoczął zbiórkę pieniędzy na sprawę sądową o zaległe wypłaty

Jakub Mirowski, 16 grudnia 2016, 10:53

Ludvig Lindqvist, były pracownik firmy Crytek, rozpoczął w serwisie GoFundMe zbiórkę funduszy, której celem jest wytoczenie sprawy byłemu pracodawcy. Studio regularnie zalega z płatnościami.

Crytek – finansowych kłopotów ciąg dalszy

Ender, 11 grudnia 2016, 17:05

W sieci pojawiają się kolejne głosy zaniepokojonych pracowników studia Crytek, którzy nie dostają na czas wynagrodzeń i są zwodzeni przez zarząd firmy. Sytuacja ta przypomina kryzys, którzy spółka przechodziła zaledwie dwa lata temu.

Crytek w tarapatach finansowych?
Crytek w tarapatach finansowych?

Arantasar, 3 listopada 2016, 11:20

Według osób podających się za pracowników studia Crytek Frankfurt, firma od pół roku zalega z wypłatami. Zatrudnieni nie są jednocześnie informowani o przyczynach takiego stanu rzeczy ani o tym, kiedy spółka odzyska płynność finansową. Sytuacja przypomina zdarzenia z 2014 roku, kiedy twórcy silnika CryEngine również znaleźli się w tarapatach finansowych.

Prace nad Unsung Story wstrzymane - studio Playdek zajmie się innymi projektami
Prace nad Unsung Story wstrzymane - studio Playdek zajmie się innymi projektami

Jakub Mirowski, 9 lutego 2016, 11:41

Studio Playdek poinformowało, że wstrzymało prace nad turową grą RPG Unsung Story: Tale of the Guardian, która dwa lata temu została sfinansowana na Kickstarterze, gromadząc ponad 600 tysięcy dolarów. Zespół kierowany przez Yasumi Matsuno ma obecnie spore problemy finansowe i w związku z tym chce skupić się na projektach, które mogą zostać wydane w najbliższym czasie.

Wieści ze świata (Wiedźmin 3: Dziki Gon, Psychonauts 2, Red 5 Studios) 29/12/2015
Wieści ze świata (Wiedźmin 3: Dziki Gon, Psychonauts 2, Red 5 Studios) 29/12/2015

Draug, 29 grudnia 2015, 12:35

Dziś piszemy m.in. o modzie do Wiedźmina 3, który pozwala podmienić Geralta na Yennefer, Triss, Shani lub Ciri, bliskim sukcesie zbiórki pieniędzy na Psychonauts 2 i dalszych problemach u twórców Firefall (studia Red 5). Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

Star Citizen - kolejne doniesienia o problemach twórców
Star Citizen - kolejne doniesienia o problemach twórców

Entelarmer, 2 października 2015, 18:00

Magazyn internetowy The Escapist skontaktował się z byłymi pracownikami Cloud Imperium Games w sprawie gry Star Citizen i problemów studia. Na te zarzuty o niezdrową atmosferę w zespole, marnowanie funduszy i nierealność projektu odpowiedział prezes firmy, Chris Roberts.

Twórcy Star Citizen mają kłopoty finansowe?
Twórcy Star Citizen mają kłopoty finansowe?

Luc, 27 września 2015, 17:39

Ostatnie plotki dotyczące kłopotów Cloud Imperium Games zaniepokoiły wszystkich fanów Star Citizen. Do krążących po sieci wieści nareszcie oficjalnie się odniesiono.

Trine 3 - zbyt wysokie koszty produkcji powodem krótkiej kampanii
Trine 3 - zbyt wysokie koszty produkcji powodem krótkiej kampanii

Adrian Werner, 23 sierpnia 2015, 11:05

Trine 3: Artifacts of Power wywołuje sporo kontrowersji, gdyż gra okazała się znacznie krótsza niż poprzednie części. Autorzy przyznali właśnie, że powód tego jest prosty – zwyczajnie zabrakło im pieniędzy.

Wieści ze świata (Crytek, Funcom, Mafia) 11/8/2015
Wieści ze świata (Crytek, Funcom, Mafia) 11/8/2015

shav, 11 sierpnia 2015, 12:54

Dziś piszemy między innymi o zapowiedzianym oprogramowaniu firmy Crytek, kiepskiej sytuacji finansowej Funcom i trybie wieloosobowym w Mafia: The City of Lost Heaven. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

Zynga znowu zwalnia - pracę straci około 360 osób
Zynga znowu zwalnia - pracę straci około 360 osób

luckie, 7 maja 2015, 12:06

Firma Zynga planuje zwolnić 18% załogi, czyli około 360 osób. Wydawca gier mobilnych zamierza poprawić swoją sytuację finansową skupiając się na kilku najpopularniejszych gatunkach, tym samym ograniczając liczbę wydawanych produkcji.

Twórcy Space Hulk i Jagged Alliance: Flashback kończą z produkcją gier
Twórcy Space Hulk i Jagged Alliance: Flashback kończą z produkcją gier

Góral, 19 marca 2015, 09:20

Studio Full Control nie będzie się już trudniło produkcją gier wideo. W wyniku problemów finansowych zwolniony został prawie cały zespół, a pozostali pracownicy zajmować będą się teraz tylko sprzedażą Space Hulk: Ascension i Jagged Alliance: Flashback oraz wspieraniem społeczności skupionej wokół tych projektów.

Co ten Ubisoft?
Co ten Ubisoft?

Materdea, 15 listopada 2014, 22:32

Ubisoft budowało, budowało i budowało sobie renomę świetnej, solidnej firmy. Wraz z kolejnymi premierami bańka mydlana pęka, a iluzja znika.

Destiny – wielki potencjał, lecz wciąż niewykorzystany
Destiny – wielki potencjał, lecz wciąż niewykorzystany

Antares, 18 października 2014, 19:58

Dawno nie widziałem już tak nierównej gry jak Destiny. Zawierającej w sobie zarówno świetne i sprawdzone mechanizmy, jak i totalnie nieprzemyślane rozwiązania. Gry jednocześnie potwornie drażniącej gracza i każącej do siebie wracać. Najnowsza produkcja Bungie charakteryzuje się zarówno rozmachem i świetnym klimatem, jak i naprawdę szkolnymi błędami. Na szczęście, to gra sieciowa, więc wszystko da się z czasem naprawić. Pytanie tylko, jak długo to potrwa?

[Plotka] Prace nad Homefront: The Revolution wstrzymane w związku z problemami Cryteka
[Plotka] Prace nad Homefront: The Revolution wstrzymane w związku z problemami Cryteka

Draug, 4 lipca 2014, 11:33

Anonimowe źródła serwisu Kotaku donoszą, że produkcja gry Homefront: The Revolution, prowadzona przez brytyjski oddział Cryteka, została tymczasowo wstrzymana. Przyczyną miałoby być otrzymywanie przez pracowników niepełnych wypłat. Wyjście z tej sytuacji mogą przynieść negocjacje między firmami Crytek i Deep Silver, jakie są podobno prowadzone.

Naprawienie problemów jednym kliknięciem

KamilSiwy, 18 maja 2014, 12:24

Bezpieczny i czysty komputer gracza: Naprawienie problemów jednym kliknięciem Czyli jak zrobić, żeby się nie narobić, a i żeby jeszcze komputer dobrze działał. Od razu może powiem: nie da się! Mój krótki przegląd portali, gdzie znajdziemy informacje o procesach, sterownikach i brakujących plikach.

Kibole - kto wypleni tę zarazę?
Kibole - kto wypleni tę zarazę?

ElMundo, 10 kwietnia 2014, 20:39

Ostatnie wydarzenia w rodzimej piłce nożnej wcale nie obracają się wokół tego, czego powinny dotyczyć – czysto piłkarskich wydarzeń, gry reprezentacji czy klubowych rozgrywek w ramach polskiej ekstraklasy, ale kwestii, która średnio co kilka miesięcy powraca do nas jak bumerang – kiboli. Ta niekończąca się plaga po kilku miesiącach względnego spokoju znów daje o sobie znać w sposób – dosłownie – wybuchowy. Problem znowu narasta, a szereg różnorodnych patentów mających zwiększyć bezpieczeństwo na stadionach zakończył się chyba tylko wyłącznie na konferencjach prasowych zwoływanych tuż po nieprzyjemnych stadionowych incydentach. Bo efektów na razie niestety w ogóle nie widać.

Złośliwe problemy dorosłych graczy i inne świąteczne wpadki
Złośliwe problemy dorosłych graczy i inne świąteczne wpadki

sakora, 30 grudnia 2013, 18:13

W święta nie da się normalnie zagrać. Ćwierć wieku za padem nie może się mylić!

Leworęczni wcale nie mają tak źle
Leworęczni wcale nie mają tak źle

raziell88ck, 1 czerwca 2013, 21:33

To, że leworęczni stanowią zdecydowaną mniejszość jest faktem. W związku z tym większość produktów opracowywanych z myślą jest o pozostałej rzeszy ludzi. Czy to oznacza, iż mańkuci, do których sam się zaliczam mają utrudnione życie?

Smutny koniec producentów Too Human?
Smutny koniec producentów Too Human?

Ender, 12 maja 2013, 17:15

Po ubiegłorocznym przegranym procesie sądowym z Epic games, studio Silicon Knights, odpowiadające za powstanie gry Too Human, praktycznie nie dysponuje już żadnym majątkiem. Deweloper jest przy tym nadal dłużnikiem kanadyjskiego rządu, od którego pożyczył znaczne sumy pieniędzy. Większa część załogi upadłej firmy założyła jednak nowe studio Precursor Games, odcinając się od poprzednika.

League Lab #6: ligowe pułapki
League Lab #6: ligowe pułapki

evilmg, 8 lutego 2013, 21:32

Gdy człowiek po niezbyt udanym meczu siądzie sobie chwilę i na spokojnie przeanalizuje sobie błędy popełnione przez siebie i kolegów z drużyny to dość szybko dostrzeże szereg głupstw popełnianych przez wielu graczy. Co ciekawe często źródłem takich zachowań są... profesjonalni gracze. Jakim cudem? Ano gra sobie taki pros, streamuje i oglądają go przeciętni gracze. Pan profesjonalista kilka razy zrobił coś czego normalnie się nie robi i udało mu się. Zadowolony kończy grę i ta piękna acz krótka historyjka dobiegła by końca gdyby nie... jego widzowie. Oni zaczną przenosić zaobserwowane zachowanie do swoich gier i tu zaczynają się schody, bo często robią to bez myślenia i nie zauważają warunków pozwalających na zrealizowanie danego planu...

Krótko i na temat | XXIII | Przekleństwo nadmiernie eksploatowanych serii gier
Krótko i na temat | XXIII | Przekleństwo nadmiernie eksploatowanych serii gier

raziell88ck, 31 stycznia 2013, 19:21

Co nieco o minusach wysłużonych marek w świecie elektronicznej rozrywki.

Silicon Knights, twórcy Eternal Darkness i Too Human, na skraju bankructwa
Silicon Knights, twórcy Eternal Darkness i Too Human, na skraju bankructwa

Adrian Werner, 27 października 2012, 18:30

W sieci pojawiły się informacje sugerujące, że znane z gier Eternal Darkness i Too Human studio Silicon Knights zwolniło większość pracowników. Co więcej, na jaw wyszły informacje, które stawiają szefostwo firmy w bardzo złym świetle.

Dlaczego From Software nie lubi własnej gry, czyli protest-tekst o Dark Souls
Dlaczego From Software nie lubi własnej gry, czyli protest-tekst o Dark Souls

barth89, 17 października 2012, 15:49

Krótko przed premierą pecetowego Dark Souls pisałem o moich obawach związanych z portem studia From Software, ale jednocześnie dawałem jej szansę i nie dopuszczałem tej najgorszej ewentualności. Do legendy (chyba już można użyć takiego słowa?) japońskiego studia miałem okazję zasiąść dopiero jakiś czas temu i co? Deweloperzy chyba nie za bardzo lubią graczy, a przy okazji też własnej produkcji...

Moje problemy z gatunkiem hack and slash
Moje problemy z gatunkiem hack and slash

Rasgul, 11 października 2012, 10:29

Każdy ma jakieś swoje problemy. Jedni martwią się globalnym ociepleniem, drudzy nie radzą sobie z zarządzaniem pieniędzmi, ja zaś mam taki dziecinny - brak umiejętności grania w tytułu z gatunku hack'n'slash i nie wiem jak się z nim uporać.

Twórcy Afterfall: InSanity przeżywają ciężkie chwile
Twórcy Afterfall: InSanity przeżywają ciężkie chwile

Olek, 28 maja 2012, 18:40

Mocno niepokojące informacje o sytuacji w Nicolas Games opublikował serwis gram.pl. Według anonimowych źródeł z należącym do spółki studiem deweloperskim Intoxicate pożegnała się znaczna część ekipy odpowiedzialnej za Afterfall: InSanity. Prezes Tomasz Majka uspokaja i twierdzi, że przynajmniej na tę chwilę firmie nie grozi upadłość.

Twórcy Kingdom of Amalur: Reckoning mogą być niewypłacalni – groźba zamknięcia 38 Studios
Twórcy Kingdom of Amalur: Reckoning mogą być niewypłacalni – groźba zamknięcia 38 Studios

Hed, 18 maja 2012, 13:50

Z doniesień wynika, że deweloper znany z gry Kingdoms of Amalur: Reckoning nie zapłacił swoim pracownikom i zalega ze spłatą długu zaciągniętego wobec jednego z amerykańskich stanów. To może oznaczać, że wkrótce pożegnamy się z 38 Studios.

Spellbound Entertainment - twórcy Arcania: Gothic 4 ogłaszają niewypłacalność
Spellbound Entertainment - twórcy Arcania: Gothic 4 ogłaszają niewypłacalność

Hed, 22 marca 2012, 13:43

Niemiecki producent Spellbound Entertainment, znany z gry Arcania: Gothic 4, ogłosił niewypłacalność. Deweloper ma poważne problemy finansowe i musi szybko znaleźć nowe fundusze na dalszą działalność.

THQ dementuje plotki o skasowanych projektach i problemach finansowych
THQ dementuje plotki o skasowanych projektach i problemach finansowych

Hed, 16 stycznia 2012, 10:11

W sieci pojawiły się plotki, że firma THQ ma poważne kłopoty i zamierza anulować większość przyszłych gier. Przedstawiciel wydawcy zdementował te informacje, które w weekend mogły przyprawić o zawał serca fanów takich serii jak Saints Row, czy Warhammer 40,000: Dawn of War.

Wydawca gry A Vampyre Story 2: A Bat's Tale desperacko szuka inwestorów
Wydawca gry A Vampyre Story 2: A Bat's Tale desperacko szuka inwestorów

Olek, 29 grudnia 2011, 20:08

Maleją szanse na wydanie kontynuacji znakomitej przygodówki A Vampyre Story. Twórcy nie mają środków finansowych na dokończenie produkcji gry, która gotowa jest na razie tylko w 30%. Wydawca szuka wciąż inwestorów, ale istnieją poważne obawy, czy A Vampyre Story 2: A Bat's Tale ujrzy światło dzienne.

Jak można być zaskoczonym sprzedażą Battlefielda 3?
Jak można być zaskoczonym sprzedażą Battlefielda 3?

Brucevsky, 1 listopada 2011, 14:22

Wielki, przygotowywany przez długi czas tytuł. Ogromna kampania reklamowa. Miliony zainteresowanych. I jedno znaczące niedopatrzenie, które doprowadziło do beznadziejnych tłumaczeń wydawcy.

Turniej Doty 2, czyli jakich błędów nie popełniać
Turniej Doty 2, czyli jakich błędów nie popełniać

Keii, 17 sierpnia 2011, 12:17

O ile lepiej mogła wypaść pierwsza prezentacja nowej gry Valve.

Rasistowski Kinect?
Rasistowski Kinect?

Olek, 4 listopada 2010, 22:40

Nowy kontroler do konsoli Xbox 360 najwyraźniej ma problemy z rozpoznawaniem twarzy czarnoskórych użytkowników.

Polszczyzna obczyzna... Jak odmieniać Call of Duty?
Polszczyzna obczyzna... Jak odmieniać Call of Duty?

Olek, 7 października 2010, 20:06

Odmiana obcojęzycznych nazw gier przysparza problemów. Zasady pisowni języka polskiego to jedno, a praktyka drugie. Co, kiedy i jak powinno się odmieniać?