Szef marki Diablo chciałby, aby inne gry tego nurtu nazywać diablo-like. Reakcja graczy zdradza, że nieco się przeliczył

Czy seria zasługuje na miano pioniera osobnego gatunku? Kontrowersyjny tweet Roda Fergussona wzniecił burzliwą dyskusję o tożsamości współczesnego Diablo.

cooldown.pl

Danuta Repelowicz

Szef marki Diablo chciałby, aby inne gry tego nurtu nazywać diablo-like. Reakcja graczy zdradza, że nieco się przeliczył, źródło grafiki: Blizzard Entertainment.
Szef marki Diablo chciałby, aby inne gry tego nurtu nazywać diablo-like. Reakcja graczy zdradza, że nieco się przeliczył Źródło: Blizzard Entertainment.

Wokół Diablo znowu zrobiło się głośno. Rod Fergusson, producent wykonawczy odpowiedzialny za serię oburzył graczy tweetem, w którym zastanawiał się, czy niektórych gier spod znaku aRPG nie można by było zebrać w osobnej kategorii pod nazwą „diablo-like” (jak roguelike czy soulslike). Społeczność jednak nie okazała się przychylna temu pomysłowi.

Czym miałoby być „diablo-like”?

Aby lepiej zrozumieć całą sprawę, zastanówmy się jednak, do jakiego typu gier odnosi się nazwa aRPG. To skrót od action role-playing game, czyli fabularnej gry akcji. To dosyć szeroka kategoria i trudna do jednoznacznego zdefiniowania – zwłaszcza, że często odnosi się ją do znacznie różniących się od siebie tytułów.

O tym, że trudno wytyczyć jej granice, przekonamy się wchodząc na Reddita, gdzie już dziesięć lat temu gracze zastanawiali się, co współcześnie oznacza termin aRPG. Okazuje się bowiem, że w tym samym worku lądują zarówno dungeon crawlery w stylu pierwszego Diablo z widokiem izometrycznym, jak i trzecioosobowe bijatyki.

Zaproponowany przez Fergussona termin „diablo-like” miałby chyba być zbiorczą kategorią, odnoszącą się do tej pierwszej grupy gier, których rzeczywiście jest sporo. Być może faktycznie pomógłby także uporządkować cały główny gatunek aRPG.

Blizzard Entertainment - Szef marki Diablo chciałby, aby inne gry tego nurtu nazywać diablo-like. Reakcja graczy zdradza, że nieco się przeliczył - wiadomość - 2024-11-28
Blizzard Entertainment

Ile Diablo jest we współczesnym Diablo?

Pierwsza część serii zdecydowanie pozostawiła swój ślad w świecie gier wideo – świadczy o tym spora liczba gier, która skorzystała z jej formuły (np. Path of Exile, Torchlight). Nie da się jednak ukryć, że współcześnie seria bardzo mocno odbiega od pierwszej i drugiej części (zwłaszcza pod względem mechaniki). Można by nawet powiedzieć, że z biegiem czasu zatraciła swoją unikalną tożsamość – i gracze doskonale o tym wiedzą:

Uwielbiam Diablo, ale gość przez ten tweet się zbłaźnił. Lepiej by zrobił, gdyby w ogóle nic nie napisał. Spróbuję zagrać w Path of Exile 2, bo wygląda na dobrą grę. Obecnie jednak jestem już po prostu znudzony D4. Kiedy konkurencja tworzy grę bardziej „diablo-like” niż sami twórcy Diablo, to jest to ten moment, w którym trzeba schować dumę do kieszeni i zastanowić się, co można zrobić lepiej?

- Secondusx

Otwarte światy, wymuszone grupowanie, brak różnorodności w budowaniu postaci, słaba głębia itemizacji, itd., itp. To nie jest „diablo-like”.

- CruyffsLegacy

Zdaje się, że jeśli twórcy Diablo na dobre chcą się zapisać w historii gier wideo, powinni zacząć od wysłuchania swojej społeczności.

Diablo IV

Diablo IV

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 6 czerwca 2023

Informacje o Grze
7.7

GRYOnline

6.2

Gracze

7.1

Steam

8.8

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
  • Różności
Podobało się?

5

Danuta Repelowicz

Autor: Danuta Repelowicz

Hiszpańskie serce i japońska dusza. Absolwentka filmoznawstwa ze szczególną słabością do RPG-ów i bijatyk. Miłośniczka wiedzy tajemnej, nauk o kosmosie, musicali i wulkanów. Dorastała na Onimushy, Tekkenie i Singstarze. Wcześniej związana z serwisem GamesGuru, pisze i tworzy od najmłodszych lat. Prywatnie także wokalistka i wojowniczka Shorinji Kempo stopnia 4 Kyu. Specjalizuje się w narratologii i ewolucji postaci. Świetnie porusza się też po tematyce archetypów i symboli. Jej znakiem rozpoznawczym jest wszechstronność, a jej ciekawość często prowadzi ją w najdziksze ostępy umysłu i wyobraźni.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2024-11-30
01:34

Lothers Senator

Lothers

Pragnę przypomnieć niektórym młodszym graczom, że pierwszy Diablo był spłyconym RPG, wzorowanym na Falloucie czy Baldur's Gate, z usuniętym pierwiastkiem RPG, stąd nazwa action RPG i tego się trzymajmy. Wtedy jeszcze termin hack n slash nie istniał, chyba że w odniesieniu do Golden Axe ??

Komentarz: Lothers
2024-11-30
15:52

Sambs Junior

Lothers fallout i Baldura Gate zostały wydane po Diablo.

Komentarz: Sambs
2024-12-02
10:17

Macioss Junior

Pragnę też nadmienić iż ice wind dale nazywano action rpg.

Komentarz: Macioss
2024-12-02
14:23

Kylos82 Junior

Widzę ze autorka nawet nie wspomniała w jakich okolicznościach się ten wpis pojawił, bo to było ważne.

Komentarz: Kylos82

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl