Szach-mat dla sztucznej inteligencji. Atari sprzed 47 lat „zniszczyło” ChatGPT w partii szachów
ChatGPT poległ w partii szachów z emulatorem konsoli Atari 2600 z 1977 roku. Eksperyment pokazuje, że mimo gigantycznych mocy obliczeniowych, współczesne AI wciąż ma problemy.

Obecna sytuacja związana z rozwojem sztucznej inteligencji jest porównywana do tej, która nastąpiła w trakcie rewolucji przemysłowej. AI postrzegane jest jako technologia, która w pewnym momencie będzie w stanie „za nas myśleć”, lecz tymczasem okazuje się, że obecnie wcale nie jest tak doskonała. Model językowy ChatGPT-4o od OpenAI, uznawany za jedno z najpotężniejszych narzędzi AI, został właśnie pokonany w szachach przez emulator konsoli Atari 2600 z 1977 roku.
ChatGPT jest zbyt pewny swojego
Wszystko zaczęło się od rozmowy inżyniera Roberta Jr. Caruso z ChatGPT o historii AI w kontekście szachów. Sztuczna inteligencja sama zaproponowała rozegranie partii w „Video Chess”, gry od Atari.
Chciał [ChatGPT] sprawdzić, jak szybko może pokonać grę, która myśli tylko o 1-2 ruchy do przodu na procesorze 1,19 MHz.
Był ciekawy, jak szybko może wygrać (…) – napisał Caruso na LinkedIn.
Robert Jr. Caruso przystał na propozycję i za pomocą emulatora Stella uruchomił grę. Jak się okazało, „ChatGPT został całkowicie zniszczony na poziomie początkującym”.
Atari 2600 ogrywa GPT-4o
Jak zaznacza inżynier, pomimo otrzymania podstawowego układu planszy do identyfikacji figur, ChatGPT mylił figury (np. brał wieżę za gońca), popełniał podstawowe błędy taktyczne (pomijał oczywiste okazje na atak) i nie był w stanie utrzymać spójnego obrazu sytuacji na planszy.
Przez 90 minut musiałem powstrzymywać go przed wykonywaniem okropnych ruchów i korygować jego świadomość planszy wiele razy na turę – mówi Caruso.
Czatbot próbował tłumaczyć swoje wpadki abstrakcyjnymi ikonami używanymi przez Atari, lecz nawet po przejściu na klasyczną notację szachową było niewiele lepiej. Grając jak kompletny nowicjusz, ChatGPT zapominał, które figury zostały zbite i próbował wykonywać niemożliwe ruchy. Dodatkowo, kilkukrotnie prosił o rozpoczęcie partii od nowa, twierdząc, że następnym razem sobie poradzi.
Ta wygrana wiele mówi o stanie dzisiejszego AI
Tymczasem skromne Atari 2600 – z 8 bitowym procesorem o taktowaniu 1,19 MHz oraz 128 bajtami RAM-u – po prostu wykonywało swoje zadanie. Konsola poprawnie analizowała planszę i reagowała w skuteczny sposób, ogrywając przy tym AI od OpenAI potrzebujące ogromnych zasobów obliczeniowych do działania.
Eksperyment Caruso to dowód na ograniczenia dużych modeli językowych (LLM). ChatGPT nie potrafi utrzymać spójnego stanu gry, nie analizuje planszy, tylko na podstawie tekstowych wzorców próbuje „zgadywać”, co powinno się dziać dalej.
Niezależnie od tego, czy porównujemy wyspecjalizowaną czy ogólną sztuczną inteligencję, jej niezdolność do zachowania podstawowego stanu planszy z tury na turę była bardzo rozczarowująca. Czy to naprawdę różni się od zapomnienia innego kluczowego kontekstu w rozmowie – podsumował Caruso.
Komentarze czytelników
tynwar Senator
no cóż, atari z prostym programem szachowym nie wymaga specjalnej mocy obliczeniowej i pamięci podczas gdy AI, które ma zasymulować inteligencję ludzką, nie poradzi sobie bez potężnego sprzętu z ogromną mocą obliczeniową i wielką pamięcią. Już samo takie AI wymaga mocnego sprzętu, na zwykłym sprzęcie niewiele zrobi, będzie błąkać się, zapominać, a raczej nie potrafić zapamiętywać.
baltazar1908 Generał

i oby jak najdłużej miało te problemy.
WolfDale Legend

Bo Atari skupiło się na jednej rzeczy, a ChatGPT przeglądał w międzyczasie głupie memy, fora z gównoburzami i gołe baby - dlatego przegrał.