Steam Deck może ograniczyć fps, aby oszczędzać energię

Deweloper Valve informuje o opcjonalnej funkcji blokady liczby fps w konsoli Steam Deck. Ogranicznik ten ma pozwolić na wydłużenie czasu pracy urządzenia na jednym naładowaniu akumulatora.

futurebeat.pl

Arkadiusz Strzała

Steam Deck może ograniczyć fps, aby oszczędzać energię.
Steam Deck może ograniczyć fps, aby oszczędzać energię.
W SKRÓCIE:
  • jeden z deweloperów informuje o opcjonalnej funkcji konsoli Steam Deck, która ograniczy fps-y w celu wydłużenia czasu działania.

Wywiad z jednym z deweloperów Valve, Pierre’em-Loupem Griffaisem, rzuca nieco światła na techniczną stronę nowej konsoli Valve – Steam Deck. Według niego urządzenie jest wystarczająco wydajne, aby uruchomić każdą grę z platformy Steam (nawet tytuły klasy AAA) i pozwolić na granie z uznawanymi za wystarczające 30 kl/s. Spora w tym zasługa dobrze dobranych podzespołów – APU AMD Zen 2 i RDNA 2. Na pewno pomoże w tym także rozdzielczość 800p. Jeśli zaś chodzi o długość działania, Deck może posiadać dość ciekawą funkcję, o której pisze inżynier:

Choć 30 fps-ów uznawane jest za minimum, większość gier powinna osiągać znacznie większe wartości, więc będzie można włączyć funkcję, która ograniczy ich liczbę, aby wydłużyć czas grania. Zmniejszenie liczby renderowanych obrazów na sekundę powinno ograniczyć zapotrzebowanie na energię układu graficznego, a co za tym idzie, oszczędzać akumulator. Nie jest jasne, czy ta (opcjonalna) funkcja wprowadzi tylko twardy limit 30 kl/s, czy działać to będzie na zasadzie dynamicznie kontrolowanego kompromisu pomiędzy komfortem grania a czasem pracy na baterii (co za tym idzie, okresowe spadki poniżej 30 klatek byłyby możliwe).

Steam Deck może ograniczyć fps, aby oszczędzać energię - ilustracja #1
Steam Deck można też używać niemal jak zwykłego PC. Źródło: Valve

Niewielkie (stosunkowo) urządzenie o gamingowych możliwościach niemal stacjonarnego komputera budzi spore zainteresowanie, lecz na sposobność wypróbowania jego touchpadów i analogowych spustów trzeba jeszcze trochę poczekać. Konsolę Steam Deck można już zarezerwować, choć wysyłka ma ruszyć dopiero w grudniu tego roku.

Podobało się?

45

Arkadiusz Strzała

Autor: Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne
2021-07-26
14:35

Kamook Generał

Każdy ma limiter klatek w sterowniku, a ludzie z monitorami VRR (free synch na przykład) korzystają z nich bez przerwy. W grze wyłączasz v-sync a sterowniku ustawiasz jakąś środkową wartość z zakresu w jakim operuje VRR. Komputer mniej buczy i mniej się nagrzewa a klatki ładnie dopływają dając mega płynne doświadczenie. Poza tym jest co najmniej kilka sprawdzonych programów do blokowania sobie kletek bo pomaga to równiej je rozłożyć i przy standardowym v-syncu, jest to rzecz stara i używana, pytanie brzmi czy ta funkcja jest wbudowana w S OS3.0 i wybiera się ją w opcjach konsolki, czy trzeba zejść do poziomu sterownika AMD.

Komentarz: Kamook
2021-07-26
14:48

Twoja stara 1993 Generał

Kamook jeśli będzie grane na systemie windows to w Amd Adrenaline podczas grania mozesz to włączyć

Komentarz: Twoja stara 1993
2021-07-26
14:51

zanonimizowany1343770 Generał

Kamook i GPU dłużej pożyje ;) i PSU też. I rachunek z prąd minimalnie mniejszy. Już dawno ustawiłem limit klatkowy na wszystko mi odpowiadający. W niektórych grach zwiększam (z panelu nvidia), w niektórych grach zmniejszam gdy jest to zupełnie zbędne. Byle łapało się w zakresie g-sync min/max. Przyjemniej też w pokoju, buczenie mi nie przeszkadza, jak wysoka temperatura pomieszczenia.

Komentarz: zanonimizowany1343770

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl