Skyrim - mod upiększający tekstury powstały z wykorzystaniem AI

W sieci zadebiutowała modyfikacja Cleaned Textures – Uncompressed, która upiększa podstawową wersję The Elder Scrolls V: Skyrim wraz z dodatkami. Do jej stworzenia wykorzystano AI.

Miłosz Szubert

W SKRÓCIE
  1. W sieci pojawiła się modyfikacja Cleaned Textures – Uncompressed upiększająca tekstury w The Elder Scrolls V: Skyrim.
  2. Przygotowano ją z wykorzystaniem AI (ESRGAN w trybie BC1smooth2).
  3. Wymaga ona dodatkowo od 0,6 od 1,6 GB wolnej pamięci VRAM.

Choć The Elder Scrolls V: Skyrim kilka lat temu doczekało się wersji Special Edition, która wyraźnie poprawia jego stronę techniczną, gracze wciąż nie zapominają o pierwotnej wersji tytułu z 2011 roku. Wciąż otrzymuje ona świeże modyfikacje, których zadaniem jest między innymi ulepszenie jej oprawy graficznej. Ostatnio zadebiutowała kolejna tego typu praca, nosząca nazwę Cleaned Textures – Uncompressed. Zawiera ona tekstury „wyczyszczone” z artefaktów będących wynikiem kompresji. Można ją ściągnąć w dwóch wersjach – pełnej, ważącej przeszło 19 GB, oraz nieco „odchudzonej”, w skład której wchodzą jedynie podstawowe komponenty, zajmującej ponad 10 GB. Obie znajdziecie klikając na poniższy link.

  1. Cleaned Textures – Uncompressed w serwisie Nexus Mods
Skyrim - mod upiększający tekstury powstały z wykorzystaniem AI - ilustracja #1
Istnieje mnóstwo sposobów, by upiększyć Skyrima.

Autorem modyfikacji Cleaned Textures – Uncompressed jest miłośnik Skyrima ukrywający się pod pseudonimem kartoffel. Do jej stworzenia użył AI, a konkretnie ESRGAN w trybie BC1smooth2, służącego do wyostrzania obrazów. W efekcie udało mu się wyeliminować pewne kanciaste elementy z tekstur obecnych w oryginalnej wersji Skyrima (również tych dostępnych w ramach paczki HD przygotowanej przez samą Bethesdę) i je wygładzić. Małą próbkę efektu końcowego znajdziecie poniżej.

Skyrim - mod upiększający tekstury powstały z wykorzystaniem AI - ilustracja #2
Skyrim
Skyrim - mod upiększający tekstury powstały z wykorzystaniem AI - ilustracja #3
Cleaned Textures – Uncompressed
Skyrim - mod upiększający tekstury powstały z wykorzystaniem AI - ilustracja #4
Skyrim
Skyrim - mod upiększający tekstury powstały z wykorzystaniem AI - ilustracja #5
Cleaned Textures - Uncompressed

Według słów kartoffela, jeśli zainstalujemy Cleaned Textures – Uncompressed na Skyrima z dodatkami oraz paczką tekstur HD, wówczas będziemy potrzebowali od 0,6 do 1,6 GB wolnej pamięci VRAM (w zależności od wersji, którą wybierzemy). Jeśli tyle posiadamy, wówczas nie powinniśmy odczuć żadnych spadków płynności podczas zabawy. Pamiętajcie jednak, że TES V w wersji podstawowej jest grą 32-bitową, co oznacza, że może wykorzystać maksymalnie 4 GB VRAM. Jeśli ktoś ma już zainstalowane jakieś modyfikacje graficzne i jest bliski osiągnięcia tego limitu, wówczas musi liczyć się z tym, że po dodaniu Cleaned Textures – Uncompressed mogą się pojawić drobne zawieszki, nawet jeśli posiada kartę graficzną mającą więcej niż 4 GB VRAM.

Choć Cleaned Textures – Uncompressed zauważalnie upiększa klasycznego Skyrima, nie zmienia go kompletnie nie do poznania. Jeśli ktoś do tego dąży, to może zacząć eksperymentować z innymi modyfikacjami. Tak zrobił niejaki 955StarPooper, który zainstalował na swoją wersję TES V ponad 300 różnych modów. To, co z tego wyszło, znajdziecie w tej wiadomości.

  1. Oficjalna strona internetowa serii The Elder Scrolls
  2. Najlepsze mody do TES V: Skyrim – niby 2019 rok, a Skyrim dalej rządzi
The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 11 listopada 2011

Informacje o Grze
8.4

GRYOnline

8.5

Gracze

9.4

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

16

Miłosz Szubert

Autor: Miłosz Szubert

Filmoznawca z wykształcenia. W GRYOnline.pl pracuje od stycznia 2017 roku. Fan tenisa, koszykówki, komiksów, dobrych książek, historii oraz gier strategicznych Paradoxu. Od niedawna domorosły Mistrz Gry (podobno wychodzi mu to całkiem nieźle). Przez parę lat montował filmy na kanale Notatnik Kinomana na YouTube.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2020-07-28
15:33

Matrixen07 Centurion

A te ograniczenie do 4 GB to nie dotyczyło pamięci RAM a nie VRAM?

Komentarz: Matrixen07
2020-07-28
18:32

Hitmanov Chorąży

Dotyczyło obu, 32-bitowość ogranicza zasięg adresowania pamięci (dotyczy to i RAMu i VRAMU). W tamtych czasach się o tym nie mówiło bo 4GB VRAM to był w miarę high-end jeśli chodzi o grafiki.

Komentarz: Hitmanov
2020-07-28
19:08

Tohka Yatogami Konsul

Tohka Yatogami

Zawsze w ostateczności można pobrać Ordenador i przepuścić wszystkie tekstury (w tym te z modów) w celu zmniejszenia ich rozmiaru. Jak przepuściłam oryginalne tekstury Skyrima przez ten program to ok 1-1,5 GB mniej na dysku zaczęły zajmować (Skyrim ,Dawnguard ,Heartfire ,Dragonborn) a zużycie VRAM zmalało o ok 200-260 Mb. Różnicy w wyglądzie tekstur nie zauważyłam( ale to może kwestia tego że gram tylko na 1920x1080).

Komentarz: Tohka Yatogami
2020-07-28
23:21

zanonimizowany250573 Generał

Tylko po co? Ludzie nie używają oryginalnych tekstur z gry dlatego, że mają artefakty po kompresji, tylko dlatego, że większość z nich jest kiepsko wykonana a ich rozdzielczość nie powala na kolana.
To, że NPC nie będą mieli słynnej kratki na nosie nie zmieni tego, że tekstury ich twarzy to prawdziwa Bethesdowa "perełka".

Menadżer pamięci, Enboost, jest już od lat dostępny dla Oldrima.

Komentarz: zanonimizowany250573

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl