Internet opłynęły recenzje RTX-a 5080. Wynika z nich, że model ten ofiaruje niewielkie wzrosty wydajności względem poprzednika, a najmocniejszą stroną modelu jest wsparcie DLSS 4.
Jutro do sklepów trafią dwa pierwsze modele z najnowszej serii RTX-ów – 5090 oraz 5080. O ile wydajność pierwszego z nich jest nam już znana od dłuższego czasu, tak o działaniu słabszego nie mieliśmy za wiele informacji. Teraz jednak się to zmieniło, ponieważ do sieci trafiły recenzje karty graficznej. Jak można się było spodziewać, wyniki nie imponują.
Jakiś czas temu wykonaliśmy dla Was porównanie RTX-a 5080 i 4080. Już na pierwszy rzut oka widać było, że różnica w mocy obu modeli wynosi około 15%. Jeszcze gorzej sytuacja prezentuje się, jeśli, najnowszą kartę graficzną zestawimy z RTX 4080 Super. Wówczas okaże się, że starszy model posiada około 5% mniej rdzeni CUDA. Nie są to więc imponujące wartości i świetnie pokazują te recenzje.
Dziś rano świat obiegły grafiki z portalu Igor’sLAB porównujące uśrednioną wydajność w grach RTX-a 5080 z serią innych kart graficznych. Wynikało z niej, że przy rozdzielczości 1440p najnowszy układ Nvidii jest o około 8% wydajniejszy od RTX-a 4080 Super. Obecnie recenzja ta jest już oficjalnie dostępna i wspomniane wartości zgadzają się w przeciekiem. Ku rozczarowaniu najnowszy układ Nvidii jest więc bardzo zbliżony do swojego starszego brata.
Ogólna wartość to jedno. Jak jednak prezentuje się wydajność w konkretnych tytułach? Tutaj sytuacja prezentuje się różnie. W części produkcji zmiany są zauważalne, a w innych niekoniecznie. Popatrzmy więc na kilka przykładów.
Na pierwszy ogień niech pójdzie Cyberpunk 2077. Gra robi za swojego rodzaju wyznacznik nowych technologii. To właśnie na jej przykładzie prezentowane były DLSS 4 oraz Multi Frame Generation. Dodatkowo jest to pierwsza produkcja, która otrzymała aktualizację dodającą wsparcie dla tych funkcji. W tym przypadku obraz sytuacji świetnie pokazują analizy przeprowadzone na kanale Linus Tech Tips.
Digital Foundry zwróciło dodatkowo uwagę na fakt, że zgodnie z przewidywaniami technologia Multi Frame Generation powoduje zauważalne wzrosty w opóźnieniach.
Jeśli nie skorzystamy z dobrodziejstw DLSS 4 to sprawy wyglądają gorzej. Szczególnie „imponujące” są wyniki w Stalkerze 2. Przy rozdzielczości 1440p RTX 5080 wygenerował 72 FPS-y, a RTX 4080 69 klatki na sekundę. Marvel's Spider-Man Remastered osiąga natomiast na obu modelach 208 FPS-ów.
Oczywiście są również produkcje, w których wzrosty wydajności są zauważalne. Baldur's Gate 3, Starfield czy też Alan Wake 2 są tutaj dobrymi przykładami.
Ostatecznie, pod względem czystej mocy RTX 5080 oferuje niewielkie ulepszenia względem poprzedniej generacji. Patrząc na to, że DLSS 4 zawita również do starszych modeli kart graficznych, to właściwie jedyną karta przetargową modelu jest wsparcie dla Multi Frame Generation.

Autor: Agnieszka Adamus
Z GRYOnline.pl związana od 2017 roku. Zaczynała od poradników, a teraz tworzy głównie dla newsroomu, encyklopedii i promocji. Samozwańcza specjalistka od darmówek. Uwielbia strategie, symulatory, RPG-i i horrory. Ma też słabość do tytułów sieciowych. Spędziła nieprzyzwoicie dużo godzin w Dead by Daylight i Rainbow Six: Siege. Oprócz tego lubi oglądać filmy grozy (im gorsze, tym lepiej) i słuchać muzyki. Największą pasją darzy jednak pociągi. Na papierze fizyk medyczny. W rzeczywistości jednak humanista, który od dzieciństwa uwielbia gry.