Według Nvidii RTX 5080 będzie ponad dwukrotnie bardziej wydajny od swojego poprzednika. Specyfikacja obu kart graficznych nie zdradza aż tak dużej różnicy pomiędzy nimi.
Podczas prezentacji RTX-ów 50 największych echem odbiły się słowa o wydajności RTX-a 5070, który miałby dorównywać RTX-owi 4090. Najciekawsze są jednak porównania pomiędzy odpowiednikami, jak na przykład pomiędzy RTX-em 5090 i 4090 lub RTX-em 5080, a 4080. Nvidia pokazała wykresy wskazujące na to, że posiadacze nowego GPU będą mogli cieszyć się kilkukrotnie większą wydajnością względem modelu poprzedniej generacji (vide Gamestar).
Przechodząc na stronę Nvidii może zobaczyć wykresy udostępnione przez producenta. Teoretycznie w niektórych tytułach nowe GPU powinno dawać nam dwukrotnie lepszą wydajność względem RTX-a 4080. Na początek jednak warto przyjrzeć się specyfikacji obu kart graficznych:
GeForce RTX 5080 | GeForce RTX 4080 | |
GPU | GB203 | AD103 |
Rdzenie CUDA | 10752 | 9728 |
Taktowanie (podstawowe / boost) | 2295 / 2617 MHz | 2205 / 2505 MHz |
Pamięć | 16 GB GDDR7 (256-bitowa) | 16 GB GDDR6X (256-bitowa) |
Szybkość transferu pamięci | 30 Gb/s | 22,4 Gb/s |
Przepustowość pamięci | 960 GB/s | 717 GB/s |
Pobór mocy (TDP) | 400 W | 320 W |
Jak widać teoretycznie różnica nie jest duża. Rdzeni CUDA jest tylko o około 10% więcej. Taktowanie również nie jest znacznie większe i to co najbardziej rzuca się w oczy, to szybkość i przepustowość pamięci. Dlatego na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że RTX 5080 nie powinien być wiele lepszy od RTX-a 4080. Również patrząc na teraflopy (56,3 dla RTX-a 5080 i 48,7 dla RTX-a 4080) różnice w mocy wynosi 15,6%. Ostatecznie wydajność w grach RTX-a 5080 nie powinna być wyższa niż około 18%. Na ratunek nowej generacji przybywa jednak obsługa sztucznej inteligencji.
Otóż największa zmiana nadeszła w wartości TOPS-ów, których RTX 4080 miał 780, a RTRX 5080 już 1801. To wzrost na poziomie około 130% i główny czynnik, dlaczego Blackwelle mają radzić sobie znacznie lepiej od Ada Lovelace. DLSS 4 będzie dostępny dla wszystkich RTX-ów, ale tylko seria 50 wykorzysta funkcję multigenerowania klatek, która jest jedną z największych nowości.
Zdaniem Jensena Huanga nowe RTX-y będą mogły w ten sposób „przewidywać przyszłość” i w znacznie szybszy oraz optymalny sposób tworzyć nowe klatki usprawniające rozgrywkę. Różnice mogą dochodzić nawet do kilkuset FPS-ów pomiędzy DLSS-em 3.5, a DLSS-em 4. Jak widać podstawowa rasteryzacyjna specyfikacja traci coraz bardziej na znaczeniu i AI staje się coraz bardziej decydującym czynnikiem.
Więcej:Cloudflare działa, a jeden z prezesów wyjaśnia, że to nie był atak tylko błąd wewnątrz firmy
7

Autor: Zbigniew Woźnicki
Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.