Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 28 kwietnia 2022, 14:28

Różnorodność, Równość i Włączenie - to nowy kierunek Quantic Dream

W 2018 roku zarząd studia Quantic Dream został pozwany za nieprzestrzeganie praw pracowników. Dziś chwali się swoimi działaniami na rzecz kobiet oraz osób ze środowiska LGBTQIA+.

Już za miesiąc studio Quantic Dream będzie świętować 25. rocznicę powstania. Z tego powodu jego członkowie z Davidem Cage’em na czele wydali oświadczenie, dotyczące aktualnej polityki firmy. Dowiadujemy się z niego, że uwzględnianie mniejszości płciowych, seksualnych oraz etnicznych stanowi podstawę działań twórców.

Quantic Dream przeciwko dyskryminacji

Co zaskakujące, na 25. rocznicę powstania studia jego członkowie zamiast świętować „poddają ponownej ocenie jego wewnętrzne praktyki”. Oficjalne oświadczenie pełni rolę listy wszystkich działań na rzecz przeciwdziałania dyskryminacji, których Quantic Dream się podjęło oraz ma się podjąć.

Dowiadujemy się między innymi, że ponad 50% menadżerów różnych sektorów studia to kobiety. Została także zatrudniona liderka działu DEI (Diversity, Equity and Inclusion – Różnorodność, Równość i Włączenie), której przydzielony został budżet na rzecz inicjatyw w tym zakresie.

Podkreślona została również uwaga przykładana do zatrudniania pracowników i nawiązywania współpracy z organizacjami ze środowiska LGBTQIA+. Takie zachowania mają przede wszystkim za zadanie wiernie reprezentować różne punkty widzenia i doświadczenia postaci w grach studia.

Wiemy też, że powstał wewnętrzny system anonimowego zgłaszania problemów w miejscu pracy, oraz że zewnętrzne firmy regularnie zapraszane są w celu organizowania ankiet dotyczących opinii i obaw pracowników.

Takie działania wydają się jednak nieprzypadkowe.

Kontrowersje wokół atmosfery w firmie

Oświadczenie opublikowane wczoraj na stronie studia wydaje się być ściśle powiązane z aferą, która rozpoczęła się w 2018 roku. Wtedy na światło dzienne zaczęły wychodzić opinie byłych i obecnych pracowników Quantic Dream, którzy zarzucali firmie seksizm, rasizm oraz homofobię.

Ponadto David Cage i Guillaume De Fondaumiere, czyli założyciele studia, zostali publicznie oskarżeni o nieprzestrzeganie praw pracowników i zmuszanie podwładnych do kilkunastogodzinnych dni pracy, bez możliwości wyrażenia własnego zdania.

Te oskarżenia doprowadziły w końcu do procesu sądowego. W połowie 2018 roku w pierwszym wyroku paryski sąd uznał pracodawców winnymi zarzucanej im niepoprawności. Jednak w kwietniu 2021 roku sąd apelacyjny oddalił te zarzuty, uniewinniając zarząd studia.

Po oficjalnym uniewinnieniu Cage wydał oświadczenie, w którym stwierdził, że cała kontrowersja była manipulacją ze strony małej grupy pracowników, a firma była stale poddawana rządowym kontrolom, które nie wykazały nieprawidłowości w jej funkcjonowaniu.

Założyciel studia od samego początku dementował pogłoski, dotyczące dyskryminujących działań zarządu, wskazując na współpracę z Elliotem Page’em (używającym wcześniej imienia Ellen), który wcielił się w główną bohaterkę gry Beyond: Two Souls. Czy to wystarczyło?

Różnorodność, Równość i Włączanie - to nowy kierunek Quantic Dream - ilustracja #1
Klatka z wywiadu z Elliotem Page’em oraz Davidem Cage’em dla On Demand Entertainment

Quantic Dream oficjalnie ogłasza, że jest oparte na „wzajemnym szacunku, otwartości i wsparciu”. Czy faktycznie zarządcy uznają wymienione w oświadczeniu zadania za pozytywnie wpływające na jakość gier i samopoczucie pracowników, czy to jedynie strategia PR-owa, mająca za zadanie ocieplić wizerunek firmy zaplątanej w wieloletnie kontrowersje? Możemy jedynie spekulować.

Sonia Selerska

Sonia Selerska

Swoją przygodę z zawodowym pisaniem dla GRYOnline.pl rozpoczęła w 2022 roku, ale od zawsze interesowała się wszelkimi formami słowa pisanego. Studentka kierunku Film i Multimedia na specjalizacji Tworzenie Gier Wideo, głęboko śledzi zacierającą się granicę między tymi dwoma światami. Czasami wstydliwie docenia przerost formy nad treścią. W przypadku mediów częściej niż rzadziej wchodzi w skrajności; nigdy nie może wybrać między filmami dokumentalnymi i horrorami a cozy grami, symulatorami życia i animacjami. Częściej niż przy tytułach AAA znajdziecie ją przy oldskulowych konsolach i perełkach indie. Wolny czas poświęca swojej miłości do mody i szeroko pojętej sztuki. Uważa, że fabuła to najważniejszy element gry, a najlepsze historie to te, które czerpią z życia codziennego.

więcej