Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 maja 2022, 19:14

Sony: gdyby „ekskluzywy” debiutowały w PS Plus, ich budżet musiałby zmaleć

Kolejny przedstawiciel Sony skomentował brak wysokobudżetowych tytułów ekskluzywnych w ofercie usługi PlayStation Plus. Powód: obawy o budżet, a tym samym jakość gier.

Odmieniona usługa PlayStation Plus wzbudza sporo emocji. Trudno się dziwić, skoro mowa o – jak to często określano jeszcze przed jej ujawnieniem – odpowiedzi Sony na popularny Game Pass Microsoftu.

Jednakże od początku zwracano uwagę na istotną różnicę: brak tytułów ekskluzywnych Sony w PlayStation Plus. Już w marcu Jim Ryan – szef Sony Interactive Entertainment – tłumaczył, że dodanie tego typu produkcji do oferty abonamentu odbiłoby się negatywnie na ich jakości.

Teraz zawtórował mu Hiroki Totoki w rozmowie z inwestorami. Według dyrektora finansowego Sony, firma musiałaby zmniejszyć budżet swoich dużych „exclusive’ów”, gdyby chciała wydać je w ramach PlayStation Plus.

PlayStation i „exclusive’y”: albo jakość, albo PS Plus

Totoki tłumaczył, że obecnie Sony skupia się na sfinansowaniu „odpowiednich inwestycji w rozwój i badania” oraz „kosztów produkcji” wysokiej jakości gier. Jeśli te tytuły miałyby stać się częścią katalogu PS Plusa, musiałoby się to odbyć kosztem ich budżetu, a więc i jakości:

Obecnie uważamy, że koszty rozwoju [oraz – dop. aut.] odpowiednie inwestycje w badania i rozwój powinny być przeznaczone na produkty wysokiej jakości, co pozwoli ulepszyć platformę i usprawnić działalność w dłuższej perspektywie.

Gry z kategorii AAA na PlayStation 5… gdybyśmy chcieli rozpowszechniać je w ramach usług-subskrypcji, musielibyśmy ograniczyć niezbędne dla nich inwestycje, a to obniżyłoby jakość tych tytułów, co budzi nasze obawy.

Inwestycje w gry na PlayStation (i nie tylko)

Kiedy Jim Ryan poruszył tę samą kwestię w marcu, wspomniał także o tworzeniu przez Sony „jeszcze lepszych, większych i piękniejszych” produkcji niż dotychczas. Zapewne dlatego Sony planuje przeznaczyć 40 miliardów jenów (ok. 308 milionów dolarów / ponad 1,3 miliarda złotych) na produkcję gier.

Totoki wspomniał też, że Sony będzie „rozpowszechniać” swoje tytuły na wielu platformach. Można to uznać za kolejne potwierdzenie, iż romans PlayStation z pecetami czy urządzeniami mobilnymi nie zakończy się w najbliższym czasie. Innymi słowy, możemy liczyć na więcej „exclusive’ów” Sony na tych platformach (choć zapewne wydawanych później niż na konsolach).

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej