Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 maja 2022, 19:14

Sony: gdyby „ekskluzywy” debiutowały w PS Plus, ich budżet musiałby zmaleć

Kolejny przedstawiciel Sony skomentował brak wysokobudżetowych tytułów ekskluzywnych w ofercie usługi PlayStation Plus. Powód: obawy o budżet, a tym samym jakość gier.

Odmieniona usługa PlayStation Plus wzbudza sporo emocji. Trudno się dziwić, skoro mowa o – jak to często określano jeszcze przed jej ujawnieniem – odpowiedzi Sony na popularny Game Pass Microsoftu.

Jednakże od początku zwracano uwagę na istotną różnicę: brak tytułów ekskluzywnych Sony w PlayStation Plus. Już w marcu Jim Ryan – szef Sony Interactive Entertainment – tłumaczył, że dodanie tego typu produkcji do oferty abonamentu odbiłoby się negatywnie na ich jakości.

Teraz zawtórował mu Hiroki Totoki w rozmowie z inwestorami. Według dyrektora finansowego Sony, firma musiałaby zmniejszyć budżet swoich dużych „exclusive’ów”, gdyby chciała wydać je w ramach PlayStation Plus.

PlayStation i „exclusive’y”: albo jakość, albo PS Plus

Totoki tłumaczył, że obecnie Sony skupia się na sfinansowaniu „odpowiednich inwestycji w rozwój i badania” oraz „kosztów produkcji” wysokiej jakości gier. Jeśli te tytuły miałyby stać się częścią katalogu PS Plusa, musiałoby się to odbyć kosztem ich budżetu, a więc i jakości:

Obecnie uważamy, że koszty rozwoju [oraz – dop. aut.] odpowiednie inwestycje w badania i rozwój powinny być przeznaczone na produkty wysokiej jakości, co pozwoli ulepszyć platformę i usprawnić działalność w dłuższej perspektywie.

Gry z kategorii AAA na PlayStation 5… gdybyśmy chcieli rozpowszechniać je w ramach usług-subskrypcji, musielibyśmy ograniczyć niezbędne dla nich inwestycje, a to obniżyłoby jakość tych tytułów, co budzi nasze obawy.

Inwestycje w gry na PlayStation (i nie tylko)

Kiedy Jim Ryan poruszył tę samą kwestię w marcu, wspomniał także o tworzeniu przez Sony „jeszcze lepszych, większych i piękniejszych” produkcji niż dotychczas. Zapewne dlatego Sony planuje przeznaczyć 40 miliardów jenów (ok. 308 milionów dolarów / ponad 1,3 miliarda złotych) na produkcję gier.

Totoki wspomniał też, że Sony będzie „rozpowszechniać” swoje tytuły na wielu platformach. Można to uznać za kolejne potwierdzenie, iż romans PlayStation z pecetami czy urządzeniami mobilnymi nie zakończy się w najbliższym czasie. Innymi słowy, możemy liczyć na więcej „exclusive’ów” Sony na tych platformach (choć zapewne wydawanych później niż na konsolach).