Premiera Grand Theft Auto 6 na konsole została zaplanowana na maj 2026 roku, jednak posiadacze komputerów osobistych prawdopodobnie będą musieli uzbroić się w znacznie więcej cierpliwości. Zgodnie z analizą niemieckich ekspertów branżowych, pecetowa wersja gry może ukazać się dopiero pod koniec 2027 lub nawet w 2028 roku, co jest zgodne z dotychczasową strategią wydawniczą Rockstar Games.
Spis treści:
Choć najnowszy zwiastun Grand Theft Auto 6 rozpalił wyobraźnię graczy na całym świecie, nie przyniósł on odpowiedzi na jedno z kluczowych pytań: kiedy gra trafi na komputery osobiste? Oficjalnie wiemy jedynie, że posiadacze konsol PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S będą mogli zanurzyć się w świecie Vice City 26 maja 2026 roku. Eksperci z niemieckiego portalu GameStar pokusili się jednak o analizę, która może ostudzić entuzjazm pecetowych graczy – ich zdaniem, na premierę pod blaszaki poczekamy znacznie dłużej.
Według prognozy analityków, GTA 6 na PC ukaże się najwcześniej w 2027 roku, a bardziej prawdopodobnym terminem jest nawet końcówka 2028 roku, zbiegając się z okresem świątecznym oraz potencjalną premierą konsol next genowych (PS6 / Xbox Prime). Taki scenariusz oznaczałby ponad dwuletnie opóźnienie względem debiutu konsolowego.
Przewidywania te opierają się na dotychczasowej polityce wydawniczej Rockstar Games. Analizując przeszłe premiery, można zauważyć pewien wzorzec:
Kluczowe jest jednak uwzględnienie cyklu życia konsol. W przypadku GTA 4, nowe generacje były odległe. Premiera GTA 5 zbiegła się z rychłym nadejściem PS4 i Xbox One. Z kolei Red Dead Redemption 2 pojawiło się na dwa lata przed PS5 i Xbox Series X/S. GTA 6 na obecne konsole trafi w maju 2026, a następna generacja spodziewana jest około 18-30 miesięcy później.
Eksperci z GameStar zakładają, że Rockstar Games zdecyduje się na jednoczesną premierę GTA 6 na PC oraz na konsolach PlayStation 6 i następcy Xbox Series X. Istnieją ku temu solidne przesłanki. Wydanie gry na PC przed debiutem na nowych konsolach mogłoby sprawić, że to wydanie nie zaoferowałoby znaczącego skoku jakościowego, gdyż pecetowe wersje gier Rockstara zazwyczaj przewyższają technologicznie swoje konsolowe odpowiedniki. Z kolei wypuszczenie wersji PC po premierze na next-genach oznaczałoby dalsze, potencjalnie zbyt duże opóźnienie i jeszcze wyższe oczekiwania co do ulepszeń.
Jak zauważa jeden z komentujących, Stefu82PLUS, który jest również akcjonariuszem TakeTwo:
W ten sposób utrzymuje się hype przez lata [...] Tak zarabia się pieniądze…
Zatem, strategia ta, choć frustrująca dla części graczy, najwidoczniej ma swoje ekonomiczne uzasadnienie.
Nie bez znaczenia jest fakt, że Rockstar ma doświadczenie w wielokrotnej sprzedaży tej samej gry różnym grupom odbiorców lub tym samym osobom na różne platformy. Wydanie tytułu najpierw na konsole obecnej generacji zmusza najbardziej niecierpliwych do zakupu. Późniejsza, ulepszona wersja na PC i konsole nowej generacji, może skłonić część z nich do ponownego wydatku. Dodatkowo, partner taki jak Sony z pewnością nie byłby zadowolony, gdyby to wersja na PC, a nie na PlayStation, prezentowała się najlepiej w momencie pierwszej fali premier.
Tymczasem analitycy z Digital Foundry, po analizie drugiego zwiastuna GTA 6, który według Rockstar został w całości zarejestrowany na konsoli PlayStation 5 (wersja podstawowa), wskazują na imponujący poziom oprawy wizualnej. Kluczową rolę odgrywa zaawansowane oświetlenie, w tym Ray-Traced Global Illumination (RTGI). Technologia ta jest jednak niezwykle wymagająca dla procesora (CPU).
Biorąc pod uwagę te czynniki, Digital Foundry jest zgodne, że GTA 6 na konsolach obecnej generacji najprawdopodobniej będzie celować w 30 klatek na sekundę.
Wszystko wskazuje zatem na to, że pecetowi fani Grand Theft Auto muszą uzbroić się w cierpliwość. Jeśli prognozy ekspertów się sprawdzą, na komputerową premierę gry przyjdzie nam poczekać do 2027 lub nawet 2028 roku. Do tego czasu będziemy śledzić kolejne doniesienia i dyskusje na temat tego, co ostatecznie zaoferuje nam Rockstar Games.
Więcej:Płacisz za dwa, grasz trzy. Promocja na GTA+ ruszyła, macie czas do 6 stycznia

Autor: Krystian Łukasik
Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.