Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 czerwca 2025, 10:20

„Potrzebowaliśmy czegoś, co przyciągnęłoby uwagę”. Krytykowany twórca sieciowej strzelanki przeprasza za swoje zachowanie na pokazie Geoffa Keighleya

SplitGate 2 radzi sobie całkiem nieźle, mimo słów jednego z twórców na Summer Game Fest 2025, za które zresztą musiał przeprosić graczy.

Źródło fot. 1047 Games
i

Od premiery oraz kontrowersyjnej, lecz „niezbędnej” wypowiedzi prezesa 1047 Games, liczba graczy Splitgate 2 wzrosła trzykrotnie w porównaniu z beta-testami.

Ian Prolux niewątpliwie przyciągnął uwagę graczy oglądających transmisję Summer Game Fest 2025. Nie tylko swoimi słowami (m.in. o „zmęczeniu graniem w to samo Call of Duty co roku”), ale też czapką z napisem „Make FPS Great Again” (w nawiązaniu do innego znanego napisu z podobnego nakrycia głowy).

O ile jednak część graczy przyklaskiwała Proluxowi, o tyle pozostali widzowie byli lekko zniesmaczeni wypowiedzią amerykańskiego twórcy. Czapka nawiązująca do MAGA również nie zyskała mu poklasku osób, dla których było to za bardzo powiązane z polityką.

Dlatego właśnie (mimo początkowych oporów i tłumaczeń, że jego wystąpienie nie było „oświadczeniem politycznym”), prezes 1047 Games opublikował filmik z przeprosinami za swój występ na SGF 2025. Amerykanin przyznał z rozbrajającą szczerością, że zespół Splitgate 2 potrzebował czegoś, by przyciągnąć uwagę graczy. I najwyraźniej takie „show” było ich najlepszym pomysłem, mimo że Prolux zdawał sobie z potencjalnych kontrowersji.

Tłum graczy, nieco krytyki

Nie to, żeby owe „kontrowersje” przesadnie przeszkodziły studiu. Na premierę Splitgate 2 potroiło liczbę graczy w porównaniu z otwartymi beta-testami, które trwały aż do dnia wydania pełnej wersji gry, tj. 6 czerwca. Tak przynajmniej doniósł deweloper w serwisie X.

Nie podano konkretnych liczb, ale na samym Steamie drugiemu SplitGate udało się przebić własny rekord aktywności sprzed premiery (12 166 graczy jednocześnie) ponad dwukrotnie (25 785 użytkowników jednocześnie), a według Proluxa największy sukces gra odniosła na konsolach.

Niemniej od tego czasu liczba graczy wyraźnie spadła, aczkolwiek nadal oscyluje w okolicach 20 tys. osób dziennie w „peaku”. Bardziej mogą martwić „mieszane” opinie na Steamie (62% pozytywnych recenzji) oraz (nieco mniej) średnia ocen 4,06 w PlayStation Store.

Tak, po części to efekt wystąpienia Proluxa na SGF 2025, ale krytyka „czapki” lub „politycznych” słów dewelopera to nie jedyne zarzuty wobec Splitgate 2. Część graczy nie jest zadowolona z trybu battle royale (który bynajmniej nie jest główną atrakcją, wbrew temu, co można było sądzić po prezentacji na Summer Game Fest 2025) oraz braku rozgrywek rankingowych na premierę.

Niemniej osoby, które rozpoczęły przygodę z drugim Splitgate wcześniej mają nadzieję, że twórcy ponownie wsłuchają się w uwagi graczy i szybko wezmą się za szlifowanie gry.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej