Path of Exile 2 jest wymagające nie tylko pod względem mechanik rozgrywki, ale także interfejsu. Problemem są statystyki armoura, które nowym graczom ciężko zrozumieć na pierwszy rzut oka.
Po pierwszym miesiącu funkcjonowania, wczesna wersja Path of Exile 2 zaskarbiła sobie zarówno miłośników, jak i krytyków. Zdaniem pierwszej z wymienionych grup, odświeżona wersja hack-n-slasha jest przystępniejsza od swojej poprzedniczki, nawet jeśli zarzuca się jej zbyt wysoki poziom trudności czy wymagające mapy.
Mówimy tu zatem o dość wysokim progu wejścia, nie tylko pod względem rozgrywki, ale także – jak się okazuje – interfejsu. Nie wszystko, co widzimy na ekranie będzie równie jasne dla wszystkich, czego przykładem jest armour.
Uwagę na problem zwrócił jeden z użytkowników subreddita PoE, krytykując Grinding Gear Games za niejasne ukazanie statystyk opancerzenia. Spoglądając na interfejs, gra przedstawi nam „szacowaną redukcję obrażeń fizycznych” – w przypadku poniższego wpisu mówimy o 71 procentach.
Niedzielny gracz mógłby pomyśleć, że liczba ta odnosi się do wszystkich obrażeń, w rzeczywistości jednak dotyczy ona maksymalnych szkód, jakie może zablokować. W tym przypadku pancerz pokryje aż tyle procent obrażeń tylko przy trafieniach, które mogły zabrać nam maksymalnie 20% HP. Przy mocniejszych ciosach będzie zaś niemal bezużyteczny. Statystyki dobrze wyjaśnia opisana na fanowskiej wiki reguła.
Dla przykładu, by zablokować 33 procent obrażeń, potrzebny byłby armour sześciokrotnie większy od obrażeń; w przypadku 100 punktów życia liczba ta wynosiłaby 600. Jeżeli zaś chodzi o redukcję połowy obrażeń, wymagane opancerzenie wynosiłoby 2400. Dodatkowo jeżeli obrażenia znacznie przewyższą pancerz, pokryta ilość nie będzie przewyższała wartości zbroi podzielonej przez 12.
Sugerowanym przez autora oryginalnego wpisu rozwiązaniem jest przedstawienie faktycznego opancerzenia w liczbach i zrezygnowanie z przybliżonego i bardzo optymistycznego procentu. Komentujący zgadzają się z taką opcją, zauważając że obecny system jest ciężki do zrozumienia dla osób nieobeznanych z PoE 2 – nawet po licznych wyjaśnieniach. Jakie jest wasze zdanie na ten temat?
1

Autor: Aleksandra Sokół
Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.