Pillars of Eternity – aktualizacje, dodatek i nowy Kickstarter w drodze
Udało nam się porozmawiać z Feargusem Urquhartem, szefem studia Obsidian Entertainment, na temat Pillars of Eternity. Omówiliśmy sukces tej klasycznej gry cRPG, a także jej przyszłość w postaci nadchodzącego rozszerzenia i kolejnej zbiórki pieniędzy na Kickstarterze. Poznaliśmy też parę ciekawostek na temat przyjęcia tytułu w Polsce od firmy Cenega.

- Producent: Obsidian Entertainment
- Wydawca: Paradox Interactive
- Gatunek: klasyczne cRPG z widokiem izometrycznym w świecie fantasy
- Platformy sprzętowe: PC
- Termin premiery: 26 marca 2015
- Nasza ocena: 9.5 / 10 (Gambrinus)
Choć wszyscy spodziewaliśmy się, że Obsidian Entertainment wysmaży co najmniej dobrego cRPG-a, Pillars of Eternity i tak okazało się niebywałym sukcesem. Gra zgarnia niesamowite oceny – i od „szarych” użytkowników (92% spośród dwóch tysięcy opinii na Steamie jest na „tak”), i od krytyków (średnia ocen z 27 recenzji w serwisie Metacritic wynosi 91%). Wśród tych ostatnich plasujemy się również my – Gambrinus wystawił w naszej recenzji aż 9.5 / 10. Ponadto omawiana produkcja nie schodzi z list bestsellerów, a do tego generuje pokaźne zyski – w ciągu ostatnich trzech tygodni Pillars of Eternity do spółki z Cities: Skylines wygenerowało 18,5 miliona dolarów przychodu. Z tego względu postanowiliśmy podążyć tropem sukcesu najnowszego „rolpleja” Obsidianu, zdobywając nieco nowych informacji o jego przyszłości od samych twórców.
Na pytanie, czy deweloper spodziewał się takiego przyjęcia gry, Feargus Urquhart – prezes firmy Obsidian Entertainment – odpowiedział następująco:
”Obserwowanie reakcji świata na Pillars of Eternity było niesamowite. Wszyscy graliśmy i czuliśmy, że produkcja jest dobra – ale martwisz się, że odbierasz ją w taki sposób dlatego, że jest to Twoja produkcja. Nigdy nie zapomnę, jak Chris Parker – współzałożyciel Obsidianu oraz producent Baldur’s Gate i Baldur’s Gate II w Black Isle Studios – kręcił się na dzień czy dwa przed premierą pierwszego „Baldura” i mówił, że byłby rad, gdyby gra sprzedała się w 200 czy 300 tysiącach egzemplarzy. Nie wiem, ile wynosi teraz sprzedaż Baldur’s Gate, ale stawiam, że mówimy tu o 10- do 20-krotności tamtych liczb.”
Przyszłość Pillars of Eternity
Rzecz jasna, w tej chwili twórcy koncentrują się na usprawnianiu swojego dzieła kolejnymi łatkami i aktualizacjami. Mimo to deweloper nie zapomina o dalszej przyszłości marki i – co dla nas najważniejsze – jest już gotów wstępnie dzielić się swoimi planami. Jak wiadomo od dłuższego czasu (w zasadzie od kampanii na Kickstarterze z 2012 roku), powstaje już dodatek do Pillars of Eternity:
”Rozszerzenie jest w naszych planach zaraz za aktualizowaniem i wspieraniem „podstawki”. Mamy parę fajnych pomysłów i nowych funkcji, ponadto rozmawiamy z kickstarterowymi darczyńcami i naszą społecznością na temat tego, co im się spodobało w grze, a wobec czego mają zastrzeżenia. Co potem? Zobaczymy, ale założę się, iż jesteście w stanie zgadnąć, co chodzi nam po głowie... Jeszcze w kwestii wieści na temat dodatku – sądzę, że pierwszymi informacjami podzielimy się w przyszłym miesiącu. W tej chwili skupiamy się na zbieraniu uwag i dokładaniu starań, by wszyscy bawili się możliwie jak najlepiej z Pillars of Eternity.”
Jest jeszcze wątek kolejnej zbiórki pieniędzy na Kickstarterze – w kwietniu 2014 roku nieistniejący już serwis CVG informował, że Obsidian planuje rozpocząć takową akcję przed końcem 2014 roku, ale, jak wiemy, tak się nie stało. Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie:
”Nadal o tym myślimy i rozważamy, co będzie najlepsze. Wyszliśmy z założenia, że nie powinniśmy rozpoczynać kolejnej zbiórki, dopóki Pillars of Eternity nie będzie ukończone – to jedna z głównych przyczyn opóźnienia. Powiem, że możemy mieć trochę ciekawych wieści związanych z Kickstarterem w ciągu kilku następnych tygodni. Wieści o czymś, co, jak sądzę, już kiedyś sugerowałem, a o czym nie wspominałem przez jakiś czas.”
Najprawdopodobniej chodzi tu o kontynuację Pillars of Eternity, którą sugerowano prawie dwa lata temu i prawie potwierdzono przed paroma tygodniami. Niemniej, biorąc pod uwagę, jak chętnie skaczącym z pomysłu na pomysł studiem jest Obsidian Entertainment, równie dobrze może dotyczyć to zupełnie innego projektu. Jak jest w istocie, przekonamy się już wkrótce.
Polski sukces Pillars of Eternity
Również w Polsce gra została bardzo ciepło przyjęta. Jak informuje Cenega, już w samych pre-orderach wyprzedano połowę nakładu premierowego (zwłaszcza bogatą Edycję Awanturnika), a niedługo po premierze w wielu sklepach wystąpiły problemy z dostępnością gry.
„Możemy potwierdzić, że tłoczenie drugiego nakładu właśnie się odbywa i gra powinna pojawić się na półkach sklepowych pod koniec przyszłego tygodnia” – powiedział nam Przemysław Zalewski z firmy Cenega. – „Tak jak zapowiadaliśmy, tylko premierowy nakład ukazał się w Edycji Awanturnika, a kolejne będą już dostępne w wydaniu standardowym (pudełko typu DVD z grą i instrukcją). Chcielibyśmy jednak zaznaczyć, że przy nowych tytułach gracze na pewno mogą liczyć z naszej strony na kolejne inicjatywy pokroju Edycji Awanturnika Pillars of Eternity czy też Edycji Strażnika Wasteland 2.”
- Recenzja gry Pillars of Eternity - wybitnego RPG, opus magnum Obsidianu
- Zanim zagrasz w Pillars of Eternity - Eora bez tajemnic
- Pillars of Eternity bez tajemnic - odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
- Obsidian Entertainment
- sprzedaż gier (Polska)
- Cenega S.A.
- Feargus Urquhart
- materiały GRYOnline.pl
- PC
Komentarze czytelników
zanonimizowany668247 Legend
Co niektorym to na prawde ciezko jest sie zastanowic, zanim cos sie napisze. Obsidian nie zbiera pieniedzy na kolejnych Pillarsow, bo kontynuacja i dodatek sa juz zaklepane. Raczej tez nie beda tworzyc konkurencji dla swojej wlasnej gry, wiec na 99.9% bedzie to zupelnie inna gra. Chca zrobic kolejna wlasna gre i bardzo prawdopodobne, ze to bedzie gra bardziej ambitna niz PoE i wymagajaca wiekszego budzetu. Moze chodzi o konkurencje dla Mass Effecta w ich wlasnym wykonaniu?
Nikt nikogo nie zmusza do wspierania projektow na kickstarterze, wiec skad taki placz u was? Ktos sie dorzuci, ktos stworzy gre, ktora moze was zainteresowac badz nie, a narzekania dla jakies ideologii jest co najmniej bzdurne.
I nie zgadzam się też z zarzutem, że "dorobili się" na inwestorach z KS. To nie tak - KS nie był tutaj inwestycją tylko kupieniem kota w worku. Z umowy z backerami Obsidian się wywiązał, więc o co chodzi? Czy to typowe polactwo, tj. zawiść, że komuś się udaje? Newsflash: udział w zbiórce NIE JEST OBOWIĄZKOWY :)
Wiekszosc uzytkownikow tego forum nie potrafi nawet ocenic czy gra im pojdzie, mimo podanych wymagan sprzetowych(a czesto nawet zadaja takie pytania zanim wymagania w ogole zostana podane), to tym bardziej nie maja zielonego pojecia nt. produkcji gier komputerowych. Sami jeszcze nie zaczeli zarabiac, a juz dyktuja ile inni maja dostawac za swoja prace.
Planetar Pretorianin

Chciałbym zwrócić uwagę na głupią rzecz: medalion na miejsce płaszcza.
MG: Albo nosisz płaszcz, albo medalion wybieraj.
Gracz: Że co?! Fak that!@
||Peter|| Konsul
Planetar: serio? to jest jedyna głupia rzecz, która zwróciła twoją uwagę? Nic na temat tego, że tylko dwa pierścionki? w końcu palców jest 10 :)
A tak serio, to takie przyjęli zasady, cóż począć. I bez dodatkowego komplikowania gry jest dośc bugów :)
zanonimizowany794081 Generał
Wybrałem się na Bezkresne ścieżki (czy jakoś tak) ... pamiętacie Lionheart-a .... na 13 poziomie dałem sobie spokój :)