Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 17 października 2020, 11:38

autor: Adrian Werner

Phil Spencer o exlusive’ach, rozmiarach gier na Xbox Series X i xCloud

Phil Spencer z firmy Microsoft udzielił obszernego wywiadu, w którym odniósł się do takich kwestii jak przyszłych produkcji Bethesdy na PS5, rozmiary gier nowej generacji czy wersja usługi xCloud przeznaczona dla Xboksa One.

Już tylko kilka tygodni dzieli nas od startu nowej generacji konsol. Osoby zainteresowane przyszłością rynku zaciekawić może rozmowa, jaką serwis Kotaku przeprowadził z Philem Spencerem, czyli szefem działu Xbox w firmie Microsoft.

Przejęcie Bethesda Softworks i przyszłość gier tej firmy

Jednym z najważniejszych wydarzeń września w branży gier okazało się wykupienie przez koncern Microsoft firmy ZeniMax Media Inc., czyli właścicieli Bethesda Softworks. Kwota transakcji wyniosła 7,5 mld dolarów, więc wiele osób zadaje sobie pytanie, czy gry przejętych deweloperów trafią na PS5.

Spencer unika jasnych deklaracji. Stwierdził, że Microsoft, aby wyjść na swoje, wcale nie musi wypuszczać np. The Elder Scrolls VI na PlayStation 5, ale podkreślił, że celem przejęcia nie było ograniczenie oferty dla posiadaczy innych systemów. Decyzja o platformach docelowych podejmowana będzie dla każdej gry oddzielnie.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że po przejęciu studia Mojang Microsoft nadal rozwija Minecrafta na PS4 i Nintendo Switch. Firma nie ma więc obsesji ekskluzywności. Do tego korporacja potwierdziła, że podpisane wcześniej z Sony umowy na wyłączność produkcji Bethesdy zostaną dotrzymane.

Innymi słowy, obecnie nie wiadomo dokładnie, jakie decyzje podejmie Microsoft w dalszej perspektywie. Z jednej strony gry ekskluzywne mają swoje miejsce i np. nie ma szans, aby Halo Infinite trafiło na PS5. Z drugiej strony wydanie np. The Elder Scrolls VI na konsolę firmy Sony byłoby bardzo opłacalne. Możliwe więc, że np. gry samej Bethesdy trafią na PlayStation 5, podczas gdy trochę mniejsze produkcje, tworzone przez zespoły takie jak Arkane (m.in. Dishonored i Prey), id Software (cykl Doom) czy Machine Games (seria Wolfenstein), dostępne będą tylko na PC i Xboksie Series X/S.

Podejście do Nintendo Switch

Na Nintendo Switch ukazało się kilka gier Microsoftu, np. Minecraft Dungeons czy seria Ori. Spencer nie daje jednak nadziei na wiele przyszłych produkcji tego typu. Wynika to z faktu, że firma chce dostarczać odbiorcom cały ekosystem Xboksa, w tym subskrypcje Live i Game Pass, a tym nie jest zainteresowane samo Nintendo.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że na Switchu Microsoft sam był wydawcą Ori and the Blind Forest: Definitive Edition, podczas gdy w przypadku kontynuacji zajęła się tym inna firma, co może być przejawem ograniczania aktywności MS na tej platformie

Brak terminów premier wyczekiwanych gier na Xboksa Series X/S

Halo Infinite miało być tytułem startowym dla Xboksa Series X/S, ale gra zaliczyła opóźnienie. Phil Spencer nie jest obecnie w stanie podać nowego terminu premiery. Co więcej, nie mógł również poinformować, kiedy ukaże się nowe Fable, Everwild czy konsolowa wersja Microsoft Flight Simulator.

Zapytano o to, czy możliwe jest wypuszczenie kampanii i multiplayera Halo Infinite w różnych terminach, Spencer stwierdził, że o tym zadecydują sami deweloperzy. Istnieje więc szansa, że tak się stanie, ale na razie trudno ocenić, jak bardzo jest to prawdopodobne.

Rozmiary gier nowej generacji

Obecnie jednym z najgorętszych tematów wśród graczy są stale rosnące rozmiary gier, zwłaszcza że nowe konsole będą miały stosunkowo małe dyski. Według zapowiedzi Xbox Series X zaoferuje ok. 802 GB wolnego miejsca. W przypadku Xboksa Series S będzie to sporo poniżej 500 GB.

Spencer stwierdził, że firma zdaje sobie sprawę z tych problemów. Dlatego deweloperzy będą mieli opcję tworzenia mniejszych instalacji na Xboksa Series S, pozbawionych elementów potrzebnych tylko dla ładniejszych wydań na XSX.

Dużo zależeć będzie także od starań samych twórców. Dobrym przykładem jest Sea of Thieves, które niedawno udało się studiu Rare odchudzić o 20 GB.

XCloud na Xbox One

Co ciekawe, Spencer potwierdził również, że w planach jest udostępnienie usługi xCloud na Xboksa One, co pozwoliłoby posiadaczom starszej konsoli na zabawę w produkcje z Xboksa Series X/S. Wersja na XONE jest jednak mniej priorytetowa niż edycje na PC oraz iOS, więc trudno ocenić, kiedy mogłaby zadebiutować.

  1. Xbox Series X w redakcji GRYOnline.pl, my już gramy
  2. Xbox – strona oficjalna

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej