Phil Spencer bez ogródek o wydawcach gier AAA: „doją swoje marki i bazują na sukcesach sprzed lat”
Z e-maili szefa Xboksa można dowiedzieć się sporo o wielkich wydawcach. Według Phila Spencera wolą oni stawiać przede wszystkim na znane i sprawdzone marki.

Wielki wyciek danych i maili Microsoftu przyniósł nam kolejne ciekawe spostrzeżenia Phila Spencera, szefa Xboksa. Tym razem poznaliśmy jego zdanie o polityce dużych wydawców gier, którzy bardzo niechętnie decydują się na wymyślanie nowych marek.
Zbyt duże ryzyko dla wydawców
Po pojawieniu się platform cyfrowej dystrybucji (np. Steama), wydawcy – przede wszystkim ci mniejsi – postanowili wypuszczać swoje tytuły jedynie w formie „digital”. Na wydawanie fizycznych kopii mogli sobie pozwolić jedynie najwięksi gracze na rynku – tacy jak Take-Two czy Activision, o których wspomina w mailu sprzed trzech lat szef Xboksa.
Bardzo niewiele firm może sobie pozwolić, tak jak Activision czy Take-Two, na wydanie 200 milionów dolarów, aby postawić na półkach tytuł taki jak Call of Duty lub Red Dead Redemption. Ci wydawcy AAA w większości wykorzystali skalę produkcji, aby każdego roku utrzymać swoje najlepsze marki w czołówce sprzedających się gier.
Jak zaznacza Spencer, w takim podejściu wielkich wydawców jest pułapka. Wydatki, jakie przeznaczają na fizyczne kopie, uniemożliwiają im opracowanie całkiem nowych marek. Koniec końców boją się podejmować to ryzyko i wolą stawiać na sprawdzone tytuły.
Wydawcy „doją swoje marki”
To, że słowa Spencera są prawdziwe, potwierdzają ostatnie zapowiedzi i premiery wielkich wydawców –wystarczy przytoczyć chociażby Marvel’s Spider-Man 2, Star Wars od EA czy Avatar od Ubisoftu (lub eksploatowane ponad miarę Assassin’s Creed), na które powołuje się również sam szef Xboksa.
Nowe marki, które pojawiły się w ostatnich latach, w zdecydowanej większości nie pochodzą od największych wydawców, a od mniejszych studiów – dzięki nim powstały takie hitowe produkcje jak Fortnite, Roblox, Minecraft czy Candy Crush.
Według Spencera to najlepszy dowód, że wielcy wydawcy zostali z tyłu i postanowili opierać swoją produkcję tylko na sprawdzonych markach, jedynie okazjonalnie poszerzając swoją ofertę.
Wydawcy AAA doją swoje najlepsze franczyzy i mają trudności z uzupełnieniem swojego portfolio hitowych marek. Większość wydawców AAA woli bazować na sukcesie marek stworzonych ponad 10 lat temu.
Gigantom powinna przyjść na pomoc usługa Game Pass. Jak pisze Spencer:
Naszym celem jest znalezienie sposobu na zwiększenie liczby subskrypcji i pomoc wydawcom AAA w budowaniu pomyślnej przyszłości.
Szef Xboksa miał prawdopodobnie na myśli przyciągnięcie subskrybentów do głośnego tytułu, który znajdzie się w usłudze – dzięki temu marka nadal może cieszyć się zainteresowaniem, co powinno zadowolić jej właściciela, czyli jednego z wielkich wydawców.
Komentarze czytelników
zanonimizowany1281263 Konsul
Mówi to gość, który od 15 lat recykluje nieudacznie halo 1 i gearsy 3, a właśnie nakupił studiów i marek by NA PEWNO NIE POO TO BY WYDAWAĆ MW2 i BLACK OPS 1 naprzemiennie co rok, a co 5 lat dooma (bo przecież co najmniej tyle trzeba by zrobić klona prostej strzelanki z contentem na 5 godzin) i raz na 10 lat TES. Sorry ale to nawet ubigry mają więcej zmian i szybciej się rozwijają niż ich czołowe marki. Nie znam w sumie firmy, która robi tak ekstremalny recykling jak MS, tyle tylko, że wydają gry na tyle rzadko, że aż całe pokolenie graczy się zmieni.
Pitplayer Senator

Spensu kontroluj bajerę bo co roku jedziesz na tym samym:
1) Najlepszy lineup xboxa
2) Przynajmniej jedna gra AAA co kwartał
3) Ajem wery eksjated for wots kamink nekst jir.
Sami jadą na sukcesie X360 i za nic nie mogą dorównać swojej konsoli z 7 generacji. Jak się ta generacja zaczynała to wszystko dobrze się zapowiadało, a szału do dziś nie ma.
MasterOfMotivation Pretorianin

Lubie Phila i mam wrażenie, że pokryjomu nie lubi Todda i właśnie wbił mu publicznie szpilke, to samo pewnie kierował do Arkane
PanWaras Legend

Czyli gość sam siebie krytykuje za coroczne dojenie graczy na marce Forzy?
plolak Generał
Przecież on należy do korporacji którą jest pionierem dojenia z uwalaniem.
Polecam historię ms i Bila Gatesa.