Phil Spencer bez ogródek o wydawcach gier AAA: „doją swoje marki i bazują na sukcesach sprzed lat”

Z e-maili szefa Xboksa można dowiedzieć się sporo o wielkich wydawcach. Według Phila Spencera wolą oni stawiać przede wszystkim na znane i sprawdzone marki.

Maciej Gaffke

Phil Spencer bez ogródek o wydawcach gier AAA: „doją swoje marki i bazują na sukcesach sprzed lat”, źródło grafiki: Xbox On / YouTube.
Phil Spencer bez ogródek o wydawcach gier AAA: „doją swoje marki i bazują na sukcesach sprzed lat” Źródło: Xbox On / YouTube.

Wielki wyciek danych i maili Microsoftu przyniósł nam kolejne ciekawe spostrzeżenia Phila Spencera, szefa Xboksa. Tym razem poznaliśmy jego zdanie o polityce dużych wydawców gier, którzy bardzo niechętnie decydują się na wymyślanie nowych marek.

Zbyt duże ryzyko dla wydawców

Po pojawieniu się platform cyfrowej dystrybucji (np. Steama), wydawcy – przede wszystkim ci mniejsi – postanowili wypuszczać swoje tytuły jedynie w formie „digital”. Na wydawanie fizycznych kopii mogli sobie pozwolić jedynie najwięksi gracze na rynku – tacy jak Take-Two czy Activision, o których wspomina w mailu sprzed trzech lat szef Xboksa.

Bardzo niewiele firm może sobie pozwolić, tak jak Activision czy Take-Two, na wydanie 200 milionów dolarów, aby postawić na półkach tytuł taki jak Call of Duty lub Red Dead Redemption. Ci wydawcy AAA w większości wykorzystali skalę produkcji, aby każdego roku utrzymać swoje najlepsze marki w czołówce sprzedających się gier.

Jak zaznacza Spencer, w takim podejściu wielkich wydawców jest pułapka. Wydatki, jakie przeznaczają na fizyczne kopie, uniemożliwiają im opracowanie całkiem nowych marek. Koniec końców boją się podejmować to ryzyko i wolą stawiać na sprawdzone tytuły.

Wydawcy „doją swoje marki”

To, że słowa Spencera są prawdziwe, potwierdzają ostatnie zapowiedzi i premiery wielkich wydawców –wystarczy przytoczyć chociażby Marvel’s Spider-Man 2, Star Wars od EA czy Avatar od Ubisoftu (lub eksploatowane ponad miarę Assassin’s Creed), na które powołuje się również sam szef Xboksa.

Nowe marki, które pojawiły się w ostatnich latach, w zdecydowanej większości nie pochodzą od największych wydawców, a od mniejszych studiów – dzięki nim powstały takie hitowe produkcje jak Fortnite, Roblox, Minecraft czy Candy Crush.

Według Spencera to najlepszy dowód, że wielcy wydawcy zostali z tyłu i postanowili opierać swoją produkcję tylko na sprawdzonych markach, jedynie okazjonalnie poszerzając swoją ofertę.

Wydawcy AAA doją swoje najlepsze franczyzy i mają trudności z uzupełnieniem swojego portfolio hitowych marek. Większość wydawców AAA woli bazować na sukcesie marek stworzonych ponad 10 lat temu.

Gigantom powinna przyjść na pomoc usługa Game Pass. Jak pisze Spencer:

Naszym celem jest znalezienie sposobu na zwiększenie liczby subskrypcji i pomoc wydawcom AAA w budowaniu pomyślnej przyszłości.

Szef Xboksa miał prawdopodobnie na myśli przyciągnięcie subskrybentów do głośnego tytułu, który znajdzie się w usłudze – dzięki temu marka nadal może cieszyć się zainteresowaniem, co powinno zadowolić jej właściciela, czyli jednego z wielkich wydawców.

Podobało się?

15

Maciej Gaffke

Autor: Maciej Gaffke

W GRYOnline.pl zajmuje się głównie newsowaniem. Ukończył filologię polską (I stopień) oraz krajoznawstwo i turystykę historyczną (II stopień) na Uniwersytecie Gdańskim, co wiążę się z jego innymi, „pozagrowymi” zainteresowaniami – historią, książkami, podróżami. Jeśli zaś chodzi o same gry wideo – kiedyś wielbiciel FPS-ów, teraz nawrócony na przygodowe gry akcji. Poza tym interesuje się też bijatykami (szczególnie Mortal Kombat), RPG-ami oraz wszystkimi tytułami nastawionymi na pojedynczego gracza. Od czasu do czasu lubi również pograć w tenisa, siatkówkę czy piłkę nożną. Dumny mieszkaniec Pomorza i Pucka.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2023-09-26
21:30

zanonimizowany1281263 Konsul

Mówi to gość, który od 15 lat recykluje nieudacznie halo 1 i gearsy 3, a właśnie nakupił studiów i marek by NA PEWNO NIE POO TO BY WYDAWAĆ MW2 i BLACK OPS 1 naprzemiennie co rok, a co 5 lat dooma (bo przecież co najmniej tyle trzeba by zrobić klona prostej strzelanki z contentem na 5 godzin) i raz na 10 lat TES. Sorry ale to nawet ubigry mają więcej zmian i szybciej się rozwijają niż ich czołowe marki. Nie znam w sumie firmy, która robi tak ekstremalny recykling jak MS, tyle tylko, że wydają gry na tyle rzadko, że aż całe pokolenie graczy się zmieni.

Komentarz: zanonimizowany1281263
2023-09-26
21:46

Pitplayer Senator

Pitplayer

Spensu kontroluj bajerę bo co roku jedziesz na tym samym:
1) Najlepszy lineup xboxa
2) Przynajmniej jedna gra AAA co kwartał
3) Ajem wery eksjated for wots kamink nekst jir.

Sami jadą na sukcesie X360 i za nic nie mogą dorównać swojej konsoli z 7 generacji. Jak się ta generacja zaczynała to wszystko dobrze się zapowiadało, a szału do dziś nie ma.

Komentarz: Pitplayer
2023-09-27
08:47

MasterOfMotivation Pretorianin

MasterOfMotivation

Lubie Phila i mam wrażenie, że pokryjomu nie lubi Todda i właśnie wbił mu publicznie szpilke, to samo pewnie kierował do Arkane

Komentarz: MasterOfMotivation
2023-09-27
09:56

PanWaras Legend

PanWaras
😁

Czyli gość sam siebie krytykuje za coroczne dojenie graczy na marce Forzy?

Komentarz: PanWaras
2023-09-27
10:58

plolak Generał

Przecież on należy do korporacji którą jest pionierem dojenia z uwalaniem.

Polecam historię ms i Bila Gatesa.

Komentarz: plolak

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl