Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 5 lipca 2019, 11:37

autor: Bartosz Świątek

Obsidian: The Outer Worlds będzie polityczne, ale nie moralizatorskie

Leonard Boyarsky – dyrektor kreatywny studia Obsidian Entertainment – powiedział w wywiadzie prasowym o tym, w jaki sposób deweloperzy podchodzą do tematów światopoglądowych w futurystycznym RPG akcji The Outer Worlds.

W The Other Worlds nie zabraknie ani polityki, ani poczucia humoru. - Obsidian: The Outer Worlds będzie polityczne, ale nie moralizatorskie - wiadomość - 2019-07-05
W The Other Worlds nie zabraknie ani polityki, ani poczucia humoru.

W SKRÓCIE:

  1. w The Outer Worlds znajdziemy tematy polityczne i niektóre z nich będą ważne dla fabuły;
  2. twórcy dokładają starań, by różne stanowiska były reprezentowane wiarygodnie i nie chcą prawić graczom morałów;
  3. sposób podejścia do wątków światopoglądowych może przypominać grę RPG Arcanum z 2001 roku.

Dyrektor kreatywny studia Obsidian Entertainment - Leonard Boyarsky – udzielil niedawno wywiadu serwisowi VGC. Głównym tematem rozmowy była nadchodząca produkcja firmy, czyli sandboksowa gra RPG w klimatach science ficiton – The Outer Worlds. Producent przedstawił m.in. podejście deweloperów do tematów światopoglądowych.

Władza w dystopijnej przyszłości

Okazuje się, że jeden z tzw. wątków politycznych – nadużywanie władzy – będzie bardzo ważny dla fabuły omawianego tytułu.

To może być podstępne: sposób, w jaki ludzie kontrolują historie, które opowiadasz o świecie. Jeśli pozwolisz, aby inni kontrolowali tę narrację, to oni będą mogli w pewnym stopniu kontrolować ciebie. To może dotyczyć każdej formy rządu: gdyby nie chodziło o kapitalizm, równie dobrze mogłoby to być coś innego.

Choć polityka będzie miała spore znaczenie dla opowieści przedstawionej w grze, sposób jej przedstawienia ma być subtelny i humorystyczny.

Nie chcę, żeby ludzie myśleli, że to gra bardzo mocno napakowana polityką. To ma być zabawa, ma być humorystycznie. Wychowaliśmy się w Ameryce i przeszliśmy przez ofensywę kultury konsumenckiej. Jesteśmy z tym tematem bardzo dobrze zaznajomieni i lubimy sobie z niego żartować – podkreślił Leonard Boyarsky.

Wiarygodnie, humorystycznie i bez prawienia morałów

Zdaniem dewelopera kluczową kwestią jest nie podsuwanie graczom gotowych rozwiązań i odpowiedzi. Zamiast tego trzeba dać im możliwość wyciągania własnych wniosków. Twórca powołuje się w tym miejscu na przykład innego tytułu, nad którym miał okazję pracować – grę RPG Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura z 2001 roku.

Tak jak w przypadku Arcanum, kiedy zajmowaliśmy się wątkami rasowymi, historia zawsze sprowadzała się do równowagi sił, tego, jak ludzie uzyskują władzę i jak ją wykorzystują. Byliśmy bardzo ostrożni, ja byłem bardzo ostrożny. (…) Są ludzie w tej grze, którzy mają filozofie, z którymi się nie zgadzam i dokładam wszelkich starań, aby tych bohaterów dało się lubić, by byli bardzo rozsądni i wiarygodni. Są też postacie mówiące rzeczy, z którymi się zgadzam, ale być może nie chciałbym spędzać czasu w ich towarzystwie.

Nie chcemy wznosić chochołów (w jęz. ang. strawman, czyli strach na wróble – w retoryce sformułowanie to oznacza przedstawienie stanowiska, które wyolbrzymia i przerysowuje punkt widzenia drugiej strony, dzięki czemu jest łatwiejsze do obalenia; często jest to błąd logiczny, ale czasem bywa zamierzoną strategią – przyp. red.) i mówić: "spójrzcie, jakie to straszne!". Tak naprawdę chodzi o to, aby przyjrzeć się wszystkim aspektom problemów. Ostatnią rzeczą, jaką chcemy zrobić, jest stworzenie gry, w przypadku której ludzie mają wrażenie, że są pouczani – tłumaczy dyrektor kreatywny Obsidian Entertainment.

Arcanum wiarygodnie przedstawiło skomplikowany konflikt światopoglądowy pomiędzy zwolennikami wyniszczającej przyrodę technologii oraz magii, która polegała na sile natury. Nie brakowało też wątków dotyczących rasizmu.
Arcanum wiarygodnie przedstawiło skomplikowany konflikt światopoglądowy pomiędzy zwolennikami wyniszczającej przyrodę technologii oraz magii, która polegała na sile natury. Nie brakowało też wątków dotyczących rasizmu.

Przypominamy, że The Outer Worlds zadebiutuje 25 października tego roku na komputerach (Epic Games Store, Microsoft Store) oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Gra zostanie wydana w polskiej wersji językowej (z napisami). Warto odnotować, że na pecetach i Xboksie One tytuł zostanie udostępniony także w ramach subskrypcji Xbox Game Pass.

  1. The Outer Worlds – strona oficjalna
  2. Wszystko o The Outer Worlds
  3. Outer Worlds to najlepszy Fallout: New Vegas 2, na jakiego możecie liczyć