Nowe sterowniki GeForce ze znacznym wzrostem wydajności w DX11; Mantle pobite?
Nowe sterowniki do kart grafiki firmy NVIDIA mają zapewnić znaczny wzrost wydajności w aplikacjach pracujących pod DirectX 11. Testy wewnętrzne pokazały, że GeForce GTX 780Ti z najnowszym (nadchodzącym) oprogramowaniem może przebić Radeona R9 290X pracującego na API AMD Mantle.

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o oficjalnej zapowiedzi bibliotek DirectX 12 podczas dorocznej Game Developers Conference, gdzie obiecano również, że modele kart grafiki firmy NVIDIA, które obsługują DirectX 11 (rodziny Fermi, Kepler, Maxwell), obsłużą również nadchodzące DirectX 12. Dzisiaj mamy kolejne dobre wieści z obozu „zielonych”, tym razem dotyczące bezpośrednio DirectX 11. Według wewnętrznych testów, których wyniki zostały zademonstrowane podczas konferencji, nadchodząca aktualizacja sterowników do kart grafiki GeForce może przynieść znaczny wzrost wydajności w aplikacjach pracujących pod DX11. Testom poddany został Radeon R9 290X oraz GeForce GTX 780Ti.
Najistotniejszą z punktu widzenia gracza zmianą jest wzrost ilości wyświetlanych klatek na sekundę. W tym teście w/w karty sprawdzone zostały w benchmarku Star Swarm oraz w grze Thief. Wybór, wydaje się, nie był przypadkowy, gdyż w Internecie nie brakuje testów pokazujących, jak API firmy AMD, Mantle, zwiększa wydajność w tych aplikacjach w porównaniu z DirectX 11. Radeon w teście występuje używając DX11 i Mantle. Wydajność GeForce’a pokazana jest na bazie trzech wersji sterowników – dwóch już wydanych oraz rzeczonej nadchodzącej. Platformą testową był komputer wyposażony w procesor Intel Core i7-3930K i 8 gigabajtów pamięci RAM, pracujący w 64-bitowym systemie Windows 7.
Jak widać, w obu testach najnowszy sterownik od firmy NVIDIA daje karcie GeForce przewagę kilku FPS-ów nad Radeonem wykorzystującym Mantle. Jeśli chodzi o DX11, Radeon został kompletnie zdeklasowany w Star Swarm. Trzeba również pamiętać, że powyższy wzrost wydajności osiągnięty został wyłącznie przez aktualizację oprogramowania sterującego, a nie zastosowanie zupełnie nowego API, dedykowanego konkretnemu sprzętowi (w chwili obecnej jedynie kartom grafiki AMD z architekturą Graphics Core Next).
W drugim teście porównano te same karty, tym razem pod kątem ciągłej wydajności API. Już obecnie GeForce triumfuje nad Radeonem, a po udostępnieniu nieoznaczonych jeszcze najnowszych sterowników ma radzić sobie znacznie lepiej. Wystarczy spojrzeć na wyniki.
Firma NVIDIA pokazała również, jak ogromnie wzrosła wydajność produkowanych przez nią procesorów graficznych na przestrzeni lat.
Obecnie wszystko wskazuje, że NVIDIA i bez DirectX 12 jest niebezpiecznym konkurentem dla AMD, które nie może zmrużyć oka nawet na chwilę, jeśli chce oferować więcej klatek na sekundę. Oczywiście, wciąż nie wiemy, jak powyższe wyniki testów przełożą się na rzeczywistość. Pamiętajmy, że wzrosty wydajności zawsze podawane są w formie „do x %/FPS”, nigdy „od”, i mogą się znacznie różnić, w zależności od konfiguracji sprzętowej. Nie wiadomo również, czy nadchodzące sterowniki nie zostały na potrzeby testu szczególnie zoptymalizowane dla Thiefa i Star Swarm. Na razie jednak pozostaje wyczekiwać rzeczonej aktualizacji i przekonać się samemu, ile FPS-ów podaruje nam NVIDIA.

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Kalendarz Wiadomości
Komentarze czytelników
DieGo93z Pretorianin

Nie wiem czy to do mnie było ale dodam swoje 3 grosze co do tych portów, że 90%. Otóż większość gier jest robiona równolegle na konsole i PC, nie jest tak, że powstaje na konsole i potem jadą ostro przerabiają itd. to jest nie opłacalne już od dawna. A nowe konsole dzięki bardzo podobnej architekturze do PC ułatwią pisanie gier na to i na to szczególnie gdy DX zaczerpnie pomysłu od Mantle. Pamiętajcie mniej roboty prze optymalizacjach pod wiele konfiguracji oznacza lepiej dopracowane gry. Mimo wszystko wszystkie 3 platformy będą miały różne API przez co kod przepisać będzie trzeba ;)
PortalGta Generał
Widzę, że przedstawiciele pc master race są bardziej dumni z mocy swoich maszyn, niż z dobrego działania gier...
Ja tam mogę mieć i celerona, żeby tylko gra dobrze chodziła i nie denerwowała - nie muszę posiadać tysiąca teraflopów pod pokładem, żeby czuć się spokojnie :/
zanonimizowany927757 Generał
Wypraszam sobie. Nie jestem PCMR, po prostu żal mi czytać bzdury Aexoniego, więc staram się go naprostować.
zanonimizowany916771 Senator
A nowe konsole dzięki bardzo podobnej architekturze do PC ułatwią pisanie gier na to i na to szczególnie gdy DX zaczerpnie pomysłu od Mantle
Co to za jakieś bzdury. Skoro architektura podobna do PC to już odpada potrzeba pisania osobnych wersji, bo można łatwiej bez strat przenieść kod. Druga sprawa że nikt nie będzie pisał osobnej wersji gry dla PC Master Race i osobnej dla Console Peasants. Twórcy tego nawet nie robili w poprzedniej generacji, a co dopiero w obliczu nowej bardzo zbliżonej do PC.
DieGo93z Pretorianin

Pisząc o równoległym pisaniu obu wersji miałem na myśli stare konsole, w nowych dzięki temu co mówiłem przenoszenie będzie o wiele łatwiejsze i tutaj się zgadzamy.