Nowa technologia Nvidii redukuje użycie VRAM o 96%; a to dopiero beta
Zarządzanie pamięcią graficzną w grach i aplikacjach może wkroczyć na nowy poziom dzięki technologii Neural Texture Compression od Nvidii. W sieci pojawił się pierwszy test sprawdzający działanie tego rozwiązania.

Spis treści:
Rewolucja w zarządzaniu pamięcią graficzną, o której wspominaliśmy już w maju 2023 roku, jest bliżej, niż myślimy. Nvidia wreszcie oficjalnie zaprezentowała wczesną wersję technologii Neural Texture Compression (NTC), która potrafi zredukować zużycie pamięci VRAM aż o 96% – i to bez widocznej utraty jakości obrazu.
Imponujące wyniki testów
Pierwsze testy, przeprowadzone przez kanał Compusemble na karcie RTX 4090, są wręcz oszałamiające. W jednym z trybów działania NTC, zwanym „Inference on Sample”, udało się zredukować rozmiar tekstur w testowej aplikacji z 272 MB do zaledwie 11,37 MB. To redukcja o blisko 96%.
Inny tryb, „NTC transcoded to BCn”, który przekształca tekstury do formatu BCn, również przyniósł znakomite rezultaty, zmniejszając użycie VRAM o 64%. Widać zatem znaczącą różnicę.
Trzeba jednak zaznaczyć, że NTC jest wciąż w fazie beta testów.
Wpływ na wydajność – są pewne kompromisy
Testy Compusemble wykazały niewielki spadek wydajności po włączeniu kompresji, szczególnie w trybie „Inference on Sample”. Przykładowo, liczba klatek na sekundę mogła spaść z około 1600 do 1500. Warto jednak uwzględnić że użyli do tego celu kartę poprzedniej generacji (RTX 4090), a nie najnowszy model.
Analizy pokazały również, że NTC może lepiej współpracować z natywną rozdzielczością niż z technologią DLSS. Sugeruje to, że rdzenie Tensor, odpowiedzialne za działanie NTC, są podczas stosowania tej techniki mocno obciążone, co może wpływać na wydajność DLSS.
Znaczenie dla graczy i nie tylko
Nawet jeśli NTC jest jeszcze w fazie rozwoju, potencjalne korzyści są ogromne. Mniejsze zużycie VRAM oznacza:
- Płynniejszą rozgrywkę: Gry, które do tej pory „dławiły się” z powodu braku pamięci, będą mogły działać znacznie sprawniej.
- Wyższa jakość grafiki: Twórcy gier zyskają możliwość stosowania tekstur o wyższej rozdzielczości bez obawy o przekroczenie limitu VRAM.
- Lepsza dostępność: Gracze z mniej wydajnymi kartami graficznymi będą mogli cieszyć się lepszą grafiką bez konieczności wymiany sprzętu.
Technologia ta może również pomóc rozwiązać jeden z popularnych problemów wspominanych przez nas już parę razy – spadek wydajności na kartach z małą ilością VRAM. W ciągu kilku ostatnich miesięcy w sieci pojawiło się wiele dyskusji na temat optymalnej ilości pamięci, jaką powinny posiadać karty graficzne. Rosnące wymagania nowych tytułów, zwłaszcza w wyższych rozdzielczościach i przy włączonych zaawansowanych efektach graficznych, sprawiają, że karty z 8 GB, a niekiedy nawet 12 GB pamięci, zaczynają się „dławić”.
Co ciekawe, minimalne wymagania dla NTC są zaskakująco niskie i obejmują karty z serii RTX 20. Technologia została przetestowana nawet na GTXie 10, AMD Radeon RX 6000 i Arc A, co sugeruje, że może stać się bardziej powszechna (via GitHub).
Przyszłość NTC
NTC to bez wątpienia technologia, którą warto obserwować. Jeśli Nvidia dopracuje ją i zoptymalizuje, a deweloperzy gier zaczną ją powszechnie stosować, możemy być świadkami prawdziwej rewolucji w grafice komputerowej. Fakt, że mówimy tutaj o technologii będącej wciąż w fazie testowej, która już teraz osiąga ona tak imponujące wyniki, napawa optymizmem. Można rzec, że jest to odpowiedź „zielonych” na dyskusje wśród graczy na temat zapotrzebowania na pamięć VRAM i jej wpływu na wydajność.
Więcej:Nowa umowa OpenAI na 10 gigawatów pokazuje, jak kosztowna energetycznie jest sztuczna inteligencja
Komentarze czytelników
Widzący Legend

Wersja RTM zredukuje zapotrzebowanie na VRAM o 100%.
Blessedblack Junior
Czyli przyszłe GPU, np rtx 6060, 6070 itd.
Już z 4GB pamięci w porywach do 16 w top GPU.
sisay_28263 Junior
Tak, tak - nie ma to jak pisac tak daleko idace wywody po demie z 1 oteksturowanym objektem. Narzut tej metody moze sie dawac w normalnej scenie bardzo mocno odczuc, pokaza jakiekolwiek normalnie wygladajace demo wiekszego kawalka swiata z tak malym obciazaniem to ten tekst bedzie mial jakikolwiek sens
zanonimizowany1383444 Pretorianin
Teraz wiadomo dlaczego ciągle ładują 8GB Vramu w karty... Niby spoko technologia ale znów promowanie kart, przez technologię.