Microsoft nie planuje przyszłych wersji narzędzi XNA, nie będzie wycofywał się z DirectX
XNA, zbiór narzędzi do tworzenia gier przeznaczonych dla systemu Windows, konsoli Xbox 360 i urządzeń mobilnych opartych o Windows Phone, nie będzie dalej rozwijane. Podobny los nie ma spotkać DirectX.
Marcin Pietruszewski

Rzecznik giganta z Redmond poinformował o braku planów dalszego rozwoju narzędzi XNA, przydatnym dla deweloperów gier na system Windows, konsolę Xbox 360 i mobilne platformy działające pod kontrolą Windows Phone. Jednocześnie zdementowane zostały plotki dotyczące końca DirectX.
Zestaw narzędzi XNA wykorzystywany jest często przez twórców niezależnych gier, ponieważ znacznie ułatwia i przyspiesza przebieg prac. Przy jego pomocy powstały m.in. takie tytuły, jak Bastion, Fez, Skulls of the Shogun czy Dust: An Elysian Tail. Czy wycofanie się Microsoftu z rozwoju XNA jest pierwszym zwiastunem końca gier indie na Xbox Live? Tak właśnie twierdzą deweloperzy, których opinie zebrał w artykule serwis CVG.

Microsoft zaprzeczył również plotkom, że zakończenie rozwijania XNA jest równoznaczne z porzuceniem prac nad DirectX. Jeden z przedstawicieli twórców Windowsa powiedział w rozmowie z serwisem Polygon, że ten popularny zestaw bibliotek wciąż ewoluuje, a firma nie przestanie w niego inwestować.
Jak wygląda praca z XNA możecie sprawdzić na dostępnych w sieci filmikach. Tu przedstawiamy przykładową instrukcję stworzenia prostej gry, udostępnionej przez użytkownika o nicku TheDarkJoker094:
- Microsoft
- DirectX
Komentarze czytelników
zanonimizowany891919 Junior
RafaSs <--- Masz rację, dziękuję za zwrócenie uwagi, podpis pod screenem zmieniony.
kaszanka9 Legend

Dokładnie ten sam screen jest na KŚ więc GOL po prostu skopiował screen od nich, blamaż na całej linii.
TAK NIE WYGLĄDA XNA, to jakiś edytor.
I nie dziwię się m$, choć szkoda, bo na windows to była dobra technologia, ale wp8 ma teraz directx więc m$ zostawi dla wp7 i 7.5/7.8 obecne xna, a od wp8 tylko directx dla gier, w sumie dobrze.
Kazioo Senator
Jedna z najbardziej udanych technologii Microsoftu, uznawana za jedno z najlepszych rozwiązań ten generacji gier i boom - do śmieci. Widać za dobre to było dla Microsoftu i nie chcieli zszargać swojej legendarnej opinii... ;P
Likfidator Senator
kaszanka9--> Nie porównuj DirectX z XNA, to zupełnie inne warstwy. DirectX udostępnia API pośredniczące między sterownikami sprzętu, a aplikacją. W efekcie piszesz kod wykorzystujący DirectX i nie obchodzi Cię, czy w komputerze jest karta NVidii, AMD, czy Intela, albo jaka karta dźwiękowa jest zainstalowana, albo mysz, klawiatura czy pad.
XNA to po prostu nakładka na DirectX mająca na celu ułatwić pisanie kodu. Jeszcze nie gotowy silnik, ale biblioteka, która ma już zaimplementowane podstawowe funkcje. Głównym celem XNA była przenośność kodu między Windows, a X360. Technologia ta była całkiem dobra i umożliwiła dotarcie twórcom niezależnym na X360. Jednak największą jej wadą było to, że kod napisany w XNA działał tylko na Windows i ewentualnie X360.
Twórcy niezależni nie mogą obecnie pozwolić sobie na ograniczenie do jednej tylko platformy. Powiem nawet więcej zarówno X360, PS3 i Wii U to najmniej atrakcyjne platformy dla małych deweloperów.
Tworząc grę niezależną wybiera się taką technologię, by raz napisany kod działał na Windows, Mac OS X, iOS i ewentualnie Android.
Dlatego też Unity3D praktycznie w całości przejęło rolę XNA. Silnik ten zapewnia gotowe środowisko do tworzenia gier, posiada darmową wersję na komputery i WWW, oraz w atrakcyjnej cenie licencje na iOS i Android. Jeśli gra na te platformy odniesie sukces, to można wykupić licencję Unity3D na X360, PS3, PSV i konsole Nintendo, by również na nie wydać grę.
kaszanka9 Legend

Likfidator
Chłopie, ale ja to wiem i nic nie porównuje, tak czy siak na wp8 jest tylko dx i koniec, tyle w temacie.
Unity to bubel, są darmowe rozwiązania dla gierek na telefony i pc, gdzie mamy o wiele większą kontrolę nad wydajnością gry, a w unity nie koniecznie i jeszcze płatnie.