Jeden ze znanych elektromarketów popełnił błąd, tworząc promocję -98% na iPada Air. Dopiero po prawie dwóch tygodniach zreflektowano się i wysłano do klientów informację o zwrocie produktu lub o zapłacie różnicy w cenie.
Obecnie mamy do czynienia z rozpoczynającym się przedświątecznym szałem zakupowym, który jest wzmacniany wyprzedażami, jak trwające wszędzie promocje Black Friday. Niektóre okazje są wyjątkowo dobre, jak w jednym z elektromarketów, w którym członkowie programu lojalnościowego dostali szansę na kupienie iPada Air w bardzo niskiej cenie. Ta wkrótce okazała się błędna, o czym po czasie poinformował sklep.
Media Markt działa w różnych częściach Europy i we Włoszech jest znany pod nazwą Media World. To właśnie tam 8 listopada rozesłano do członków programu lojalnościowego ciekawą ofertę. Jak podaje portal Wired, tablet można było kupić za 15 euro zamiast 879 euro. Niektórzy klienci skorzystali z okazji, zamawiając sprzęt do domu, a inni odebrali go ze sklepu.
Oferta mogła wyglądać na podejrzanie atrakcyjną, ale urządzenia były wydawane w sklepach stacjonarnych i nie pojawiły się sugestie, że coś może być nie tak. Dopiero w okolicy 20 listopada wyszło na jaw, że klienci mieli do czynienia z błędem po stronie sklepu. Zdradził to mail informujący o pomyłce i stawiający przed właścicielami iPadów Air dwie opcje:
Rozmawiając z Wired, rzecznik prasowy powołuje się na sytuację prawną we Włoszech i prawdopodobnie ma na myśli artykuł 1428 Kodeksu Cywilnego, który pozwala na unieważnienie umowy (w tym sprzedaży), jeśli błąd jest „istotny i rozpoznawalny dla drugiej strony”.
Sytuacja nie jest jednak tak oczywista, o czym mówił prawnik Massimiliano Dona. Jego zdaniem, zwłaszcza teraz, trudno rozpoznać, czy dana promocja jest wyłącznie błędem. Przez cały rok jesteśmy atakowani różnymi rabatami i akcjami promocyjnymi, których nasilenie obserwujemy w okresie Black Friday, a do tego w grę wchodzi fakt, iż oferta trafiła wyłącznie do członków programu lojalnościowego.
Trudno udowodnić komuś, że miał świadomość błędu, chyba że postanowił kupić kilka iPadów Air i od razu wystawił je na sprzedaż na portalach aukcyjnych. Na razie wydaje się, że sprawa stoi w miejscu. Nie wiadomo, czy wszyscy klienci zgodzą się na którąś z opcji Media World, czy może zignorują informację, co mogłoby skończyć się sprawą w sądzie.

Autor: Zbigniew Woźnicki
Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.