Literówka w kodzie gry przyczyną dziwnego zachowania AI w Civilization VI
Jeden z moderów Sid Meier's Civilization VI odkrył w kodzie gry kilka drobnych literówek, które, jak się okazuje, w niespodziewany sposób mogą wpływać na zachowanie AI. Za sprawą tego banalnego błędu wszyscy komputerowi przeciwnicy w irracjonalny sposób obierają priorytety rozwoju własnej cywilizacji.
Michał Kułakowski
Fani Sid Meier's Civilization VI od premiery gry w 2016 roku narzekają na słabe AI komputerowych przeciwników, które według nich zachowuje się wyjątkowo irracjonalnie i nierealistycznie. Jak się okazuje, jedną z przyczyn dziwnego zachowania liderów wrogich nacji może być prosta literówka w kodzie tytułu... Użytkownik forum Something Awful, piszący pod pseudonimem Straight White Shark, odkrył ją, przeglądając plik Leaders.xml. W pięciu liniach tekstu słowo „Yield” zostało błędnie zapisane jako „Yeild”. Komendy te określają priorytety, jakie liderzy nacji obierają względem rozwoju kultury, produkcji przemysłowej, pozyskiwania złota, prowadzenia badań naukowych oraz szerzenia religii. Do każdej z tych kategorii deweloperzy przypisali różne wartości liczbowe. Komputerowe cywilizacje domyślnie powinny przykładać więc największą wagę do produkcji oraz złota, a najmniejszą do wiary. Ponieważ wszystkie linie zostały jednak zapisane z błędem, który nie powtarza się w żadnym innym miejscu, wytyczne są najprawdopodobniej całkowicie ignorowane.
Fani wierzą, że za sprawą tego błędu, bez względu na cechy lidera oraz wybraną cywilizację, AI na równi traktuje wszystkie aspekty funkcjonowania państwa, nie zwracając uwagi na pozycję oraz posiadane zasoby. Straight White Shark oraz Serwis PC Gamer przeprowadzili testy, by sprawdzić, czy rzeczywiście wadliwe linie kodu mają wpływ na strategię komputerowych przeciwników. Jak się okazuje, po naprawie literówki i włączeniu symulacji kilku sesji gry, oponenci w zauważalny sposób pozyskiwali więcej złota oraz stawiali większą liczbę budynków, równocześnie generując mniej punktów wiary.
Niedługo po publikacji artykułu w PC Gamerze, Firaxis Games wysłało oświadczenie do redakcji witryny, w którym przeprasza za literówki i zobowiązuje się do ich usunięcia. Deweloperzy nie tłumaczą jednak, jakim cudem nie zostały one wykryte przez dwa ostatnie lata.
Zdajemy sobie sprawę z błędu, który został wykryty przez społeczność naszych fanów. Ma on niewielki wpływ na zachowanie komputerowego AI. (…) Dziękujemy wszystkim, którzy zwrócili nam uwagę na ten problem. W najbliższej poprawce gry zostanie on usunięty.
Warto dodać, że nie musimy czekać na kolejny oficjalny patch gry. W Warsztacie Steam pojawił się już mod naprawiający usterkę w kodzie.
- Recenzja gry Sid Meier’s Civilization VI
- Poradnik do gry Sid Meier’s Civilization VI
- Sid Meier’s Civilization VI na platformie Steam

Cywilizacja 6
Sid Meier's Civilization VI
Data wydania: 21 października 2016
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Kalendarz Wiadomości
Komentarze czytelników
premium476120 Pretorianin
I mam rozumieć że źle wpisana komenda nie powoduje wywalenia żadnego komunikatu o błędzie ?
Terefere85 Pretorianin
@Pilav
W tym sęk, że wszystko działa. Że nie do końca dobrze to inna sprawa, ale w takich wypadkach trudniej znaleźć problem - łatwiej by im było jakby AI nie działało wcale.
Druga sprawa, to to co pisałem w innym poście. Gość który to projektował pewnie robi już przy innej grze - tacy zarabiają dużo i są przenoszeni tam gdzie się to opłaca (czyli do produkcji nowych gier, a nie naprawiania błędów w starych pozycjach).
Tutaj bugfixami zajmują się pewnie najniżej opłacani goście w firmie, którzy często nie brali udziału w tworzeniu kodu i dlatego jest jak jest.
Cainoor Legend

Ja tez nie kupilem dodatku na premiere. Pierwszy raz od zawsze. Ale kupie ;)
Ariowit Centurion
Może mi ktoś powiedzieć, czy AI jeszcze produkuje masę misjonarzy i apostołów? Nie ukrywam jest to główną przyczyną że nie gram w szóstkę, a ostatniego dodatku nie kupiłem. Pierwszy raz od od czasów CIV 2
Pilav Generał

Łatwiej, jak np nie wyświetla się jakaś grafika czy coś ewidentnie nie działa - wtedy wiadomo gdzie szukać.
Z taką właśnie sytuacją mamy tu do czynienia. O ile postronny gracz nie wie czy gra działa tak jak to zakładał jej designer, o tyle sam projektant powinien zauważyć, że to co zaprojektował nie zostało zrealizowane.