Zachodni portal wykonał porównawcze testy wydajności identycznych zestawów komputerowych pracujących pod kontrolą dwóch różnych systemów operacyjnych. Wyniki w kilku przypadkach mogą budzić zainteresowanie.
Zajmujący się tematyką wolnego oprogramowania serwis Phoronix opublikował niedawno na swoich łamach wyniki interesującego testu, którego celem miało być porównanie wydajności dwóch wysokopółkowych kart graficznych pracujących pod kontrolą różnych systemów operacyjnych: Windowsa 11 oraz Ubuntu, popularnej dystrybucji Linuxa.
Testowanymi kartami były wydane pod koniec zeszłego roku modele RTX 4090 oraz RTX 4080. W czasie badań pracowały one w parze z high-endową platformą testową oraz pod kontrolą najnowszych sterowników dostępnych na danym systemie operacyjnym.
Wyniki przeprowadzone w kilku grach oraz benchmarkach okazały się miejscami zaskakujące.
Wśród programów używanych przez redaktorów serwisu do przeprowadzenia testów znalazły się gry Hitman 3 oraz Cyberpunk 2077. Co kluczowe dla tej historii – obie wspomniane gry nie posiadają natywnego wsparcia dla systemów Linux, a na Ubuntu uruchomione zostały przy pomocy oprogramowania Proton – warstwy kompatybilności rozwijanej przez firmę Valve służącej do „tłumaczenia” gier opartych na API DirectX do formy wspieranej przez systemy linuxowe.
Podczas testu Cyberpunka w rozdzielczości 1440p na ustawieniach Ultra, obie karty graficzne osiągnęły wyniki ok. 15% słabsze podczas pracy w systemie Ubuntu. Co ciekawe, w testach na ustawieniach High, różnica ta zmalała do zaledwie 5% w przypadku karty RTX 4090.
Testy gry CD Projekt Red w rozdzielczości 4K zaowocowały zbliżonymi rezultatami – różnicą w wydajności wynoszącą około 15% na korzyść Windowsa.
Ciekawsze okazały się jednak wyniki z Hitmana 3. W tym tytule, różnice w wydajności rosły proporcjonalnie do zwiększającej się rozdzielczości. O ile w 1440p zestaw pracujący pod kontrolą Ubuntu odstawał od Windowsowego odpowiednika zaledwie o 4%, tak w 4K przepaść ta rosła już do poważniejszych 14-15%
Kolejna seria testów przeprowadzona w benchmarkach Unigine Heaven oraz Unigine Superposition poskutkowała bardzo zbliżonymi wynikami w przypadku obu systemów operacyjnych. Powodów tego doszukiwać możemy się w tym, że wspomniane programy są natywnie wspierane zarówno przez Windowsa, jak i Linuxa. Obserwowalne różnice w wydajności powinny być zatem minimalne.
Głównym powodem nieco gorszych wyników w grach uruchamianych w systemie Ubuntu może być właśnie wspomniana wyżej warstwa kompatybilności Proton. Pomimo niewątpliwych zalet i użyteczności, wspomniany proces „tłumaczenia” API wymaga od komputera wykonywania dodatkowych obliczeń i działań wpływających na zwiększone obciążenia podzespołów, a w konsekwencji na zmniejszoną wydajność uruchomionego programu.
Niemniej jednak, relatywnie niewielkie różnice w wydajności obu zestawów napawają optymizmem w kontekście przyszłości grania na PC poza systemami Microsoftu.
Więcej:Stażyście kazano oddać wygranego RTX-a 5060. Zrezygnował z pracy zamiast się poddać
4

Autor: Adam Celarek
Grami interesuje się od najmłodszych lat. Absolwent filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie obronił pracę z zakresu ludologii. Pracę w GRY-Online.pl rozpoczął na początku 2023 roku. W redakcji pełni rolę autora poradników. Entuzjasta RPG-ów, nietuzinkowych gier indie oraz kompetytywnych tytułów e-sportowych (głównie bijatyk oraz gier MOBA). Poza grami interesuje się także papierowymi grami fabularnymi oraz karciankami kolekcjonerskimi. Miłośnik oldskulowej technologii i stylu retro.