Twórcy gry Warframe poinformowali, że zauważyli częste pojawianie się błędów na procesorach Intela 13. i 14. generacji.
Wczoraj informowaliśmy Was, że studio Alderon Games zarzuciło Intelowi produkcję wadliwych procesorów. Dokładniej chodzi o układy z 13. i 14. generacji. Według firmy czipy od „niebieskich”, po pewnym okresie użytkowania, stawały się bardzo awaryjne i nie gwarantowały stabilnej pracy. Jak się okazuje Alderon Games nie jest jedyną firmą, która zauważyła problemy z procesorami Intela. Kilka dni temu twórcy ze studia Digital Extremes, odpowiedzialni za grę Warframe, opublikowali wykres przedstawiający pojawianie się błędu związanego z plikiem nvgpucomp64.dll. Wynika z niego, że prawie 97% awarii występowała na komputerach wyposażonych układy „niebieskich”.

Powyższy wykres jasno ukazuje, że większość problemów dotyczyła procesorów 13. i 14. generacji. Wśród nich najbardziej awaryjne były najmocniejsze modele:
Użytkownicy tych procesorów byli odpowiedzialni za ponad 75% zgłoszeń. Jedynymi wyjątkami były układy i9 z końcówką KS. Jednak ciężko stwierdzić, czy były one mniej awaryjne, czy po prostu mniej osób z nich korzysta. Na wykresie nie pojawiły się żadne układy z serii i5 oraz i3, co może wskazywać, że problemy dotyczą jedynie mocniejszych czipów Intela.
Twórcy Warframe dość nieoczekiwanie mieli okazję dokładnie sprawdzić, co mogło wywoływać problemy, gdyż oprócz zgłoszeń graczy, jeden z pracowników również doświadczał awarii gry. Jego komputer był całkowicie nowy, więc nie mogło być mowy o nadmiernym zużyciu. Jak się okazało, rozwiązaniem błędu była aktualizacja BIOS-u. Niestety takie rozwiązanie nie jest uniwersalne, gdyż użytkownicy w komentarzach twierdzili, że u nich nie działa.
Jak możemy przeczytać w wypowiedzi jednego z pracowników studia, znanego pod pseudonimem Glen, błąd nie dotyczył bezpośrednio ich kodu. Wspomniany pilik nvgpucomp64.dll, jest składnikiem sterowników Nvidii. Niestety nie podano dokładnych informacji u ilu osób mogły wystąpić problemy. Firma miała otrzymać „setki” zgłoszeń.
Oprócz Digital Extremes i Alderon Games, problemy z działaniem dwóch ostatnich serii procesorów od Intela napotkała firma Epic Games, a dokładniej zespół odpowiedzialny za tworzenie narzędzi dla deweloperów Epic Games Tools. Według nich układy amerykańskiego giganta miały nie radzić sobie z obsługą programu Oodle, służącego do kompresji plików. Jako rozwiązanie problemu, programiści proponowali obniżenie mocy maksymalnej czipów i aktualizację BIOS-ów.
1

Autor: Kamil Cuber
Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a.