Dwóch ludzi ze studia Larian Games udzieliło ciekawych komentarzy na temat obecnej sytuacji rynku gier. Jeden wścieka się na opinie o śmierci gier singleplayer, podczas gdy inny pomstuje na brak wiary wydawców w sukcesy turowych RPG-ów.
Clair Obscur: Expedition 33, czyli debiutancka produkcja francuskiego studia Sandfall Interactive, okazała się wielkim przebojem, zbierając rewelacyjne recenzje i sprzedając się w ponad milionie egzemplarzy w raptem trzy dni od premiery. Sukces tej singleplayerowej produkcji oraz obecna sytuacja na rynku gier zachęciły do ciekawych komentarzy Swena Vincke i Michaela Douse’a ze studia Larian.
W rozmowie z serwisem GameSpot prezes studia Larian stwierdził, że ostatnio od wielu wpływowych osób z branży usłyszał opinie, że gry singleplayer „umarły”. Doprowadza to Swena Vincke do szalonej frustracji, gdyż takie podejście grozi zmniejszeniem puli środków, które są inwestowane w produkcje dla pojedynczego gracza, a jeśli ta stanie się zbyt mała, to takie produkcje będą tworzone zbyt rzadko i wtedy autentycznie mogą zacząć „umierać”.
Swen Vincke nie ma nic przeciwko grom multiplayer i przyznaje, że wielkie przeboje w tej kategorii, w których użytkownicy masowo korzystają z mikropłatności, potrafią zarobić więcej, niż typowe produkcje singleplayer, ale to wcale nie oznacza, że na rynku nie ma miejsca na gry dla samotnych graczy i ignorowanie tego segmentu jest fatalnym pomysłem. Zwłaszcza, że Baldur’s Gate 3 pokazało, że produkcje tego typu mogą dużo zarobić nawet przy wysokich budżetach.
Z kolei Michael Douse stwierdził, że bardzo trudno jest przekonać wydawców i inwestorów z branży, że gry z turowym systemem walki mają potencjał, aby osiągać wysokie wyniki sprzedaży.
Trudno się nie zgodzić z Douse’em. W ostatnich latach wielokrotnie dostawaliśmy turowe RPG-i, które sprzedały się bardzo dobrze. Poza wspomnianymi Baldur’s Gate 3 oraz Clair Obscur: Expedition 33 wystarczy wymienić takie tytuły, jak Persona 5, Metaphor: ReFantazio, Yakuza: Like a Dragon czy Like a Dragon: Infinite Wealth. Raz za razem gracze pokazują, że lubią turowe RPG-i, a mimo to ta wiadomość jakoś nie potrafi przebić się do świadomości wielu inwestorów i wydawców.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
1

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.