GTA 5 Enchanced stało się jeszcze realistyczniejsze - dzięki nowym ustawieniom ray tracingu
Mimo upływu ponad dekady od premiery, Grand Theft Auto V wciąż otrzymuje istotne ulepszenia techniczne, co potwierdza najnowsza aktualizacja oznaczona numerem 1.71. Wprowadza ona dla posiadaczy wersji Enhanced na PC, dwie nowe opcje ray tracingu, które znacząco podnoszą jakość wizualną wirtualnego świata.

Mimo upływu lat, Rockstar Games nie przestaje rozwijać swojego Grand Theft Auto V. Najnowsza aktualizacja, oznaczona numerem 1.71 dla wersji Enhanced, wprowadza znaczące ulepszenia w maksymalizacji oprawy graficznej, która czyni Los Santos jeszcze bardziej realistycznym.
Nowe oblicze ray tracingu
Aktualizacja 1.71 wprowadza dwie kluczowe nowości w zakresie ray tracingu, które znacząco wpływają na jakość grafiki.
Pierwsza z nich to ulepszona opcja odbić opartych na śledzeniu promieni w wysokiej rozdzielczości. Teraz pozwala ona na generowanie znacznie ostrzejszych i bardziej szczegółowych odbić na wszystkich refleksyjnych powierzchniach – od karoserii samochodów po witryny sklepowe. Różnica w jakości jest widoczna gołym okiem.
Drugim nowym ustawieniem jest dodatkowy promień odbicia dla globalnego oświetlenia opartego na śledzeniu promieni (RTGI). To bardziej subtelna zmiana, która poprawia jakość oświetlenia pośredniego. Dzięki niej światło w grze zachowuje się bardziej naturalnie, odbijając się od różnych powierzchni i docierając do miejsc, które wcześniej były nienaturalnie zaciemnione.
Co jeszcze w aktualizacji?
Oprócz ulepszeń graficznych, łatka 1.71 wprowadza również nową zawartość do GTA Online. Gracze mogą teraz zarządzać nowymi biznesami związanymi z praniem pieniędzy, a także zakupić siedem nowych pojazdów, w tym Överflöd Suzume czy Dewbauchee Rapid GT X. Pojawiły się również nowe misje, ulepszenia w rozgrywce i aktualizacje dla subskrybentów GTA+.
Reakcje społeczności
Wprowadzone zmiany wywołały ożywioną dyskusję w Internecie. Wielu graczy chwali Rockstar za dalsze wsparcie dla GTA V i docenia widoczną poprawę grafiki. Niektórzy jednak podchodzą do nowości z rezerwą, zwracając uwagę na potencjalne problemy z wydajnością, zwłaszcza na słabszych komputerach.
Część społeczności obawia się również, że tak zaawansowane efekty graficzne mogą wyglądać nienaturalnie. Szczególnie dużo kontrowersji wzbudziła kwestia odbić na białej farbie samochodowej, która według wielu graczy zaczęła przypominać lustro, co odbiega od rzeczywistości. Jeden z użytkowników Reddita podsumował to w ten sposób:
Czy to wygląda fajnie? Tak. Czy obiekty w prawdziwym świecie tak wyglądają? Wcale nie.
Podobne odczucia wzbudziła również maszyna z gumami do żucia:
Inni gracze są jednak zachwyceni nowymi możliwościami, podkreślając, że ray tracing to przyszłość gier wideo:
Ludzie w dzisiejszych czasach nienawidzą postępu technologicznego. A może zawsze tak było. Z jakiegoś powodu gracze myślą, że są bardziej obeznani z technologią niż przeciętna osoba, ale przeciętny gracz tak samo boi się nowej technologii (RT, AI, VR, itp.)
– oznajmia VerledenVale.
Co to oznacza dla GTA VI?
Ulepszenia w GTA V mogą być również wskazówką, czego możemy się spodziewać po nadchodzącym Grand Theft Auto VI. Analitycy z Digital Foundry już wcześniej sugerowali, że nowa odsłona serii będzie intensywnie wykorzystywać technologię RTGI, co może przełożyć się na niezwykle realistyczną oprawę graficzną, ale jednocześnie stanowić duże wyzwanie dla konsol obecnej generacji. Niewykluczone, że GTA VI będzie działać na nich jedynie w 30 klatkach na sekundę, aby zapewnić najwyższą jakość wizualną.