Gry-usługi najlepszą opcja dla deweloperów i graczy? Współtwórca Halo i Destiny stawia na długoterminowość

Jon Tung (Halo 3, Ralo: Reach, Destiny) uważa, że gotowe, „zapudełkowane” gry w pełnej cenie wymuszają na twórcach podejmowanie decyzji niekorzystnych dla graczy i deweloperów.

Jakub Błażewicz

Komentarze

Gry-usługi najlepszą opcja dla deweloperów i graczy? Współtwórca Halo i Destiny stawia na długoterminowość, źródło grafiki: Theorycraft..
Gry-usługi najlepszą opcja dla deweloperów i graczy? Współtwórca Halo i Destiny stawia na długoterminowość Źródło: Theorycraft..

Gry-usługi to najlepsze rozwiązanie tak dla twórców, jak i graczy. Tak twierdzi Joe Tung, współzałożyciel studia Theorycraft, które zrzesza weteranów Riot Games i Blizzarda. Pierwszym projektem zespołu jest gra MOBA Supervive (do wczoraj znane pod roboczym tytułem Project Loki).

Tung, który nadzorował prace m.in. nad Halo 3, Halo: Reach oraz Destiny, od lat nie był fanem modelu „zapudełkowanego produktu za 60 dolarów” (teraz już raczej 70 dol.). Jak twierdzi, w takim przypadku twórcy skupiają się na sprzedaniu jak największej liczby kopii w ciągu pierwszych 48 godzin.

Jednym z efektów tego były, jak sam przyznał, decyzje podjęte przez jego w trakcie pracy w Bungie, które nie były w interesie graczy. Przyznał też, że wiele wersji demo pokazywanych na targach E3 (niekoniecznie jego byłego zespołu, choć ten też ma swoje na sumieniu) było – mówiąc delikatnie – „bzdurnym vaporware”, które nie miały wiele wspólnego z faktycznym stanem gry.

Dlatego od razu postanowił, że wraz z nowym studiem będzie chciał tworzyć darmowe gry-usługi. Te bowiem pozwalają skupić się na długoterminowych decyzjach i tym, co najlepsze dla graczy.

Jedną z ogromnych zalet modelu gier jako usług jest to, że możesz stawiać długoterminowość, możesz myśleć w dłuższej perspektywie, w kategoriach tego, co jest najlepsze dla gracza i jak to się pokrywa z tym, co jest najlepsze dla firmy. Myślę, że pozwala to podejmować dużo, dużo, dużo lepsze decyzje.

Tung bynajmniej nie jest jedynym deweloperem, który dostrzega zalety gier-usług – o ile są zrobione dobrze i nie naciągają graczy na kupowanie skórki po zapłaceniu 70 dolarów. Takiego zdania był Johan Pilestedt ze studia Arrowhead Game Studios. Oczywiście Helldivers 2 nie jest tytułem free-to-play, ale też nie kosztuje tyle, co wiele produkcji AAA – także te, które mają wbudowane mikropłatności.

2

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Oryginalny Resident Evil zadebiutował w serwisie GOG.com z pożądanymi ulepszeniami

Następny
Oryginalny Resident Evil zadebiutował w serwisie GOG.com z pożądanymi ulepszeniami

Były szef Sony uważa, że streaming gier nie wyprze konsol. Beznadziejny Internet wciaż hamuje „Netflixa do gier”

Poprzedni
Były szef Sony uważa, że streaming gier nie wyprze konsol. Beznadziejny Internet wciaż hamuje „Netflixa do gier”

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl