Gry na Nintendo Switch 2 zaskoczą jeszcze lepszą wydajnością? Kluczem ma być odchudzony system
Według przecieków, system operacyjny konsoli Switch 2 może w przyszłości zużywać mniej zasobów, zostawiając więcej mocy dla gier – choć nie wiadomo, kiedy miałoby to nastąpić.

Wydajność nowej konsoli Nintendo Switch 2 może pozytywnie zaskoczyć graczy – i to nie tylko za sprawą nowych podzespołów, ale również przyszłej, potencjalnej optymalizacji systemu operacyjnego. Według nieoficjalnych doniesień, Nintendo wyznaczyło sobie za cel scenariusz, w którym system rezerwowałby znacznie mniej zasobów. To mogłoby przełożyć się na więcej mocy, z której skorzystają twórcy gier (via Wccftech).
Mniej zasobów dla systemu, więcej dla gier?
Takie informacje pojawiły się na forum Famiboards, gdzie użytkownik MattAgain – znany w społeczności m.in. z wcześniejszych przecieków związanych z branżą gier – podzielił się nieoficjalnymi szczegółami na temat środowiska deweloperskiego nowej konsoli. Według jego relacji, deweloperzy mają teraz dostęp do większej ilości zasobów konsoli, takich jak rdzenie procesora i pamięć RAM, w porównaniu z wcześniejszym środowiskiem programistycznym.
Co jednak najważniejsze, leaker twierdzi, że celem Nintendo jest zredukowanie zapotrzebowania systemu operacyjnego Switcha 2 do zaledwie jednego rdzenia CPU oraz 2 GB pamięci RAM. Dla porównania, w obecnych wersjach środowiska SDK zarezerwowane są dwa rdzenie procesora i 3 GB RAM-u – co zostało wcześniej potwierdzone przez kanał Digital Foundry. Niewiadomo jednak, kiedy i czy w ogóle taka zmiana będzie miała miejsce.
Co to oznacza?
Taka optymalizacja może oznaczać realne korzyści dla twórców gier. Deweloperzy zyskają więcej mocy do wykorzystania, co może przełożyć się na lepszą jakość grafiki, wyższą płynność rozgrywki czy bardziej zaawansowaną fizykę w grach tworzonych na nową konsolę. Co istotne, nawet w aktualnej formie Nintendo Switch 2 potrafi uruchamiać bardzo wymagające tytuły. Przykładem jest Cyberpunk 2077, który – jak wynika z dostępnych materiałów – działa na konsoli zaskakująco dobrze – przy czym bez problemu „poradził” sobie ze Steam Deckiem.
Trzeba jednak podkreślić, że mówimy o niepotwierdzonych planach – i to takich, które mogą się zmienić lub w ogóle nie zostać zrealizowane. Ograniczenie zasobów dla systemu operacyjnego mogłoby pojawić się po premierze, w jednej z aktualizacji, lub też pozostać jedynie koncepcją.
Nintendo Switch 2 zadebiutuje 5 czerwca 2025 roku. Na więcej oficjalnych informacji na temat nowej konsoli – w tym tego, czy system rzeczywiście będzie w przyszłości tak lekki – prawdopodobnie przyjdzie nam jeszcze poczekać.