Graven miał być godnym spadkobiercą cyklu Hexen. Po wydaniu wersji 1.0 oczywistym jest jednak, że tego celu twórcom nie udało się zrealizować.
Wczoraj dobiegł końca trwający prawie trzy lata wczesny dostęp Graven, czyli osadzonej w klimatach fantasy pierwszoosobowej gry akcji zainspirowanej cyklem Hexen, w tym zwłaszcza wydaną w 1996 roku drugą częścią tej serii.
Naszą recenzję gry Graven – autorstwa Darka „DM-a” Matusiaka – znajdziecie poniżej.
Niestety wersja 1.0 produkcji nie została przyjęta ciepło.
Dosyć słabe są również recenzje mediów branżowych – według serwisu OpenCritic Graven posiada średnią ocen na poziomie 64%. Poniżej przytaczamy przykładowe noty:
Generalnie recenzenci chwalą grafikę i klimat. Krytykowany jest za to stan techniczny, słaba fabuła oraz fakt, że choć gra łączy mechanizmy strzelanek, RPG-ów akcji oraz przygodówek, to w żadnej z tych kategorii nie oferuje niczego szczególnego.
Wydawca nie ułatwił twórcom życia
Wydaje się, że część z problemów gry, zwłaszcza tych technicznych, można było przezwyciężyć, gdyby twórcy mieli więcej czasu na dopracowanie produkcji. Dlatego zastanawia nas, ile z tej porażki należy zaliczyć na konto grupy Embracer. Koncern przeprowadził w grudniu ubiegłego roku duże zwolnienia w tworzącym Graven studiu Slipgate Ironworks (z pracą pożegnał się m.in. główny projektant poziomów Chris Holden), jak również w będącej wydawcą gry firmie 3D Realms, a potem zdecydował o kolejnych redukcjach na początku tego roku.
Na razie Graven dostępny jest wyłącznie na PC. Tytuł można kupić w serwisach Steam i GOG.com za 93,06 złotych oraz w Epic Games Store za 109,49 zł. Cena w dwóch pierwszych sklepach jest promocyjna, obniżona o 15% z okazji premiery. Oferta pozostanie ważna do 30 stycznia.
W dalszych planach są wersje na konsole Xbox One, Playstation 4, Nintendo Switch, Xbox Series X, Xbox Series S oraz PlayStation 5.
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
GRYOnline
Gracze
Steam
4

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.