Gracze STALKER 2 rozliczyli deweloperów z obietnic złożonych przed premierą. W niektórych przypadkach to prawdziwa apokalipsa

Fani przypominają, jak według obietnic twórców miał wyglądać STALKER 2 na premierę. Niesmak względem systemu A-Life wciąż jest duży.

Zuzanna Domeradzka

Gracze STALKER 2 rozliczyli deweloperów z obietnic złożonych przed premierą. W niektórych przypadkach to prawdziwa apokalipsa, źródło grafiki: GSC Game World.
Gracze STALKER 2 rozliczyli deweloperów z obietnic złożonych przed premierą. W niektórych przypadkach to prawdziwa apokalipsa Źródło: GSC Game World.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl zadebiutował pod koniec zeszłego roku i mimo całkiem dużej popularności, jaką zdobył (na premierę na Steamie w tytuł grało ponad 120 tys. osób jednocześnie, a aktualnie Zonę regularnie eksploruje średnio kilka tysięcy graczy naraz), to został dość średnio przyjęty. Chociaż w dniu premiery produkcję studia GSC Game World trapiły głównie problemy z optymalizacją, to nawet teraz, po kilku miesiącach i aktualizacjach wprowadzających poprawki, drugi S.T.A.L.K.E.R. jest krytykowany przez wielu fanów.

Na niedotrzymane przez deweloperów obietnice zwrócił niedawno uwagę youtuber posługujący się pseudonimem ZoneSlug – po odzewie, jaki wywołał jego materiał, można zauważyć, że nadal masa graczy jest niezadowolona ze stanu S.T.A.L.K.E.R.-a 2. Większość zniesmaczonych fanów sądzi wręcz, że tytuł powinien był najpierw ukazać się we wczesnym dostępie, a nie jako niedokończona produkcja za pełną cenę.

Najważniejsze problemy gry, których nawarzyli sobie sami jej twórcy, ZoneSlug wypunktował w swoim materiale (poniżej). Jedną z większych bolączek jest ogólny klimat S.T.A.L.K.E.R.-a 2, który na pierwszych zwiastunach dobrze oddawał ponurą Zonę, ale w praktyce w zasadzie go nie ma – brakuje tej nieco mrocznej, niepokojącej atmosfery w wielu momentach.

Znacznie poważniejszym zarzutem aniżeli nie do końca adekwatny nastrój czy nawet systemu destrukcji otoczenia, który okazał się znacznie mniej zaawansowany, niż miał być, jest sztuczna inteligencja. Wydaje się, że najwięksi fani wciąż mają za złe deweloperom, iż nie dotrzymali obietnic względem konkretnych mechanik. Przypomnijmy bowiem, że na samym początku S.T.A.L.K.E.R. 2 był promowany przede wszystkim zaawansowanym systemem A-Life 2.0, mającym symulować realistyczne zachowania wszystkich postaci niezależnych w grze. Po premierze okazało się, że nie działa on tak, jak powinien (a raczej: jak zapowiadali twórcy).

Mimo poprawek, które deweloperzy wprowadzili względem A-Life w ramach pierwszych większych aktualizacji, fani wciąż nie są zadowoleni z tego, jak funkcjonuje ów system. Najbardziej rozczarowuje chyba zachowanie sztucznej inteligencji, która według materiałów promocyjnych miała „szukać” gracza na podstawie pewnych wskazówek. Dzięki moderom wiemy jednak, że NPC od zawsze byli zaprogramowani tak, aby znać lokalizację głównego bohatera i za nim podążać. To, że wrogowie „widzą” gracza nawet przez ściany, stoi w opozycji do tego, co w zapowiedziach mówili twórcy o zdolności śledzenia posiadanej przez AI.

Zachowanie sztucznej inteligencji to jedna z największych wad S.T.A.L.K.E.R.-a 2, a studio GSC Game World wciąż ma dążyć do jego ulepszenia w kolejnych łatkach. Nie wiemy jednak, czy deweloperzy ostatecznie dostarczą doświadczenie chociaż zbliżone do tego obiecywanego przed premierą, oparte na „faktycznie myślących” NPC-ach czy realistycznie zachowujących się członkach poszczególnych frakcji, którzy różnią się stylem walki. Na tę chwilę gracze wciąż donoszą, że wrogowie używają bardzo podobnych taktyk i korzystają z niemalże identycznych wzorców.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 20 listopada 2024

Informacje o Grze
6.5

GRYOnline

6.2

Gracze

8.1

Steam

7.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2025-04-01
08:44

getsugat Chorąży

W jaki sposób gracze rozliczyli twórców gry? Kupując ok. 1.5 mln kopii?

Komentarz: getsugat
2025-04-01
10:29

huberto9999 Junior

Panowie,

Downgrady zawsze były i będą. Znajdźcie mi chociaż jeden gameplay rok przed premierą który odzwierciedla finalny wygląd gry... NIE MA TAKIEGO. Ubisoft to doskonały przykład haha
Nigdy nie wierzcie w to co widzicie. NEVER PREORDER!

Komentarz: huberto9999
2025-04-01
15:19

stud3nciq Pretorianin

GSC wzięło od graczy pieniądze obiecując coś czego ostatecznie nie dowieźli. Jak to nazwać jeśli nie oszustwem i/lub złodziejstwem?

- A-Life nie było i nadal nie ma - jest tylko debilna proteza która losowo wrzuca NPCów do gry. I to w dodatku NPCów-zombie, nie wykonują oni żadnej pracy ani nie mają konkretnego celu. Wygląda to lepiej niż na początku gdy skrypt wrzucał grupę bandytów prosto za plecy albo spawnował żołnierzy na posterunku w nieskończoność - ale dalej wyraźnie widać że to proteza. Potwory nadal nie prowadzą "własnego życia" tylko pojawiają się w czarodziejski sposób w ściśle oskryptowanych miejscach.
- sztuczna Głupota NPCów nadal głupieje, blokują się w drzwiach, raz nie dostrzegają gracza stojącego obok, a zaraz potem przeciwnie - przejawiają zdolności paranormalne. W trakcie strzelaniny potrafią iść do pomieszczenia obok i ustawić się TYŁEM xD Niektórzy mają po kilka apteczek, ale nigdy ich nie używają. Hordy szczurów nie potrafią przejść przez wielką dziurę w ścianie i blokują się na prostych przeszkodach.
- interfejs jest nadal zwalony i nie daje graczowi podstawowych informacji typu poziom głodu, pragnienia i zmęczenia.
- latarka dalej świeci jak lampa naftowa (za to przeciwnicy świetnie widzą nas bez niej i ostrzeliwują spoza zasięgu swiatła).
- noktowizora nie ma. Lornetek zresztą też nie ma. Tak samo jak zestawów do naprawy stroju/wyposażenia.
- nadal nie ma przycisku "szybki rzut granatem".
- balans broni nadal jest umowny i oderwany od realiów.
- problemy z udźwigiem dalej są sztuczną przeszkodą rzucaną graczowi pod nogi.
- anomalie nadal są przyspawane do podłoża i nie przesuwają się po emisjach.

Ogólnie - nic się nie zmieniło. Nowym graczom może się to spodobać, ale fani serii mają pełne prawo czuć się oszukani.

Komentarz: stud3nciq
2025-04-03
05:31

lewy69100 Legionista

Jakie znowu alife 2.0, tam nic takiego nie bylo, przeciwnicy spawnowali sie 3metry za plecami i ostatecznie to sprawilo ze przestalem grac w to gowno

Komentarz: lewy69100
2025-04-08
14:04

Wilku112 Legionista

Wiedziałem, że tak będzie - okres honeymoon'u minął i w końcu gracze, którzy wcześniej byli "ślepi" zaczynają zauważać wszystkie błędy i kłamstwa twórców.

Prawda jest taka, że S2 to kaszanka i nie dorasta do pięt Trylogii Stalkera lub do ich modów.

Komentarz: Wilku112

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl