Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 16 lipca 2020, 13:58

autor: Aquma

Ghost of Tsushima – gracz przeszedł grę w 50 godzin i odpowiedział na pytania

Jeden z recenzentów, który miał okazję zagrać w Ghost of Tsushima, poinformował, jak dużo czasu zajęło mu przejście gry i odpowiedział na szereg innych pytań na temat nowej produkcji studia Sucker Punch Productions.

Ghost of Tsushima – gracz przeszedł grę w 50 godzin i odpowiedział na pytania - ilustracja #1
Ghost of Tsushima zadebiutuje już jutro.

W SKRÓCIE:

  1. przejście Ghost of Tsushima zajmuje około 50 godzin (mowa o 100% zawartości, główny wątek to zabawa na ~20 godzin), choć dużo zależy tu od stylu gry;
  2. w grze można znaleźć około piętnastu różnych pancerzy;
  3. niektóre sekcje skradankowe są wymagane do przejścia gry – są też takie misje, w których nie można dać się zauważyć lub nie wolno zabijać;
  4. fabuła jest solidna, ale nie stanowi największego atutu gry;
  5. świat jest duży, zróżnicowany i można eksplorować go bez nadmiernego wspierania się mapą (wystarczy uważne obserwowanie otoczenia);
  6. walka wręcz wypada lepiej od skradania się.

Jeden z graczy, który miał już okazję zagrać w Ghost of Tsushima (jest recenzentem), założył na forum Reddit wątek, w którym odpowiada na przeróżne pytania na temat tej produkcji. Dotyczą one m.in. fabuły gry (bez spoilerów), jej długości, dostępnych pancerzy i przedmiotów kosmetycznych, a także lokacji czy systemów walki i skradania się.

W związku z tym, że ostatnio również przeszedłem tę produkcję w ramach obowiązków zawodowych, w niektórych miejscach pozwoliłem sobie dodać ramki z informacjami od siebie. Gdybyście mieli jakieś pytania, na które nie znajdziecie odpowiedzi ani w tej wiadomości, ani w obszernej recenzji autorstwa Czarnego Wilka, to zadajcie je w komentarzach – postaram się na nie odpowiedzieć.

Fabuła, zadania i rozmiar gry

Czy historia była dla ciebie przyjemna? Zdaniem wielu recenzentów była „meh” (nijaka, nie warta uwagi – przyp. red.).

Myślę, że główny wątek jest przyjemny. Wywołuje to odpowiednio epickie uczucie grania bohaterem, który powoli staje się sławny i pokonuje złoczyńców. Niektóre z pozostałych historii już nie są tak dobre. Na przykład misje poboczne od postaci bez imion, które są bardzo typowe.

Czy misje poboczne są warte zapamiętania? Czy płakałeś albo czułeś mocne emocje w jakimkolwiek momencie gry?

Główne misje poboczne są warte zapamiętania. Te, które dają ci ważne postacie drugoplanowe. Nie płakałem ani nic takiego, ale są chwile, które są satysfakcjonujące lub mają pewną wagę, w sensie emocjonalnym.

Ile czasu zajmuje przejście gry na 100%? Jak dużo czasu zajęło ci ukończenie wszystkich misji głównych i pobocznych?

Około pięćdziesięciu godzin. Nie ma licznika, więc mogę tylko zgadywać. Te pięćdziesiąt godzin to do osiągnięcia 100%.

Robiłem wiele rzeczy pobocznych, więc naprawdę trudno powiedzieć (ile zajmuje sam główny wątek – przyp. red.). Jeśli zrobicie tylko główną ścieżkę, to założę się, że możecie przejść grę w około 20 godzin. Kiedy skończyłem fabułę, miałem zrobione tak wiele, że było to pewnie w okolicach 50 godzin.

Wątek fabularny Ghost of Tushima to bardzo klasyczna historia samurajska – nie znajdziecie tu niczego szczególnie zaskakującego, ale jest pełno smaczków, które ucieszą fanów konwencji. Całość jest też zaprezentowana po mistrzowsku i charakteryzuje się świetnym klimatem. Nie jest to opowieść, którą zapamiętacie na lata, ale nie rozczarowuje. Podobnie jest z zadaniami pobocznymi, a w szczególności rozbudowanymi wątkami związanymi z ważnymi postaciami niezależnymi, które ciągną się przez praktycznie całą grę. Jeśli chodzi o emocje – jest jeden moment w grze, który naprawdę mnie zasmucił i przyznam, że wręcz trochę mnie to zaskoczyło.

Szacuję, że spędziłem przy tej grze jakieś 60-70 godzin, ale grałem na najwyższym poziomie trudności, chłonąłem klimat i rzadko korzystałem z szybkiej podróży.

Eksploracja, system walki i skradania się

Jak wiele jest wymaganych do przejścia sekcji skradankowych? Wiem o co najmniej jednej. Czy są jakieś fragmenty, w których wykrycie wiąże się z natychmiastową porażką?

Nie znam dokładnej liczby (wymaganych sekcji skradankowych – przyp. red.). Co najmniej kilka. Jest też trochę pobocznych. Tak, są też misje, w których wymaganiem jest, by cię nie dostrzeżono. Jest ich tylko kilka.

Czy można przenosić i chować ciała? Czy w grze jest klasyczny strój wojownika ninja?

Nie można i nie ma. Ale jest coś zbliżonego (mowa o ubraniu Ducha, które widać na trailerach – przyp.red.).

Jak zróżnicowany jest świat gry? Czy eksplorowanie mapy było „immersyjne”?

Powiedziałbym, że dość zróżnicowane, ale w granicach rozsądku i w zgodzie z settingiem. Jeśli zechcesz, może być super immersyjnie. W zasadzie możesz grać tylko podążając za wizualnymi wskazówkami, dzięki którym odnajdujesz kluczowe miejsca na mapie. Nadal jest kilka rzeczy związanych z aktywacją zadań i znaczników, ale jest wiele takich, których robić nie musisz.

Czy skradając się można być kreatywnym w używaniu różnych narzędzi?

Tak. Nie ma tu niczego, czego nie widzieliście w innych grach, ale jest trochę gadżetów, którymi można się pobawić.

Ghost of Tsushima – gracz przeszedł grę w 50 godzin i odpowiedział na pytania - ilustracja #2
Skradanie się czasem jest wymagane, ale na ogół nie stanowi wielkiego wyzwania.

Czy gadżety są zróżnicowane? Czy są jakieś, które są OP (zbyt silne – przyp. red.), czy wszystko zależy od sytuacji?

Zróżnicowanie wrogów jest dość standardowe i opiera się na odmiennych broniach i umiejscowieniu na mapie. Większość gadżetów jest dość OP, ponieważ mają one dawać Jinowi przewagę nad grupami przeciwników.

Czy Jin ma miejsce, które może nazwać domem?

Nie w rozumieniu bazy (w grze nie ma odpowiednika mieszkania z GTA czy obozu z RDR, ale są wioski / huby przypominające bardziej to, co znamy z gier RPG – przyp. red.)

Czy są przypadkowe starcia 1 vs 1? Coś w stylu przypadkowych walk z bossami?

Tylko pojedynki, które są oskryptowanymi wydarzeniami. Będziecie wiedzieli, kiedy się zaczną.

Czy wolałeś styl gry Ducha czy samuraja?

Samuraja. Wyzywanie grup wrogów i zabijanie wszystkich na raz było super. Skradanie się jest znacznie prostsze.

Ghost of Tsushima – gracz przeszedł grę w 50 godzin i odpowiedział na pytania - ilustracja #3
Walki często możemy zaczynać od prowokacji.

Większość sekcji skradankowych nie jest zbyt trudna – raczej nie musicie się ich obawiać, nawet jeśli na ogół nie gracie w tego typu tytuły. Pamiętam tylko jeden moment, który sprawił mi pewne problemy (wymagał uważnego przemyślenia podejścia). Jest kilka misji, w czasie których Duch nie może zostać zauważony, a także jedna, w której nie wolno zabijać strażników.

Gadżety są dość zróżnicowane i bywają naprawdę potężne – do tego stopnia, że czasem można odnieść wrażenie, że dają Jinowi zbyt dużą przewagę (szczególnie na początku gry). Jednak przeciwnicy też szybko zaczynają stosować nowsze sztuczki i bronie, co zmusza gracza do częstszego korzystania z pełnego repertuaru możliwości.

Co do pojedynków – zdarzają się „przypadkowe” starcia 1 na 1 z bossami w niektórych mongolskich obozach, ale wygląda to tak, że najpierw robicie kilka innych rzeczy w danym miejscu, a potem jest końcowa walka z bossem. W grze jest też mechanika prowokacji – często można rozpocząć starcie z daną grupą wrogów wyzywając ich i zabić jednego lub kilku pojedynczym ciosem miecza (obserwujemy to wszystko w efektownym, filmowym spowolnieniu, a potem gra wraca do normy i z pozostałymi przeciwnikami walczymy normalnie)

Wygląd, ekwipunek i przedmioty kosmetyczne

Jak wiele pancerzy jest w grze?

Około 15 zestawów obejmujących klatkę piersiową, ręce i nogi. Ale jest też wiele kapeluszy, opasek i masek, które można z nimi połączyć.

Czy można zmienić wygląd aktualnie noszonego sprzętu tak, aby wyglądał jak inny? Przykładowo nosić masywną zbroję, ale wyglądającą jak ubranie ninja?

Nie ma żadnej opcji transmogryfikacji. Mam nadzieję, że ją dodadzą.

Ghost of Tsushima – gracz przeszedł grę w 50 godzin i odpowiedział na pytania - ilustracja #4
Jednym z dostępnych pancerzy jest zbroja Ducha, którą znamy z trailerów.

Czy można zmienić fryzurę albo zapuścić brodę?

Nie można.

Komfort gry i wydajność

Czy ta gra powoduje, że wentylator (PS4 – przyp. red.) przechodzi w tryb silnika rakietowego (chodzi o to, czy konsola jest głośna – przyp. red.)?

Konsola była głośna praktycznie przez cały czas. Wydajność była w porządku. Żadnych problemów z ładowaniem się obiektów (pop-inem – przyp. red.). Zasięg widzenia był dobry.

Niektóre gry wywołują u mnie chorobę lokomocyjną. Oglądając materiały zauważyłem, że kamera trzęsie się przy ruchu. Czy można to wyłączyć?

Nie zauważyłem, by kamera się trzęsła, ani niczego podobnego, co odbiegałoby od standardów typowych dla gry wideo. Ale nie mogę definitywnie stwierdzić, jak zareagujesz na grę.

Grałem na PS4 Pro z włączonym trybem wydajności i gra sprawiała w nim wrażenie idealnie płynnej – nie zdarzył się żaden moment, w którym zauważyłbym jakiś spadek wydajności. Niestety, koledzy, którzy przechodzili Ghost of Tsushima na bazowej wersji PS4 donosili o pewnych problemach z liczbą fps w niektórych momentach.

  1. Ghost of Tsushima – strona oficjalna
  2. Recenzja Ghost of Tsushima – wspaniałe pożegnanie PS4