e-TOLL denerwuje kierowców, zamiast ułatwiać życie

Uruchomienie systemu e-TOLL na niektórych odcinkach polskich autostrad nie obywa się bez problemów. Użytkownicy skarżą się na usterki techniczne i skomplikowanie aplikacji.

futurebeat.pl

Arkadiusz Strzała

e-TOLL denerwuje kierowców, zamiast ułatwiać życie.
e-TOLL denerwuje kierowców, zamiast ułatwiać życie.
W SKRÓCIE:
  • użytkownicy nie są zadowoleni z aplikacji e-TOLL PL – w ich opinii jest skomplikowana w konfiguracji i sprawia techniczne problemy;
  • alternatywa, czyli e-TOLL PL Bilet, to namiastka realiów masowej komunikacji we własnym samochodzie.

1 grudnia na niektórych odcinkach autostrad w Polsce wyłączono punkty opłat, zamiast tego obowiązywać na nich zaczął system e-TOLL. Teoretycznie wszystko idzie w dobrym kierunku – zwiększenia wygody kierowców, informatyzacji ruchu drogowego. W praktyce wygląda to zbyt dobrze. Z obsługą aplikacji e-Toll nie radzą sobie użytkownicy, sam program sprawia techniczne problemy, a alternatywnej możliwości wykupu biletu brakuje funkcjonalności.

e-TOLL denerwuje kierowców, zamiast ułatwiać życie - ilustracja #1
Aplikacja e-TOLL PL pozwala zrezygnować z bramek, opłata naliczana jest dzięki geolokalizacji. Źródło: e-TOLL.

System e-TOLL ma w założeniu podnieść szlabany – wyeliminować postoje i kolejki na bramkach. Bazuje on na aplikacji na smartfony, która za pośrednictwem GPS lokalizuje pojazd i nalicza opłatę w wypadku stwierdzenia korzystania z płatnego odcinka drogi. Środki są pobierane z konta e-TOLL, które przedtem należy zasilić. Program jest już dostępny od pewnego czasu, można go było pobrać i przetestować. I niemal od początku zbiera negatywne opinie. Jak bardzo jest źle, widać w komentarzach wersji zarówno na Androida, jak i na iOS (średnia ocen 1,2 w obu przypadkach).

Totalny dramat! Klasyczny przykład, w jaki sposób nie powinna wyglądać aplikacja do obsługi płatności za przejazdy. Brak słów...

Aplikacja zacina się oraz wywołuje problemy z płynnością pracy telefonu. Dodatkowo po ponownym zainstalowaniu na tym samym urządzeniu nie można użyć poprzedniego numeru identyfikacji, co przekłada się na komplikacje w sprawnym wykonaniu przejazdu.

Aplikacja wymaga, by cały czas była aktywna, a funkcje oszczędzania energii – wyłączone. To powoduje, że niektóre urządzenia sobie nie radzą i zawieszają się. A taki błąd w sytuacji poruszania się płatnym odcinkiem drogi może skutkować nałożeniem kary nawet 500 zł. Dodatkowo konfiguracja e-TOLL PL jest skomplikowana i mało intuicyjna. Wszystko przez to, że aplikacja zaprojektowana została głównie dla przedsiębiorców transportowych, czego nie kryją strona projektu i Ministerstwo Finansów:

Aplikacja e-TOLL PL została stworzona przede wszystkim z myślą o użytkownikach pojazdów ciężkich i służy do uiszczania opłaty elektronicznej od pojazdów o masie powyżej 3,5 tony.

Stąd zawiera ona wiele narzędzi potrzebnych zawodowym kierowcom, księgowym i administratorom flot. Dlaczego jednak nie ma wersji uproszczonej dla zwykłego Kowalskiego? Otóż w zasadzie jest, jednak nie oferuje ona automatyki systemu. e-TOLL PL Bilet, jak nazwa wskazuje, pozwala na manualny zakup biletu na przejazd autostradą. Musimy wcześniej wiedzieć, jaką trasą będziemy jechać, i wprowadzić ją do programu, a potem przestrzegać tego, co wpisaliśmy. Chwilowo nie da się zapłacić poprzez BLIK, ponieważ funkcja ta jeszcze nie działa. Aplikacja „biletowa” została uruchomiona 30 listopada, niedługo przed otwarciem szlabanów.

Aby płacić za autostrady, trzeba z nich korzystać. A robić to można całkiem przyjemnie autem Tesli, na którym można zagrać w Wiedźmina 3 (dotyczy niektórych modeli):

Skorzystanie z e-TOLL PL lub e-TOLL PL Bilet jest wskazane dla kierowców pojazdów osobowych na dwóch odcinkach autostrad: A2 na odcinku Konin-Stryków i A4 na odcinku Wrocław-Sośnica, zarządzanych przez GDDKiA (Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad). Na koncesjonowanych odcinkach autostrad funkcjonują nadal bramki i tam korzystać z e-Toll może przede wszystkim transport.

W rozmowie z serwisem Auto Świat Ministerstwo Finansów tak przedstawiło dalszy rozwój oprogramowania e-TOLL:

Ponadto informujemy, że prowadzone są prace rozwojowe zarówno w aplikacji e-TOLL PL, jak i w aplikacji e-TOLL PL Bilet. Chcemy, żeby oba narzędzia były jak najprostsze i najbardziej funkcjonalne dla każdego kierowcy. We wrześniu br. w aplikacji e-TOLL PL została udostępniona prostsza forma rejestracji na Internetowym Koncie Klienta (IKK). Z uproszczonej formy rejestracji do dziś skorzystało ponad 36 proc. użytkowników. Będą również prowadzone inne prace, związane np. z przygotowaniem trybu nocnego, optymalizacją w zakresie przekazywania danych geolokalizacyjnych oraz usprawnieniami samego interfejsu, mające na celu zwiększenie wygody korzystania z obu aplikacji.

Niestety ani słowa o trzeciej aplikacji, przeznaczonej dla zwykłego użytkownika polskich dróg. Czyli „Kowalskiemu” pozostaje wybór – przebrnięcie przez nieintuicyjną konfigurację e-TOLL PL lub używanie e-TOLL PL Bilet, które przypomina kupowanie biletu na autobus. Niewielkim pocieszeniem jest możliwość skorzystania z Orlen Pay – program ten też pozwala kupić bilet na przejazd, a jest nieco prostszy w obsłudze.

Podobało się?

6

Arkadiusz Strzała

Autor: Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2021-12-09
20:27

Jerry_D Senator

Ja mam nadzieję, że wciąż jeszcze będzie dostępna opcja dla tych, co mają "dumbphone", albo smarfon na jakimś przedpotopowym Androidzie (powiedzmy 2.2), który im jeszcze działa i nie chcą zmieniać, bo działa (a aplikacji na to już się raczej nie pisze, poniżej 4.4 raczej nie schodzą). Bo chyba nie można prawnie zmusić kogoś do zakupu nowego telefonu.

Komentarz: Jerry_D
2021-12-09
20:32

Bociek69 Senator

Bociek69

Bo chyba nie można prawnie zmusić kogoś do zakupu nowego telefonu.

A co maja powiedziec ci co nie maja samochodu? Przeciez to jeszcze wieksza dyskrimnacja.

Komentarz: Bociek69
2021-12-09
20:40

mirko81 Legend

mirko81

Płacił już ktoś z was na stacji po trasie? Podaje sie tylko blachy? Weryfikacja rozumiem wg nich jest.

Co do androida 4.4.4 to już dawno takie telefony musialem wyrzucić, nie działa apka już youtube, od chyba 2 lat allegro. Same problemy. Nawet tablet z 4.4.4 już mam tylko do pdf bo szkoda sie męczyć.

Komentarz: mirko81
2021-12-09
21:15

buk2017 Centurion

A Szwajcaria nadal w lesie z zakupem rocznej winiety na wszystkie płatne dorgi co kosztuje mniej niż jednorazowy przejazd polską "autostradą".

Komentarz: buk2017
2021-12-10
23:16

WolfDale Legend

WolfDale
😂

Ta aplikacja to komedia, mój ojciec co ma smarkofona ale nie ogarnia go tak w pełni. Raczej głównie jego podstawowe funkcje, więc wprowadzenie tej aplikacji spoczęło na mnie. Rejestracja to jakaś parodia, co ciekawe trzeba wszystko robić przez stronę i dopiero wtedy ruszy program. Uważam że wszystko powinno dać się zrobić w jednym miejscu, większość osób w wieku mojego ojca by już wysiadło. Ale udało się, potem zaczynają się drugie schody jak projekt samej aplikacji gdzie kompletnie nic nie ma logiki. Zamiast wszystkie opcje co do aktywacji dać na jedną zakładkę, to człowiek nad taką durnotą zastanawia się jak aktywować pojazd.

No, a teraz Panie i Panowie hit! Aplikacja wita wszystkich klasycznym tekstem o nieużywaniu telefonu podczas prowadzenia pojazdu, bo możemy stwarzać zagrożenie dla siebie i innych. Ale zamiast po włączeniu działać w tle i sama aktywować/deaktywować po przejeździe w danym punkcie na autostradzie (wymaga włączonego internetu, GPS, wyłączenia trybów oszczędności akumulatora i najlepiej stałego prądu) to wymaga od nas włączenia jej oraz uruchomienia przejazdu. Skoro ma dostęp do tylu połączeń to czemu ona nie działa z automatu? Jeszcze do tego manualnie trzeba przełączyć pojazd jeśli mamy kilka, oczywiście też nie ma tego na głównej stronie bo i po co żeby zrobić jednym kliknięciem. Zresztą wystarczy poczytać opinie w Play czy AppStore z czym to się je.

Jak zwykle na szybko robione przez jakiegoś bratanka kuzyna drugiej linii, który przygarnął gruby pieniądz za bubla mając tylko papier programisty którego zaliczył tylko dzięki pozycji kogoś w rodzinie z bladym pojęciem. Chociaż kto tam wie czy nie wynajął jakiegoś gimnazjalisty, który napisał to za tysiaka lepiej ogarniając temat.

Komentarz: WolfDale

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl