Dziś premiera Anno 2205. Niby w przyszłości, ale trochę po staremu
Dzisiaj premierę ma gra Anno 2205, szósta odsłona popularnego cyklu strategii ekonomicznych, przygotowana przez doświadczone studio Blue Byte. W pierwszych recenzjach bardzo pozytywnie oceniono produkcję, przyznając jej często 8-9 punktów w dziesięciostopniowej skali. Tytuł przeznaczony jest na komputery osobiste.
Janusz Guzowski

Kiedy w 2011 roku zapowiedziano, że kolejna odsłona cyklu Anno zostanie osadzona w przyszłości, pojawiły się wątpliwości, czy mechanizmy ekonomiczne, które sprawdzały się w realiach historycznych, da się bez szkód przenieść w klimaty sci-fi. Pomysł okazał się jednak strzałem w dziesiątkę, a Anno 2070 zebrało bardzo pozytywne recenzje. W związku z tym nie dziwi fakt, że następna część poszła w tym samym kierunku. Dziś swoją premierę ma najnowsza odsłona serii, gra Anno 2205, która przenosi nas na początek XXIII wieku.
Punktem wyjścia jest sytuacja podobna do tej zaprezentowanej w poprzedniej odsłonie. Oto prowadzenie gospodarki rabunkowej, spadek bioróżnorodności oraz niekorzystne zmiany klimatyczne wymusiły bardziej restrykcyjne gospodarowanie zasobami i inwestowanie w alternatywne źródła ich pozyskania. Oprócz znanych nam zasobów odnawialnych potencjalnym sposobem zdobycia dodatkowych surowców są ciała niebieskie, a pierwszej kolejności najbliższy nam Księżyc. W związku z tym akcja Anno 2205 rozgrywa się najpierw na powierzchni Ziemi, a później także na Srebrnym Globie, gdzie zakładamy kolonię.
Czy jest to rzeczywiście krok w przyszłość, czy też raczej powtórka tego, co już było? Pierwsze recenzje oceniają najnowszą produkcję studia Blue Byte bardzo pozytywnie. Redaktor portalu Gaming Nexus wprost określił ją mianem najlepszej odsłony serii. Inne artykuły dotyczące Anno 2205 często utrzymane są w podobnym tonie:
- Gaming Nexus – 9,5/10
- GameStar – 8,5/10
- XGN – 8/10
- Lazygamer – 8/10
- PC World – 4/5
- GameWatcher – 7,5/10
- CGMagazine – 7,5/10
- IGN Spain – 7/10
Recenzenci podkreślają, że gra jest niezwykle wciągająca, a zastosowanie sprawdzonych mechanizmów rozgrywki daje dużo satysfakcji z budowania wirtualnej metropolii. Uwagę zwracają też na dobrze zrealizowane bitwy morskie. Wśród wad wymienia się za to brak większych nowości oraz wtórność rozgrywki przy kolejnym przechodzeniu gry.
Anno to seria strategii czasu rzeczywistego z mocno rozwiniętym aspektem ekonomicznym. Cykl zapoczątkowały firmy Max Design i Sunflower. Obecnie marka należy do koncernu Ubisoft, a jej rozwojem zajmuje się studio Related Designs przy wsparciu m.in. ekipy deweloperskiej Blue Byte. Zdecydowana większość gier z serii posiada tło historyczne związane z ekspansją cywilizacji zachodnioeuropejskiej. Ostatnia część przeznaczona na komputery osobiste, wydana w 2011 roku Anno 2070, była pierwszą odsłoną cyklu, której akcja została osadzona w przyszłości.

Gracze
Steam
OpenCritic
- Blue Byte
- Ubisoft
- oceny / recenzje (gry)
- premiera (gry)
- strategie ekonomiczne / tycoon
- PC
Komentarze czytelników
diabel11 Legionista
Anno 2205 jest jak setlers online albo anno online tyle że z ładniejsza grafiką. To jest gra na tablety albo na www a nie na PC
Jestem tak strasznie zawiedziony tą grą, ci go grali w poprzednie części czują to samo co ja.
Czego nie ma w nowym anno a było w poprzednich częściach ??
-Brak map single jest tylko krótka kampania fabularna. Jeśli można nazwać to kampanią po 6h-9h mamy już wszystko zabudowane a potem nie ma co robić. W sumie jest to 11 instancji (małych mapek) 9 pod zabudowe + 2 do walki. Wyspy w tej grze są tylko po to aby wyglądem nawiązać do serii anno, ponieważ równie dobrze mogło by ich nie być towary pieniądze pomiędzy wyspami w tym samym obszarze klimatycznym przepływają automatycznie.
- Brak trybu multiplayer
- Brak możliwości budowania okrętów (pojazdów) dostajemy pare statków w strefie walk i tyle (możemy je ulepszać :) )
- Brak rywalizacji pomiędzy czym lub kimkolwiek
- Brak atakujących nas przeciwników (w tym piratów)
- Brak graczy komputerowych mamy swobodne budowanie na małych wyspach
- Brak możliwości wymiany surowców pomiędzy graczem a komputerem (innymi frakcjami )(jest tylko rynek światowy pomiędzy graczami, w sumie w tej grze do niczego nie potrzebny)
- Brak możliwości postawienia w dowolnym miejscu portu
- Brak murów wieżyczek obronnych. Bo i przed czym mają nas bronić ?
Kajdorf Konsul

1.Największa zmiana - to brak przeciwników na mapach. Jesteśmy tylko my, dlatego nie ma multi. Mamy dostęp jedynie do rady światowej, jak w A2070 i tyle. Możemy tam sprzedawać swoje towary, głosować ale nie ma jako takiej konkurencji.
2. Mapy wydają mi się mniejsze, mamy mniejszy wybór wysp bo są 3-4, na których możemy produkować te same surowce. Został zlikwidowany podział wysp ze względu na rzadkość produkowanych surowców i w związku z tym jest największa zmiana. To właśnie na to sporo osób narzeka. Każda wyspa ma określone z góry miejsca na kopalnie, bazy wodne które możemy przeznaczyć na przemysł albo na elektrownie. Dla mnie to nie ma różnicy, bo i tak wcześniej mogliśmy budować kopalnie tylko w określonych miejscach aby mieć największą wydajność.
3. Surowce są bez limitu. Patrząc na to ze i tak priorytetem były badania na kopalnie odnawialne to nie rozumiem tego narzekania. ale to mi też akurat pasuje gdyż w końcu mamy okres nanotechnologiczny a nie średniowiecze gdzie były problemy z głębokim kopaniem.
4.Nie ma statków, stoczni. Walki prowadzimy tylko na określonych mapach i to nie sa obowiązkowe. Nawet handel między sektorami jest automatyczny, a za utrzymanie go po prostu płacimy z dochodu.
5. Zostały wprowadzone rzadkie surowce, które uzyskujemy z misji dla NPC lub z aplikacji mobilnej. Służą one nam do rozbudowy fabryk; zwiększenie wydajności, zmniejszenie kosztó utrzymania, zużycia prądu, zapotrzebowania na ludzi.
Reszte opisze po powrocie z pracy. ;)
Zorpen Konsul

Wczoraj pograłem parę godzin i dla mnie jest rewelacyjnie.
Budynki da się stawiać tylko w wyznaczonych miejscach? No trudno żebyś kopalnie postawił na morzu...
Ograniczenia są takie same jak w poprzednich odsłonach. Niektóre budynki mają wyznaczone miejsca, i miejsca te są jak najbardziej logiczne.
Zależności "ekonomiczne" jak dla mnie są bardzo dobrze rozwiązane. Modularna budowa budynków produkcyjnych to coś czego mi brakowało w poprzedniej części.
Utrzymanie bazy na księżycu jest strasznie drogie. Trzeba mieć naprawdę dobrze rozwinięte miasto na ziemi.
Owszem gra jest "troszkę" inna niż poprzednie odsłony, ale nie znaczy to że jest zła.
Daroslaw Pretorianin
@Cezareusz da się stawiać budynki gdzie chcesz, ale jest kilka takich (kopalnie, stacja odsalania wody, elektrownia pływowa), które możesz postawić jedynie tam gdzie pozwala na to gra. Zapewne o to chodziło w recenzji, którą czytałeś.
zanonimizowany878136 Konsul
jednak chyba źle zrozumiałem angielską recenzję -jednak da się stawiać budynki -czyli nie w wyznaczonych miejsach- tak jak w klasycznym anno, jedynie są jakieś ograniczenia