Do czego ludzie tak naprawdę używają ChatGPT? Poznaliśmy dane
OpenAI opublikowało nowe statystyki pokazujące, w jaki sposób internauci korzystają z ChataGPT. Okazuje się, że chatbot najczęściej pomaga podejmować ważne decyzje i służy za wyszukiwarkę.

Ludzie wykorzystują chatboty do różnych zadań, nie tylko związanych z pracą. Najnowsze dane opublikowane przez OpenAI pokazują nam, do czego głównie przydaje się ChatGPT i wygląda na to, że na przestrzeni lat pewne trendy się nie zmieniły. To wciąż narzędzie pomagające szybko wyszukiwać informacje i wspierające w tworzeniu treści (vide Ars Technica).
ChatGPT pomaga użytkownikom w pisaniu
Podstawą dla opublikowanych statystyk było około 1,1 miliona konwersacji ze sztuczną inteligencją, odbytych od maja 2024 do czerwca 2025. Wynika z nich, że aż 28,1% rozmów dotyczyło pisania, co czyni tę kategorię drugą najpopularniejszą, zaraz po wskazówkach dotyczących życia codziennego (28,3%). W przypadku pisania, kategorię podzielono na pięć sekcji:
- Edycja lub krytyka przedstawionego tekstu: 10,6%;
- Pisanie osobiste lub komunikacja: 8%;
- Tłumaczenie tekstu: 4,5%;
- Tworzenie argumentacji lub podsumowania tekstu: 3,6%;
- Pisanie fikcyjnych treści: 1,4%.
Łącznie aż 42% dyskusji z ChatemGPT dotyczących pracy wiązało się z pisaniem treści. Co ciekawe, ta wartość rośnie do 52% wśród osób zajmujących stanowiska związane z zarządzaniem.
Natomiast wbrew pozorom ChatGPT nie jest szczególnie popularnym narzędziem przy odgrywaniu ról, bo zaledwie 0,4% (z 4,3% jaką zajmuje cała kategoria „wyrażania siebie”) użytkowników korzysta z chatbota w ten sposób. Także głośna grupa internautów traktująca AI jako partnerów jest stosunkowo niewielka , bo tylko 1,9% osób korzysta z ChataGPT w ten sposób.
Kobiety częściej korzystają z chatbota
Statystyki OpenAI pokazują nam również, jak zmienił się profil użytkownika ChatGPT. Gdy aplikacja ruszyła w 2022 roku, to około 80% wszystkich osób korzystających z chatbota stanowili mężczyźni. W ciągu zaledwie trzech lat to się zmieniło i aktualnie, zdaniem firmy, około 52% stanowią „użytkownicy prawdopodobnie płci żeńskiej”, z czego większość jest młoda, bo 46% wszystkich internautów używających chatbota znajduje się w przedziale wiekowym od 18 do 25 lat.
Przedstawione dane pokazują również, że rosnącą popularnością cieszy się korzystanie z chatbota jako wyszukiwarki internetowej. W okresie od marca do kwietnia nastąpił spadek w tej kategorii (z około 23% do niewiele ponad 20%), ale potem pojawił się wzrost i kategoria przebiła swój dotychczasowy rekord, przekraczając 24% (wyprzedzając w tej próbce wspomniane wcześniej pisanie).
To pokazuje, jak dużym zagrożeniem dla Google’a jest ChatGPT i gigant walczy z tym wprowadzając na przykład podsumowania AI do wyszukiwania. Skraca czas potrzebny do znalezienia wymaganej informacji, ale spotyka się z oporem właścicieli portali internetowych oraz pozwami sądowymi skierowanymi do Google.