Dzięki wykradzionym przez hakerów dokumentom dowiedzieliśmy się, ile studio Crytek zapłaciło za korzystanie z antypirackiego systemu Denuvo.
W zeszłym miesiącu informowaliśmy, że grupie hakerskiej Egregor udało się wykraść cenne dane ze studia Crytek. Od tego czasu do sieci powoli spływają uzyskane w ten sposób dokumenty. Najnowszy zestaw ujawnił, ile zespół zapłacił za wykorzystanie DRM Denuvo w grze Crysis Remastered.
12-miesięczne używanie tego systemu antypirackiego kosztować ma Crytek 140 tysięcy euro, z czego 126 tys. studio musi zapłacić do 31 marca 2021 r. Po upływie roku każdy kolejny miesiąc ochrony to wydatek w wysokości 2 tys. euro.
W ramach kontraktu wyszczególniono również dodatkową opłatę w wysokości 60 tys. euro, jeśli gra uzyska ponad pół miliona unikalnych aktywacji w pierwszych 30 dniach od premiery. Do tego każda aktywacja na platformie WeGame ma kosztować 0,4 euro, a 10 tys. euro studio będzie musiało dopłacić za każdy nowy serwis dystrybucji cyfrowej, na którym zadebiutuje Crysis Remastered.
Analizując powyższe dane, należy wziąć pod uwagę, że dokument pochodzi z połowy września tego roku. W październiku zabezpieczenia Denuvo w Crysis Remastered zostały złamane i nie wiadomo, czy umowa przewidywała zmianę warunków finansowych w takim wypadku.
Warto zestawić te kwoty z cenami za korzystanie z Denuvo, które w 2016 roku miał wyciągnąć od twórców tego DRM jeden z użytkowników Reddita. Według tych informacji można było zapłacić jednorazowo lub za każdy sprzedany egzemplarz. W przypadku tej pierwszej opcji koszty wynosiły 100 tys. euro (duża gra AAA, która ma się sprzedać w ponad 0,5 mln sztuk), 50 tys. euro (gry AA) lub 10 tys. (produkcje indie ze sprzedażą poniżej 100 tys. egzemplarzy). Drugi wariant zakładał opłatę w wysokości 2,5 tys. euro, a potem 0,15 euro za każdy sprzedany egz. danego tytułu.
Przypomnijmy, że Crysis Remastered zadebiutował 18 września tego roku na PC oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4. Dwa miesiące wcześniej ukazała się mniej zaawansowana technologiczne wersja na Nintendo Switch. Wydanie pecetowe na razie dostępne jest tylko w Epic Games Store oraz (dla chińskich graczy) na platformie WeGame.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
20

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.