Wygląda na to, że specjalny zbiór ustawień graficznych dla Cyberpunka 2077 działającego na Steam Decku nie funkcjonuje poprawnie. Po jego wybraniu gra może chodzić w zaledwie 20 klatkach na sekundę.
Michał Zegar
Niedawny patch 1.52 do Cyberpunka 2077 dodał po cichu wsparcie dla Steam Decka. Wraz z nim w opcjach gry na konsolce Valve pojawił się specjalny zestaw ustawień graficznych nazwany „Steam Deck”.
W teorii posiadacze Steam Decka, których nie interesuje ręczne dostosowywanie każdej opcji wizualnej z osobna, mogą wybrać ten predefiniowany zestaw i cieszyć się optymalnym balansem pomiędzy wydajnością a jakością obrazu.
Użytkownik YouTube o pseudonimie Gaming On Linux zamieścił wideo, w którym prezentuje, że „preset” ten nie działa zawsze tak, jak powinien.
AMD FidelityFX Super Resolution (w skrócie: FSR) drastycznie zwiększa liczbę klatek na sekundę, przy jednocześnie niewielkim pogorszeniu jakości obrazu.
Gaming On Linux podsumowuje sytuację słowami:
Jeśli ludzie korzystający ze Steam Decka wejdą w ustawienia, znajdą tam opcję nazwaną „Steam Deck”, po czym okaże się, że działa ona naprawdę źle – to nie będzie wyglądać za dobrze.
Użytkownik YouTube o pseudonimie C0haagen także zamieścił wideo z benchmarka Cyberpunka 2077 z wybranymi ustawieniami graficznymi Steam Deck (w rozdzielczości 1280x800):
Obaj youtuberzy korzystają z narzędzia MangoHud do mierzenia liczby klatek na sekundę (jest ona widoczna w lewym górnym rogu ekranu). Choć w przypadku C0haagena pokazuje ono błędnie, że technika FSR jest wyłączona, na początku jego filmu widzimy klarownie, iż jest ona aktywna w opcjach gry.
Wygląda zatem na to, że preset graficzny Steam Deck miał odpowiadać ustawieniu „ultra” z różnicą w postaci włączonej technologii FSR. Problem leży w tym, że wybranie go nie włącza automatycznie tej techniki.
Na ten moment wszystko wskazuje na to, że aby Cyberpunk 2077 poprawnie funkcjonował na Steam Decku, wystarczy samemu dostosować ustawienia graficzne, wybrać gotowy preset z zakresu od „niski” do „wysoki” bądź „ultra” czy też „Steam Deck” z włączoną technologią FSR.
Studio CD Projekt RED (twórcy gry) jest najpewniej świadome tej sytuacji, gdyż na karcie produktu na Steamie zamieszczono informację, iż Cyberpunk 2077 jest grywalny na mobilnym sprzęcie Valve, lecz do wydajnego działania wymaga ręcznej konfiguracji ustawień graficznych.
Gaming On Linux zamieścił pod wideo C0haagena taki oto komentarz:
Wyłącz FSR, przywróć ustawienia domyślne, a następnie ustaw opcje graficzne na poziom Steam Deck. Potem uruchom ponownie grę i włącz benchmark. Jaki rezultat otrzymasz? Coś tu jest nie tak, bo grafika na Twoim filmie wygląda dużo gorzej (nawet biorąc pod uwagę FSR) niż na moim.
Po tym sprecyzował to w komentarzu pod swoim materiałem:
Aktualizacja: po bliższym zbadaniu sprawy okazało się, że ustawienie Steam Deck zdecydowanie nie działa prawidłowo. Samo w sobie zawiera po prostu te same opcje co preset ultra, ale jest w tym coś więcej.
Przeszedłszy bezpośrednio ze średniego presetu na Steam Deck i uruchomiwszy benchmark, okazało się, że wydajność jest wyższa niż w przypadku tego, co zamieściłem w moim wideo (…).
Wydaje się, że Cyberpunk trzyma się ustawień graficznych, które miałeś, nim wybrałeś opcję Steam Deck, a każde ponowne uruchomienie gry po wskazaniu tego presetu resetuje je z powrotem do poziomu ultra.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
13