CoD: Warzone dobiera graczy po skillu, wbrew obietnicom twórców

TheXclusiveAce z serwisu YouTube przetestował system dobierania przeciwników Call of Duty: Warzone. Z uzyskanych danych wynika, że tytuł korzysta z matchmakingu opartego na umiejętnościach graczy, mimo że Pat Kelly z Infinity Ward zapewniał o braku takiego rozwiązania w grze.

Jakub Błażewicz

CoD: Warzone dobiera graczy po skillu, wbrew obietnicom twórców.
CoD: Warzone dobiera graczy po skillu, wbrew obietnicom twórców.
CoD: Warzone dobiera graczy po skillu, wbrew obietnicom twórców - ilustracja #1
TheXclusiveAce postanowił rozwiać wszelkie wątpliwości co do matchmakingu w Call of Duty: Warzone.
Najważniejsze informacje:
  • youtuber TheXclusiveAce przetestował matchmaking w Call of Duty: Warzone celem sprawdzenia, czy system dobiera graczy w oparciu o ich umiejętności;
  • dane pozyskane z czterech kont potwierdziły, że gra paruje osoby z podobnymi wynikami w ostatnich sesjach;
  • stoi to w sprzeczności z zapewnieniami Pata Kelly’ego ze studia Infinity Ward, aczkolwiek TheXclusiveAce wskazuje, że implementację takiej formy matchmakingu mogła narzucić firma Activision.

Youtuber TheXclusiveAce opublikował kolejny interesujący materiał dotyczący gry Call of Duty: Warzone. Tym razem postanowił odpowiedzieć na pytanie, które ostatnio dręczyło społeczność skupioną wokół gry. Chodzi o obecność systemu dobierania graczy na podstawie ich umiejętności. Jeszcze przed premierą Warzone Pat Kelly, szef studia Infinity Ward, zapewniał w rozmowach z twórcami zawartości powiązanymi z serią Call of Duty, że tego typu matchmaking (potocznie określany skrótem SBMM od Skill Based Matchmaking) nie będzie obecny w produkcji (via Call of Duty News na Twitterze). Jednak już po debiucie wiele osób wyrażało wątpliwości co do prawdziwości tych obietnic. Czy słusznie?

TheXclusiveAce zdecydował się przetestować matchmaking na czterech kontach. Po jednej stronie miał swoje własne konto oraz Damona „Karmy” Barlowa, mistrza świata Call of Duty z 2013 oraz 2014 roku. Po przeciwnej stronie znaleźli się „najbardziej przeciętny użytkownik” joemontana7rtzip oraz konto testowe TheXclusiveAce, na którym użytkownik celowo grał bardzo słabo w ostatnich dniach. Przy zbieraniu danych korzystał z pomocy serwisu śledzącego statystyki COD Tracker, co – jak przyznaje – nie pozwoliło mu uwzględnić wszystkich z ostatnich stu spotkanych graczy na każdym koncie. Strona nie umożliwia bowiem pozyskania danych na temat użytkowników pecetowych oraz tych, którzy zmienili nazwę poprzez konto Activision (co będzie istotne przy analizowaniu wyników).

Youtuber wziął pod uwagę dwie statystyki: wynik na minutę (Score Per Minute, w skrócie SPM) oraz stosunek zabójstw do zgonów (K/D Ratio). Ograniczył się przy tym do starć „każdy na każdego”, jako że w przypadku zespołów wyniki mogły zostać wypaczone przez różnicę w umiejętnościach sojuszników. Z podobnego powodu zdecydował się zrezygnować z analizowania liczby zwycięstw. Dokładne statystyki możecie sprawdzić na wykresie udostępnionym przez autora, ale wyniki zdają się potwierdzać obecność SBMM. Konta Karmy i samego TheXclusiveAce trafiały na o wiele lepszych graczy niż joemontana7rtzip oraz testowe konto youtubera.

Konto

Wynik na minutę (SPM)

Średni wynik na minutę (SPM) rywali

Stosunek liczby zabójstw do liczby zgonów (K/D Ratio)

Średni stosunek liczby zabójstw do liczby zgonów (K/D Ratio) rywali

Karma

428

173

4,63

1,2

TheXclusiveAce

252

170

2,06

1,18

joemontana7rtzip

163

140

1,1

1

Konto testowe

56

87

0,7

0,67

Jak widać, gra wyraźnie starała się dobierać graczy pod względem umiejętności. Szczególnie widoczne było to w przypadku konta testowego, na którym wraz z zaniżaniem swojego wyniku trafiali mu się coraz łatwiejsi przeciwnicy. Użytkownik zauważył też o wiele więcej graczy free-to-play (tj. bez zakupionego Call of Duty: Modern Warfare, co widać po braku statystyk z trybu wieloosobowego tej produkcji), praktycznie nieobecnych u Karmy i na głównym koncie TheXclusiveAce. Z kolei na tych twórca o wiele częściej trafiał na osoby bez statystyk na COD Trackerze, a więc grających na PC oraz ze zmienioną nazwą konta Activision. Zdaniem youtubera to ostatnie wskazuje na graczy o większych umiejętnościach, bo – jak twierdzi – tak postępuje choćby zdecydowana większość profesjonalistów, a wielu słabo zaangażowanych użytkowników nie wie o tej opcji lub z niej nie korzysta.

Źródło: TheXclusiveAce.

Wygląda więc na to, że Warzone faktycznie korzysta z systemu dobierania graczy po umiejętnościach. Czy coś jednak w tym złego? Cóż, zdaniem graczy – całkiem sporo. Część społeczności skupionej wokół serii Call of Duty darzy SBMM znaczną niechęcią. Wielu nie jest zachwyconych faktem, że jeśli zaczynają radzić sobie bardzo dobrze, nagle trafiają na bardzo dobrych graczy, co skutecznie uniemożliwia luźną zabawę w grze. Inni odwrotnie: narzekają na parowanie z użytkownikami na tym samym poziomie, przez co nie mogą rozwijać swoich umiejętności przez starcia z lepszymi od siebie.

Może to brzmieć paradoksalnie – w końcu po to jest tego typu system w praktycznie każdej produkcji sieciowej, by nie wypuszczać zawodowców na początkujących, a ci pierwsi spotykali godnych siebie rywali, prawda? Jednak w przypadku Warzone oraz nowego Modern Warfare jest jeden istotny problem: oba tytuły obecnie nie mają trybu rankingowego. Innymi słowy, matchmaking dobiera „tryhardów” poświęcających wiele godzin na rozwijanie swoich umiejętności z tymi, którzy chcą się po prostu rozerwać i pograć „na luzie”. Pół biedy, gdyby SBMM służyło jedynie jako forma ochrony początkujących przed starciami z profesjonalistami, ale przeczą temu wyniki testów.

CoD: Warzone dobiera graczy po skillu, wbrew obietnicom twórców - ilustracja #3
Obecny system matchmakingu ma sporo przeciwników.

Nasuwa się więc kolejne pytanie: dlaczego Pat Kelly zapewniał o braku takiego systemu w Warzone? Według TheXclusiveAce, szef Infinity Ward niekoniecznie musiał kłamać. Zwraca uwagę na niedawny wpis Michaela Condreya, współzałożyciela studia Sledgehammer Games, obecnie pracującego dla firmy 2K Games w studiu 31st Union. W odpowiedzi na zaczepkę jednego z graczy odnośnie braku trybu rankingowego Condrey stwierdził, że to nie twórcy kolejnych odsłon, lecz Activision podejmuje decyzje odnośnie implementacji matchmakingu oraz mikrotransakcji i dedykowanych serwerów. Niewykluczone więc, że zespół Pata Kelly’ego rzeczywiście nie planował dodania SBMM w Warzone, ale wydawca w ostatniej chwili zmienił zdanie. Jak było naprawdę, tego się raczej nie dowiemy.

Call of Duty: Warzone

Call of Duty: Warzone

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 10 marca 2020

Informacje o Grze
6.2

GRYOnline

5.5

Gracze

8.0

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

21

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2020-04-03
17:19

12dura Senator

No i elegancko, nie to co durny nieistniejący mmr w apexie gdzie ciągle dobiera gości po X tysięcy killi na jednej postaci nawet początkującym graczom

Komentarz: 12dura
2020-04-03
17:58

panZDZiCH Generał

panZDZiCH

Najtrudniejsza rzecz do zrobienia w grze multi, zwłaszcza drużynowej. Nic tak nie podnosi ciśnienia jak MM, który wrzuca ci do drużyny jakichś 'wymiataczy', którzy mają 10x mniej godzin niż ty i podstawowe mechaniki to dla nich zagadka, oczywiście za próbę tłumaczenia czegokolwiek jest mute/report/atak.

Komentarz: panZDZiCH
2020-04-03
19:11

Ergo Generał

Ergo

Problem jest tez w drugą strone. Gra przestaje sprawiać fun bo wszyscy grają jakby grali w jakimś turnieju o miliony i kampia. Jest też kwestia pingu, jeśli dobiera graczy w pierwszej kolejności pod względem skilla nie jakości połączenia to slabo....

Komentarz: Ergo
2020-04-04
01:47

hardcoholic Generał

hardcoholic

Dobor graczy wg statystyk przez MM to obecnie standard. Im wiecej grajacych tym lepiej sie to sprawdza. Problem zaczyna sie przy niskiej populacji, wtedy MM po okreslonym czasie oczekiwania wrzuca wszystkich jak leci, byleby tryb i ping sie zgadzal. Exploity to osobny temat rzeka.

Komentarz: hardcoholic
2020-04-05
00:41

SaintHenry14 Chorąży

SaintHenry14

Ludzie chyba tutaj nigdy nie grali w zadnego FPSa online powaznie. Powiedzcie mi czy w czasach swietnosci CoDa byl SBMM? Nie. Bylo wiadomo kto jest przyslowiowo dobry, a slaby na podstawie k/d ratio. Jezeli caly czas grasz z kims na swoim poziomie, logiczne jest to, ze bedzie spadać i sie podnosic. Tak w kółko.

Komentarz: SaintHenry14

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl