Battlefield 6 bez ray tracingu. Twórca tłumaczy obecność anticheata, którego sam nie lubi

Jeden z deweloperów Battlefielda 6 nie jest fanem Secure Boota, ale narzędzie jest bardzo pomocne w walce z cheaterami. Przy okazji dowiedzieliśmy się, czemu gra nie zaoferuje funkcji ray tracingu.

Marcin Bukowski

Battlefield 6 bez ray tracingu. Twórca tłumaczy obecność anticheata, którego sam nie lubi, źródło grafiki: Electronic Arts.
Battlefield 6 bez ray tracingu. Twórca tłumaczy obecność anticheata, którego sam nie lubi Źródło: Electronic Arts.

Podczas otwartych beta testów Battlefielda 6 wielu graczy narzekało na konieczność włączenia Secure Boota w BIOS-ie, aby móc uruchomić grę. Jeden z deweloperów z EA DICE przyznał, że też nie jest fanem tego rozwiązania, ale uważa je za niezbędne.

Najważniejsze jest „uczciwe środowisko”

Christian Buhl, dyrektor techniczny Battlefielda 6 rozmawiał niedawno z serwisem PC Gamer. Jednym z tematów był właśnie Secure Boot. Twórca przyznał, że po długich dyskusjach zespół doszedł do wniosku, że najważniejsze jest, aby gracze czuli, że grają w „uczciwym środowisku”, pozbawionym oszustów.

Zacznę od tego, że chciałbym, żebyśmy nie musieli włączać Secure Boota. Chciałbym po prostu móc grać w tę grę bez oszustów.

Battlefield 6 wykorzystuje Secure Boota w połączeniu z Javelin Anticheat, który działa na poziomie jądra systemu. Chociaż po starcie bety dość szybko opracowano cheaty, to ostatecznie program zablokował ponad 300 tysięcy osób, a jego wyniki były dla zespołu „podbudowujące”.

Oczywiście nigdy nie rozwiążemy wszystkich problemów związanych z oszustwami, ale Secure Boot jest niezwykle pomocnym narzędziem w walce z oszustwami.

Buhl zwrócił też uwagę, że Battlefield 6 nie jest jedyną grą, która wymaga włączenia Secure Boota, bo jest to „trend, w stronę którego zmierzają również inni”. Prawdopodobnie miał na myśli Call of Duty: Black Ops 7, które posiada ten sam wymóg.

Usprawnienia menu

Deweloper odniósł się też do tematu menu Battlefielda 6, które również zebrało sporo krytyki. Menu oparte na kafelkach uznano za mało intuicyjne i niewygodne, przez co odnalezienie nawet prostych opcji momentami bywało czasochłonne. Na szczęście Buhl potwierdził, że wprowadzone zostaną poprawki przed premierą gry.

Nie mogę powiedzieć dokładnie, co poprawimy. Wiadomo, że do premiery nie będziemy od nowa tworzyć naszego menu, ale staramy się je udoskonalić na podstawie najważniejszych opinii.

Twórca spodziewa się jednak, że na premierę menu nadal może być „trochę toporne”, ale w przyszłości będzie stale usprawniane.

Brak ray tracingu

Kolejną informacją, którą podzielił się Buhl jest brak ray tracingu w Battlefieldzie 6. Chociaż gra będzie posiadać ponad 600 ustawień graficznych na PC, śledzenie promieni nie będzie jednym z nich. Powodem jest chęć zapewnienia jak najbardziej płynnego i zoptymalizowanego doświadczenia.

Nie, nie zamierzamy wprowadzać ray tracingu na premierę i nie mamy takich planów w najbliższej przyszłości. Chcieliśmy skupić się na wydajności. Chcieliśmy mieć pewność, że wszystkie nasze wysiłki skupią się na jak najlepszej optymalizacji gry pod kątem domyślnych ustawień i domyślnych użytkowników.

Dlatego stosunkowo wcześnie podjęliśmy decyzję, że nie będziemy stosować ray tracingu, głównie po to, abyśmy mogli skupić się na zapewnieniu wydajności dla wszystkich użytkowników.

Warto wspomnieć, że dla dużej części graczy zdaje się to nie być żadnym problemem. Beta zebrała bardzo dobre opinie w kwestii optymalizacji i działała świetnie nawet na słabszym sprzęcie, a to raczej dla każdego jest priorytetową kwestią.

Battlefield 6 zadebiutuje 10 października na PC oraz konsolach PS5 i XSX/S.

Battlefield 6

Battlefield 6

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 10 października 2025

Informacje o Grze
7.5

GRYOnline

6.9

Gracze

7.6

Steam

8.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Marcin Bukowski

Autor: Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2025-08-29
17:43

pawel1812 Generał

Coś mi się nie chce wierzyć w te 300tyś zatrzymanych... Szczególnie, że ta liczba krąży już od początku bety... Może jak rzeczywiście poradzą sobie z cheaterami, których wystarczyłoby w inny sposób spacyfikować, bo najbardziej upierdliwi są Ci na perfidnym aimbocie zabijającym wszystko wokół...

HETRIX22
RayTracing w BFie 5 był zaimplementowany szczątkowo. Tzn. jedyna powierzchnia na której był widoczny, to nasza własna broń, która miała oświetlenie/odbicie właśnie w oparciu o Raytracing...
Na szerszą skalę Raytracing w shooterach PVP nie ma sensu. M.in. dlatego, że większośc graczy ogranicza wszystko na LOW w takich grach, a jak już nie na LOW, to RTX idzie w pierwszej kolejności OFF, bo tego praktycznie nie widać, a zabiera dodatkowe zasoby. W takich grach Raytracing jest zawsze trochę na siłę.

I bzdury o "ułatwieniu pracy twórców" pozostają bzdurami... No bo jak niby dodatkowa robota przy oświetleniu ma być ułatwieniem... A ustawienie świateł z RTX podobnie jak ze statycznego oświetlenia to koszmar.

Ludzie zresztą wcale nie chcą realnego oświetlenia w grach. Sporo słyszałem ostatnio narzekań na oświetlenie w UE, że w jaskiniach/domach jest ciemno... No tylko na tym polega realistyczne oświetlenie. W waszych domach też jest ciemno w porównaniu z zewnątrz. Mało osób pamięta, że kiedyś w aparatach było operowanie przysłoną i czasem naświetlania, by dostosować tą ogromną różnicę w oświetleniu w środku/na zewnątrz. W sumie dzisiaj też na manualu trzeba to dostosować... Oko się przyzwyczaja do ciemności/jasności, więc w rzeczywistości tego prawie nie widzimy. W grach jest nam za ciemno... Trzebaby założyć VRa, żeby sie oko przyzwyczaiło... Ciekawą mechanikę akomodacji oka zastosowano w grze Elex. Tam gra rozjaśniała się 2-3 sekundy po wejściu do pomieszczenia...
Oczywiście w UE można dodać dodatkowe oświetlenie do wnętrz, tylko twórcom się nie chce i nie mają na to czasu, bo bawią się w inne ficzery...

Komentarz: pawel1812
2025-08-29
22:47

GARON Pretorianin

A ci dalej płaczą o te zabezpieczenia xD Ten płacz nigdy się nie skończy. Geniusze technologiczni dalej nie kminią, że jak wpiszą w google "kupno rowera" to za chwilę wszędzie wyświetlą im się rowery. Na instagramie, facebooku i wszędzie indziej. CIA już lata teu zapukało do drzwi Mareczka i grzecznie powiedziało dajesz nam dostęp do bazy. Ale nieeeeeeeee płaczki dalej będą płakać, że devsi ich szpiegują i Chinczyki gdzie są szpiegowani w ciągu dnia 10 000x bardziej i nawet o tym nie wiedzą. Uwielbiam ten płacz o kernela i secure boota. Mam taką bekę.

Komentarz: GARON
2025-08-29
23:45

NightGeisha Generał

No i pięknie!

Komentarz: NightGeisha
2025-08-30
12:34

Benekchlebek Senator

W singlu by mógł być

Komentarz: Benekchlebek
2025-09-01
07:41

szymonz2581114 Junior

Bardzo mądrzy ludzie wymyślili kiedys 5 "ringów" ochrony systemu i danych. MS "dzielnie" chociaż 2 zaimplementował ^^ Ciekawe czy łapią się za głowy, rwą włosy czy w grobach przewracają, widząc jak gracze oddają zabezpieczenie dostępu do swoich kont bankowych, nudli i haseł do każdej możliwe rzeczy ziomkom, którzy nie potrafili nawet launchera do gier umiarkowanie sensownie zabezpieczyć x)

Komentarz: szymonz2581114

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl