Jednym z głównych utrapień w grze Mount & Blade 2: Bannerlord jest kwestia zdobywania lenna. Fani tytułu narzekają na to, że nawet pomimo podbicia zamku czy miasta nie mogą objąć nad nim władzy. Zasady działania mechaniki wyjaśnia jeden z graczy.
W SKRÓCIE
Mount & Blade II: Bannerlord wzbudza równie wielkie zainteresowanie, co kontrowersje. Jedną z zapalnych kwestii w grze jest zdobywanie przez graczy lenna. Bardzo często ciężko wypracowane przez nich zwycięstwa w oblężeniach są niedoceniane przez królów, a prawa do zarządzania ziemiami są oddawane komuś innemu, nierzadko samemu władcy. Dodatkowo gracze często nie znajdują się nawet na liście kandydatów do tytułu. Chciwość królów z Bannerlorda tłumaczy użytkownik forum TaleWorlds o nicku Bannerman Man.

Gracze Bannerlorda wiedzą, że po zdobyciu zamku bądź miasta wybieranych jest 3 lordów, na których można głosować w celu wytypowania tego, który przejmie kontrolę nad lennem. Pomimo że fani domyślali się niektórych zasad rządzących tą mechaniką, dokładny system jej działania nie był znany – do tej pory. Bannerman Man postanowił poszperać nieco w kodzie gry i natrafił na kilka linijek, które przykuły jego uwagę. Na ich podstawie stworzył wzór, który wyjaśnia zasady dotyczące tego, jak typowani są kandydaci.
Okazuje się, że szanse na trafienie na listę zależą od współczynnika „merit”, czyli zasługi i składa się na niego wiele zmiennych.
Patrząc na powyższe, nic dziwnego, że to władca najczęściej znajduje się wśród proponowanych do objęcia kontroli nad lennem. Dostaje on bonus za bycie królem, przeważnie ma również najliczniejszy garnizon. Ponadto zaraz po zdobyciu włości trafia ona pod skrzydła rodu rządzącego (jeszcze przed głosowaniem), co sprawia, że w jego przypadku skraca się znacznie dystans pomiędzy najbliższymi osadami kontrolowanymi przez klan. Wydaje się to być mechaniką co najmniej niesprawiedliwą.
Niestety Bannerman Man nie przyglądał się temu, czym kierują się inni lordowie podczas ostatecznego wybierania władcy miasta. Sugeruje jednak, że tutaj również kluczową rolę ma czynnik zasługi, a także, jak można się domyśleć, relacje z innymi klanami.
Praca użytkownika nie poszła jednak na marne. Problem niesprawiedliwego bonusu dla władcy z tytułu odległości włości został dzisiaj skierowany do deweloperów. Kto wie, może odniosą się do niego już w najbliższym patchu. Oczywiście bardziej niecierpliwi mogą uciec się do poszukania odpowiednich modów, jednym z takich jest Less Greedy Rulers, który ma hamować zachłanność władców.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
22

Autor: Damian Gacek
Absolwent Filologii Angielskiej oraz English in Public Communication. W swoim portfolio ma artykuł naukowy dotyczący tłumaczenia gier wideo. Z GRYOnline.pl współpracuje od 2019 roku, pisząc dla różnych działów. Obecnie zajmuje się głównie poradnikami i okazjonalnie wspiera newsroom. Autor przeglądu Małe ale Wielkie. Elektroniczną rozrywką interesuje się od dziecka. Uwielbia RPG-i oraz strategie, często nurza się również w odmętach produkcji indie. W wolnych chwilach pracuje nad książką oraz uczy się edycji filmów.