Bannerlord – nagi człowiek pobił 60 wrogów, ale jest haczyk

Stawianie na szybkość i brak obciążenia okazuje się wyjątkowo skuteczną strategią w Mount & Blade 2: Bannerlord. Niektórzy gracze potrafią dzięki temu pokonywać grupy kilkudziesięciu wrogów sterowanych przez AI, zaś inni z powodzeniem wykorzystują tę taktykę w pojedynkach – zarówno z komputerem, jak i żywym przeciwnikiem.

Bartosz Świątek

Bannerlord – nagi człowiek pobił 60 wrogów, ale jest haczyk - ilustracja #1
Mount & Blade II: Bannerlord zadebiutowało we wczesnym dostępie zaledwie kilka dni temu.

W SKRÓCIE:

  1. w niektórych sytuacjach niezbyt obciążone i szybkie postacie mają dużą przewagę w Mount & Blade II: Bannerlord – zarówno w kampanii, jak i trybie sieciowym;
  2. zdaniem części osób szybkość pozwala wygrać niemal każdy pojedynek, a niektórzy użytkownicy z powodzeniem wykorzystują ją także w starciach z grupami wrogów;
  3. gracze spierają się w kwestii tego, czy jest to normalne wykorzystywanie mechaniki czy też exploit powiązany z systemem animacji gry.

Kilka dni temu we Wczesnym Dostępie Steam zadebiutowała wyczekiwana gra RPG akcji Mount & Blade II: Bannerlord. Produkcja została bardzo ciepło przyjęta przez graczy (83% użytkowników oceniło ją pozytywnie), ale nie znaczy to, że jest pozbawiona wad i problemów. W komentarzach pojawiają się zarzuty dotyczące m.in. sztucznej inteligencji oraz działania systemu walki. Przykładowo w niektórych sytuacjach jedna naga postać jest w stanie poradzić sobie z kilkudziesięcioma wrogami sterowanymi przez komputer – i to z poziomem trudności starć ustawionym na „Realistic”.

Exploit czy zwykła strategia?

Bannerlord – nagi człowiek pobił 60 wrogów, ale jest haczyk - ilustracja #2
Naga broń 66 i 1/6.

Dzięki brakowi obciążenia i umiejętności szybkiego biegania bohater jest w stanie utrzymywać się poza zasięgiem przeciwników, zaś miecz dwuręczny umożliwia mu atakowanie z bezpiecznej pozycji (w dodatku często ciosy uderzają w kilku wrogów na raz). Jest jednak pewien haczyk – zastosowanie tej strategii wymaga zbudowania postaci w taki sposób, że w zasadzie nadaje się ona tylko do tego (trzeba skupić się tylko na atletyce i broni dwuręcznej).

Zdaniem części Internautów opisaną strategię można uznać za swoisty exploit – wykorzystywanie ograniczeń gry (w tym przypadku AI i systemu animacji) w sposób, który nie był planowany przez deweloperów. Niektórzy domagają się osłabienia omawianych umiejętności. Autor podlinkowanych powyżej postów na forum Reddit nie zgadza się z tą oceną.

Cała moja postać jest stworzona z myślą o tym jednym celu. Nie mam żadnych punktów w umiejętnościach innych niż broń dwuręczna i atletyka. Jestem beznadziejny we wszystkim innym, a zrobienie tego (pokonanie wrogów w zaprezentowany sposób – przyp. red.) jest o wiele trudniejsze niż kupienie konia i bieganie z łukiem i strzałami. Nie mówiąc już o tym, że ta druga strategia (wykorzystująca konia – przyp. red.) kompletnie masakruje mój build. Ale jakoś nie widzę, by któryś z was błagał o znerfowanie kawalerii i łucznictwa.

Mam przerąbane w każdej sytuacji, poza zabijaniem przestępców i najniższej klasy jednostek. Min-maxowanie (praktyka mocnego specjalizowania postaci tylko w jednej lub dwóch umiejętnościach – przyp. red.) zawsze pozwala osiągać niesamowite rezultaty w ramach tego, co jest przedmiotem specjalizacji. Żaden system walki nie jest zbalansowany. Spróbujcie zagrać w grze sieciowej i zobaczycie, jak szybko umrzecie bez tarczy – argumentuje autor posta.

A może to problem z grą?

Przytoczona powyżej argumentacja zdaje się mieć sens, ale chyba nie przedstawia pełnego obrazu sytuacji. Nie da się wykluczyć, że Mount & Blade II: Bannerlord faktycznie ma problem z animacjami – poruszanie się w bok i zadawanie ciosów umożliwia osiąganie wyjątkowo dobrych rezultatów także w innych sytuacjach. I to nie tylko w trybie single player, ale również w czasie potyczek sieciowych, o czym możemy przeczytać w kolejnym poście na forum Reddit.

Jestem kimś, kto nie potrafi blokować i skupia się na łukach i to jest moja standardowa taktyka w przypadku każdego starcia jeden na jeden. Nie ma nic lepszego niż bieganie wokół kogoś i dźganie go na śmierć. Dobrze widzieć, że nie jestem jedyną osobą, która to robi – stwierdza zyl0x.

Bannerlord – nagi człowiek pobił 60 wrogów, ale jest haczyk - ilustracja #3
Szybkość często daje dużą przewagę w pojedynkach.

Zdaniem niektórych graczy jest to po prostu kwestia stawiania na konkretne umiejętności i wykorzystywania przewagi, którą ma się nad rywalem.

Ale czy to naprawdę jest exploit? Jego postać może mieć wyższą umiejętność atletyki i mniej pancerza niż osoba, z którą się pojedynkuje. Oznacza to, że by wygrać wykorzystuje większą ruchliwość i pracę nóg, zamiast starać się stawić czoła potencjalnie silniejszemu przeciwnikowi. Myślę, że wszystko zależy od tego, czy ktoś może to zrobić niezależnie od tego, jak ma rozłożone statystyki, czy też to działa tylko wtedy, gdy mobilność postaci jest o wiele większa niż rywala – argumentuje CrimsonBSD.

Co ciekawe, część użytkowników wskazuje na fakt, że z bardzo podobną sytuacją mieliśmy do czynienia w poprzednich odsłonach serii Mount & Blade.

Na koniec warto podkreślić, że Mount & Blade II: Bannerlord jest dostępne we wczesnym dostępie, którego nie należy mylić z premierą pełnej wersji – data tej ostatniej na razie nie jest znana, choć twórcy zakładają, że dopieszczenie tytułu powinno zająć około roku. Całkiem możliwe, że w tym czasie uda się wyeliminować przynajmniej część problemów i bolączek.

  1. Mount & Blade II: Bannerlord – strona oficjalna
  2. Mount & Blade II: Bannerlord – poradnik
  3. Wszystko o Mount & Blade II: Bannerlord
Mount & Blade II: Bannerlord

Mount & Blade II: Bannerlord

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 25 października 2022

Informacje o Grze
7.5

GRYOnline

7.7

Gracze

8.8

Steam

7.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

33

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2020-04-02
13:27

siera97 Senator

Zgadzam się z gościem który to zrobił. Ludzie mają tendencje do skupiania się na zaletach danej strategii, a nie uwzględniają tego że ma ona liczne minusy. Powinno być jak najwięcej opcji zbudowania postaci, nie tylko mongolski kawalerzysta i ściana z tarczą i toporem.

Komentarz: siera97
2020-04-02
17:49

grabeck666 Senator

taki przykład na bazie Age of Empires. Pamiętacie pewnie wszyscy, że taka jednostka pikinierów była dobra na kawalerię, ale była masakrowana przez zwykła piechotę czy łuczników.
Powiedzmy, że pokażę jak moje jednostki masakrują wojsko złożone z kawalerii, wstawię na YT, i tępota zacznie wypisywać "nerf! nerf! nerf!"...
Niestety nie zawsze można się słuchać mas. To żaden exploit tylko po prostu build stworzony pod konkretną rzecz, ale zawsze się jakiś narzekacz musi trafić.

Komentarz: grabeck666
2020-04-02
19:14

premium624862129 Centurion

premium624862129

Czy wiadomo coś na temat polskiej wersji językowej Bannerlorda? Pod filmikiem jednego w you-tuberów zamieszczona została informacja, że ma być za kilka tygodni. Nie znalazłem nigdzie potwierdzenia tej informacji. Wie ktoś coś?

Komentarz: premium624862129
2020-04-02
19:28

Forcebreaker Generał

Forcebreaker

WIADOMOŚĆ

Komentarz: Forcebreaker
2020-04-02
19:50

Burakos Konsul

Burakos
😜

Brak optymalizacji walki i tyle. W Warband też ciężki czołg nie mogący wyprowadzić przez swą powolność ciosu nie miał szans.

Komentarz: Burakos

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl