Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 17 lipca 2020, 10:07

autor: Aquma

Baldur’s Gate 3 – nowe informacje o walce i skradaniu się

Deweloperzy z firmy Larian Studios przybliżyli w notce opublikowanej na Steamie założenia systemów inicjatywy i skradania się w grze RPG Baldur’s Gate III.

Baldur’s Gate 3 – nowe informacje o walce i skradaniu się - ilustracja #1
BG3 zapowiada się na łakomy kąsek dla fanów gier kooperacyjnych i rozbudowanych produkcji RPG.

W SKRÓCIE:

  1. system inicjatywy w BG3 został zmieniony – będzie działał podobnie jak w D:OS2, ale umożliwi wspólne działanie sojusznikom, których tury będą następowały po sobie (zadziała to także w trybie multiplayer, w którym gracze będą mogli czasem wykonywać swoje ruchy równocześnie);
  2. deweloperzy przedstawili założenia mechaniki skradania się, która będzie oparta o umiejętności postaci oraz widoczność, z uwzględnieniem widzenia w ciemności;
  3. gracze będą mogli wpływać na oświetlenie, wykorzystując czary i przedmioty.

Deweloperzy odpowiedzialni za grę RPG Baldur’s Gate III – firma Larian Studios – opublikowali na Steamie kolejną notkę blogową poświęconą tej produkcji. Zawarto w niej informacje o mechanikach walki oraz skradania się – część z nich była przytaczana w komentarzach do pierwszego i ostatniego gameplayu, ale znalazło się też parę nowych detali.

Zmiany w systemie walki

Jedną z dużych zmian w systemie walki jest modyfikacja sposobu działania inicjatywy. We wcześniejszej wersji gry (tej, która została przedstawiona na pierwszym gameplayu) każda strona konfliktu działała wspólnie – tury członków drużyny następowały po sobie i mogliśmy wybrać, kto najpierw podejmie działanie. Deweloperzy zrezygnowali z tego rozwiązania – teraz każda z postaci ma własną inicjatywę i to ona decyduje o kolejności ruchów.

System funkcjonuje podobnie, jak w Divinity: Original Sin II (poprzedniej produkcji tego studia), ale wprowadzono do niego pewną modyfikację – jeśli tury dwóch postaci po jednej stronie konfliktu następują po sobie, mogą one działać wspólnie. W trybie single-player wybieramy, kto poruszy się pierwszy, zaś w module kooperacyjnym obydwaj gracze rozgrywają swoje tury równocześnie – mogą komunikować się i koordynować swoje działania. Dzięki temu skraca się czas oczekiwania na ruch, a walka staje się bardziej dynamiczna.

Baldur’s Gate 3 – nowe informacje o walce i skradaniu się - ilustracja #2
System walki w BG3 odznacza się sporym poziomem skomplikowania.

Zwiększenie dynamiki walki jest zresztą jednym z celów, który postawili sobie deweloperzy. Z myślą o tym zmieniono m.in. system animacji (są płynniejsze i szybsze niż w D:OS2) i kilka innych detali. Przykładowo tura jednej postaci zaczyna się teraz, jeszcze zanim zakończy się ostatnia animacja poprzedniej. Dzięki takim drobnym modyfikacjom udało się skrócić tury o cenne sekundy, co ma realny wpływ na komfort grania.

Nowości w mechanice skradania się

Twórcy gry przedstawili też dokładniej mechanikę skradania się. Już podczas pierwszej prezentacji gry poinformowano, że będzie ona działała nieco inaczej niż w drugiej odsłonie cyklu Divinity: Original Sin – gracz otrzyma możliwość włączania tzw. wymuszonego trybu turowego. W uproszczeniu można to opisać tak, że akcja jest pauzowana co sześć sekund, dzięki czemu łatwiej jest nam nawigować pomiędzy wrogami i unikać ich wzroku.

W ograniczaniu widoczności swojego bohatera pomoże nam też nowa mechanika widoczności, oparta o system oświetlenia i uwzględniająca także zdolność widzenia w ciemności. Deweloperzy przedstawili założenia tego rozwiązania w prosty sposób.

Zasady działania systemu skradania się w Baldur’s Gate III:

  1. otwarta przestrzeń (ang. clear area) – postać zawsze będzie widoczna;
  2. miejsce lekko ograniczające widoczność (ang. lightly obscured) – postać może się ukryć, jeśli wykona test umiejętności;
  3. miejsce lekko ograniczające widoczność i wróg widzący w ciemności (ang. darkvision) – postać zawsze będzie widoczna;
  4. miejsce mocno ograniczające widoczność (ang. heavily obscured) – postać zawsze będzie niewidoczna;
  5. miejsce mocno ograniczające widoczność i wróg widzący w ciemności – postać może się ukryć, jeśli wykona test umiejętności.

Warto odnotować, że system oświetlenia będzie dynamiczny i gracze będą mogli na nie wpływać używając czarów i przedmiotów. Przekradanie ma umożliwić m.in. omijanie patroli, zakładanie pułapek czy kradzież, przy czym skradać będą się mogły wszystkie postacie, które rozwiną tę umiejętność (nie będzie to zdolność dostępna tylko dla jednej klasy).

Przypominamy, że Baldur’s Gate III zmierza na komputery oraz platformę Google Stadia. Produkcja nie ma na razie daty premiery, ale wiemy, że w sierpniu trafi do wczesnego dostępu.

  1. Widziałem Baldur's Gate 3 i już zbieram drużynę, bo jestem zachwycony
  2. Baldur’s Gate 3 naszych marzeń – czego oczekujemy od powrotu legendy RPG?
  3. Baldur’s Gate III – strona oficjalna