Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 19 października 2009, 10:49

autor: Hed

Badania graczy na Poznań Game Arena 2009

Na tegorocznych targach Poznań Game Arena zaprezentowano ciekawe wyniki omawianych przez nas wielokrotnie Badań graczy, zrealizowanych przez Stanisława Justa. Możemy dzięki nim zastanowić się nad różnicami pomiędzy mediami internetowymi, a drukowanymi oraz poznać wydawców publikujących najlepiej oceniane w naszym kraju gry konsolowe oraz pecetowe.

Na tegorocznych targach Poznań Game Arena zaprezentowano ciekawe wyniki omawianych przez nas wielokrotnie Badań graczy, zrealizowanych przez Stanisława Justa. Możemy dzięki nim zastanowić się nad różnicami pomiędzy mediami internetowymi, a drukowanymi oraz poznać wydawców publikujących najlepiej oceniane w naszym kraju gry konsolowe oraz pecetowe.

Badania pokazały, że w ciągu 17 miesięcy przed premierą przykładowej gry na portalu branżowym pojawia się około 24 publikacji na jej temat. Przeważają wśród nich jednoznacznie oficjalne informacje (58% całości). Zupełnie inaczej sprawa wygląda w czasopismach – przez 11 miesięcy ukazuje się średnio 5 materiałów o danym tytule, z czego prawie połowę stanowią reklamy.

Badania graczy na Poznań Game Arena 2009 - ilustracja #1

Twórcy przedsięwzięcia przeanalizowali polski rynek pod względem wydawania i odbioru gier. W latach 2005-2008 w Polsce ukazało się zaledwie 42% wszystkich tytułów na konsole stacjonarne i 71% na pecety (sprawdzono 1901 gier). Najlepiej oceniane były produkcje na PlayStation 3 i Xboksa 360. W przypadku każdej konsoli rodzimi recenzenci byli życzliwsi od kolegów ze świata. Jedynie pecetowe propozycje były oceniane na bardzo podobnym poziomie u nas i na Zachodzie.


Badania graczy na Poznań Game Arena 2009 - ilustracja #2


Niepokojącym trendem jest natomiast spadek średnich ocen gier konsolowych – odnotowano go zarówno w Polsce, jak i na świecie. Także gry pecetowe przeżywały lekki kryzys, z którego jednak chyba nieco się wykaraskały (tendencja zwyżkowa od 2006 roku na świecie). Jacy są najlepsi dystrybutorzy gier konsolowych w Polsce? Według badań prowadzą Ubisoft, Sony i Lucas Toys.

Badania graczy na Poznań Game Arena 2009 - ilustracja #3

Najwięcej produkcji na konsole wydała na naszym rynku firma Electronic Arts Polska, która znalazła się też na 5 miejscu pod względem jakości (tuż za czwartym Microsoftem). Kolejnymi dystrybutorami zajmującymi się wieloma tytułami na platformy obecnej generacji (Wii, Xbox 360, PlayStation 3) są: CD Projekt, Cenega Poland (lepsza od dwóch konkurentów jakościowo) i LEM.

Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku tytułów na komputery osobiste. Tutaj najbardziej zajętym dystrybutorem jest CD Projekt, za którym uplasowały się firmy Cenega Poland i Electronic Arts. Pod względem jakości prowadzi natomiast właśnie ostatni wydawca, któremu w pierwszej trójce towarzyszą: CD Projekt i LEM. Na czwartym miejscu pojawiła się Cenega.

Na zakończenie warto prześledzić informacje dotyczące zależności między cenami i jakością gier. Najwięcej za swoje produkty życzą sobie Electronic Arts, LEM i CD Projekt, które jednak oferują też stosunkowo wysoką jakość. Pod tym względem umiarkowanie wypada Techland i Nicolas Games. Średnie ceny gier wzrosły też znacznie po 2006 roku, chociaż później nieco się obniżyły.

gry