Automatic Super Resolution to skalowanie AI od Microsoftu, które może zdeklasować technologie Nvidii i AMD
Microsoft Auto SR (ASR) to pozornie konkurencja dla AMD RSR i Nvidia NIS, lecz w odróżnieniu od nich korzysta z AI i działa po prostu w Windows. Wygląda jak przepis na sukces, ma jednak jedną istotną wadę.

Skalowanie obrazu na stałe zmieniło oblicze grania. Technologia Nvidii DLSS i AMD FSR (FidelityFX Super Resolution) pozwalają uzyskać znacznie lepszą liczbę fps dzięki poprawianiu klatek renderowanych w niższej, niż natywna rozdzielczości. Korzystanie w tym przypadku z AI nie pogarsza w istotny sposób jakości obrazu. Gra jednak musi tę technologię obsługiwać. Co jednak zrobić, gdy gramy w tytuł nie przygotowany pod skalowanie AI? Można wybrać AMD RSR lub NIS od Nvidii. Niestety w tym przypadku zauważymy utratę szczegółów. Microsoft jednak przychodzi graczom w sukurs i prezentuje Automatic Super Resolution.
Microsoft Automatic SR
Mówiąc w skrócie – Automatic SR (ASR) to konkurent AMD RSR i Nvidia NIS, czyli technik skalowania bez wykorzystania AI. Lecz w odróżnieniu od nich, technologia Microsoftu korzysta ze sztucznej inteligencji. Do tego działa niezależnie od sterowników, w systemie Windows. Obliczenia lokuje nie w GPU, lecz w układzie NPU (Neural Processing Unit), stąd pozornie nie wymagając wiele, oczekuje od komputera obecności jednego z najnowszych układów – Snapdragona X Elite, AMD Ryzen AI 300 lub procesorów Intela generacji Lunar Lake.

Porównanie obrazów w oryginalnej jakości i przy zastosowaniu ASR (Borderlands 3).Źródło: Microsoft Blog
Sercem Auto SR jest zaawansowany model sztucznej inteligencji – koewolucyjna sieć neuronowa (CNN) fachowo przeszkolona w zakresie treści związanych z grami. Jego misją jest dostarczanie efektów wizualnych o wyjątkowej jakości, przewyższających nawet natywne 1080p w przypadku obrazów renderowanych zaledwie 700 pionowych linii – Microsoft.
ASR jest przeznaczony dla obecnych gier, które nie mają zintegrowanego wsparcia dla technologii Direct SR. Microsoft wymienia 11 tytułów, które już mają automatycznie włączone skalowanie w ASR. Na liście znajdziemy m.in. Borderlands 3 i BeamNG.Drive. To właśnie ma być podstawowymi zaletami tej technologii – jako składnik Windows, domyślnie aktywna i przeznaczona dla gier od pewnego czasu obecnych na rynku. Wadą może być opóźnienie wynoszące ok. jednej klatki, przez obliczenia NPU. Microsoft jednak uważa, że nie powinno to być zauważalne, a zyski wydajności z nawiązką zrekompensują ten minus. ASR powinno być dostępne po wprowadzeniu na rynek układów z wydajnymi jednostkami AI, czyli w komputerach Copilot Plus.
Laptopy gamingowe w ofercie sklepu RTV Euro AGD
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
Więcej:Nowa umowa OpenAI na 10 gigawatów pokazuje, jak kosztowna energetycznie jest sztuczna inteligencja